Hopp til innhold

Slik gikk det med nybilsalget i EU i årets første måned: Selges 50 prosent flere elbiler enn dieselbiler

STADIG FLERE: Elbilen er i ferd med å bli et vanlig syn i Europa. Nå er 15 prosent av bilene som selges i EU elbiler. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.dev08.dekodes.no.

Elbilen har tatt et stort sprang fremover i de store europeiske bilmarkedene. Nå selges det langt flere elektriske enn dieselbiler i EU.

ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), som er bilprodusentenes organisasjon i Europa, har delt sin statistikk for nybilsalget i EU for januar.

I januar i fjor lå dieselbilen tre prosentpoeng foran elbilen, men i år er rollene snudd.

Elbilene utgjorde 15 prosent av det totale nybilsalget i januar, men dieselbiler har sunket ned til 10 prosent. Det betyr at elbilene nå har 50 prosent større salg enn dieselbilene.

Skifte

Totalt økte salget av elbiler med 34 prosent, eller omgjort i antall: 124 341 solgte elbiler.

15 PROSENT: Markedsandelen i nybilsalget i EU, fordelt på drivstoff. Grafikk: ACEA.

I Tyskland økte elbilandelen i nybilsalget med 53,5 prosent, Belgia med 37,2 prosent og Nederland med 28,2 prosent.

Danskene slo virkelig til og satte nasjonal rekord med solide 64,3 prosent andel i nybilsalget.

Utenfor unionen finner vi Norge med 95,8 prosent elektrisk andel, samt Island (38), Storbritannia (21,3) og Sveits (19,7),

Gode elbilnyheter, men samtidig har bilsalget i EU totalt hatt en liten dump, med 2,6 prosent nedgang sammenlignet med januar i fjor.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Fossilt overtall

Diesel ramler nedover listen, det gjør også salget av bensinbiler.

Det ble solgt 18,9 prosent færre bensinbiler i januar i år. Frankrike hadde den mest markante nedgangen, med 28,2 prosent.

Bli medlem i dag!

Likevel topper bensin (29,4 prosent andel) fortsatt salget, bare slått av ikke-ladbare hybridbiler, som sto for 34,9 prosent av bilsalget.

Slike hybridbiler solgte 290 014 eksemplarer i EU i januar, og ser ut til å ha hentet inn det bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler har tapt.

Les også