Nybilsalget i mars – Tesla tilbake på topp: Ventet avgiftshopp ga oppsving for fossilbiler

Elbilandelen i mars endte på 84,1 prosent – etter et kraftig oppsving i registreringen av særlig ladbare hybrider i slutten av måneden.
Årsaken er at avgiften på nye forurensende biler øker fra 1. april.
Nye ladbare hybrider får i gjennomsnitt 45.000 kroner i økt avgift, mens andre forurensende biler får 14.500 kroner i økning.
Vi skrev om dette på elbil.dev08.dekodes.no senest i går:
Elbilforeningen: – Vi tar medansvar for lav elbilandel i mars
Da Opplysningsrådet for veitrafikken publiserte månedstall for nybilsalg i dag, viste de altså en elbilandel på 84,1 prosent for måneden som akkurat har gått inn i historien.
– Elbilforeningen tar medansvar for at mars ender opp med lav elbilandel. Vi har kjempet for at ladbare hybrider skal miste avgiftsrabattene sine. Det var nødvendig for å sikre et nybilsalg uten forurensing, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.
Mars er dermed annerledes-måneden i 2025, og i mars i år ble det faktisk solgt dobbelt så mange fossilbiler som i mars i fjor.
Enkelte bilimportører har stresset med å importere ladbare hybrider rett før avgiftsøkningen trer i kraft.
– Men forbrukerne i Norge har omfavnet elbilen, og fremover kommer vi til å se svært høye elbilandeler. Utrolig nok pågår det fremdeles omkamper om at nybilsalget i 2025 skal være utslippsfritt, sier Berge.
Hun peker på at ladbare hybrider går på strøm i gjennomsnitt kun halvparten av tiden:
– Og noen ladbare hybrider går faktisk aldri på strøm. Dette er biler med høyt forbruk og høye utslipp, fordi de er tunge med sine to motorer.
Model Y tilbake på topp
Det har vært mye oppstyr rundt Tesla og Musk i det siste, og spekulasjonene har gått om hvor mye skade det vil gjøre på Tesla-salget.
Mars-tallene indikerer at Tesla vil kunne ri av denne stormen også:
1822 nye Tesla Model Y ble registrert i Norge. Det utgjør en økning på over 200 prosent fra forrige måned, og flere solgte biler enn de tre neste bilene på listen til sammen.
I samme slengen blir Model Y også den mest solgte bilmodellen i 2025 – altså så langt.
Men bilmerkets andel har likevel falt fra 23 prosent i første kvartal i fjor, til 12 prosent i samme periode i år.
Den fornyede populariteten til Model Y handler først og fremst om at den i mars ble tilgjengelig i ny utgave, populært kalt Juniper.
Vår test av modellen finner du her:
Går mot «normalår»
I mars ble det registrert 13 304 nye personbiler, det er 36,5 prosent flere enn i mars i fjor, ifølge OFV.
Til sammen ble det i første kvartal registrert 31 596 nye personbiler, hele 42 prosent flere enn i samme periode i 2024. Men da var nybilsalget lavt sett opp mot tidligere år.
Nå peker registreringstallene i retning av det som tidligere har vært «normalår», altså i overkant av 140 000 nye personbiler for hele året.
Mest solgte bilmodeller i mars 2025:
1. Tesla Model Y: 1822
2. Nissan Ariya: 569
3. Volkswagen ID.7: 552
4. Volkswagen ID.4: 551
5. Toyota bZ4X: 525
6. Volvo EX30: 424
7. Tesla Model 3: 386
8. Toyota Yaris Cross: 328
9. Skoda Enyaq: 325
10. Volkswagen ID.3: 309
Mest solgte bilmodeller så langt i 2025 (1.jan – 31.mar):
1. Tesla Model Y: 2787
2. Toyota bZ4X: 2287
3. Volkswagen ID.4: 1893
4. Nissan Ariya: 1740
5. Volkswagen ID.7: 1431
6. Volkswagen ID.3: 1181
7. Tesla Model 3: 1021
8. Volvo EX30: 898
9. Skoda Enyaq: 864
10. BMW i4 M50: 637
* inkl. Enyaq RS
Dipp for elvarebiler
Elektrisk andel for varebiler har også fått en kraftig dipp på slutten av måneden på grunn av endringer i engangsavgiften 1. april, og endte på 35,4 prosent i mars og 40,3 prosent så langt i år.
Den er likevel fortsatt litt høyere så langt i år sammenlignet med samme periode i fjor.
Oslo er foreløpig eneste fylke med gratis bompassering for elektriske varebiler. Likevel ble elvarebilandelen i både Vestland (48,3 prosent) og Vestfold (42,2 prosent) høyere enn i Oslo (40,4 prosent).
Elektrisk andel for lastebiler i mars ble 19 prosent, og er 13,8 prosent så langt i år.
Elbilandel nye biler, fylkesoversikt:
Fylke | Mars 2025 (personbil) | Mars 2025 (varebil) |
Østfold | 92,8 % | 29,3 % |
Akershus | 87,4 % | 38,9 % |
Oslo | 78,5 % | 40,4 % |
Innlandet | 74,2 % | 33,6 % |
Buskerud | 87,3 % | 23,1 % |
Vestfold | 90,7 % | 42,2 % |
Telemark | 93,5 % | 27,8 % |
Agder | 82,6 % | 29,7 % |
Rogaland | 77,1 % | 33,0 % |
Vestland | 85,6 % | 48,3 % |
Møre og Romsdal | 87,8 % | 39,5 % |
Trøndelag | 87,2 % | 29,7 % |
Nordland | 82,3 % | 38,2 % |
Troms | 76,1 % | 28,3 % |
Finnmark | 73,8 % | 29,0 % |
Kilde: OFV
Telemark hadde høyest elbilandel i mars med 93,5 prosent. Nederst på fylkeslista ligger Finnmark med 73,8 prosent.
Det er verdt å merke seg at Oslo var et av fem fylker som havnet på 70-tallet denne måneden, og det var altså 10 fylker som hadde høyere elbilandel enn hovedstaden.