Hopp til innhold

Nybilsalget i mars – Tesla tilbake på topp: Ventet avgiftshopp ga oppsving for fossilbiler

ELBILANDEL NED, MODEL Y OPP: Registreringstallene fra mars viser en midlertidig dupp for elbilandelen på grunn av nye bilavgifter som innføres for ladbare hybridbiler første april. Men Teslas Model Y er tilbake på registreringstoppen med sin nye utgave av Model Y. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.dev08.dekodes.no

Elbilandelen i mars endte på 84,1 prosent – etter et kraftig oppsving i registreringen av særlig ladbare hybrider i slutten av måneden.

Årsaken er at avgiften på nye forurensende biler øker fra 1. april.

Nye ladbare hybrider får i gjennomsnitt 45.000 kroner i økt avgift, mens andre forurensende biler får 14.500 kroner i økning.

Vi skrev om dette på elbil.dev08.dekodes.no senest i går:

Økte fossilbilavgifter fra 1. april:

Ingen aprilspøk for ladbare hybrider

Elbilforeningen: – Vi tar medansvar for lav elbilandel i mars

Da Opplysningsrådet for veitrafikken publiserte månedstall for nybilsalg i dag, viste de altså en elbilandel på 84,1 prosent for måneden som akkurat har gått inn i historien.

– Elbilforeningen tar medansvar for at mars ender opp med lav elbilandel. Vi har kjempet for at ladbare hybrider skal miste avgiftsrabattene sine. Det var nødvendig for å sikre et nybilsalg uten forurensing, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.

Mars er dermed annerledes-måneden i 2025, og i mars i år ble det faktisk solgt dobbelt så mange fossilbiler som i mars i fjor.

Enkelte bilimportører har stresset med å importere ladbare hybrider rett før avgiftsøkningen trer i kraft.

– Men forbrukerne i Norge har omfavnet elbilen, og fremover kommer vi til å se svært høye elbilandeler. Utrolig nok pågår det fremdeles omkamper om at nybilsalget i 2025 skal være utslippsfritt, sier Berge.

Hun peker på at ladbare hybrider går på strøm i gjennomsnitt kun halvparten av tiden:

– Og noen ladbare hybrider går faktisk aldri på strøm. Dette er biler med høyt forbruk og høye utslipp, fordi de er tunge med sine to motorer. 

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Model Y tilbake på topp

Det har vært mye oppstyr rundt Tesla og Musk i det siste, og spekulasjonene har gått om hvor mye skade det vil gjøre på Tesla-salget.

Mars-tallene indikerer at Tesla vil kunne ri av denne stormen også:

1822 nye Tesla Model Y ble registrert i Norge. Det utgjør en økning på over 200 prosent fra forrige måned, og flere solgte biler enn de tre neste bilene på listen til sammen.

I samme slengen blir Model Y også den mest solgte bilmodellen i 2025 – altså så langt.

Men bilmerkets andel har likevel falt fra 23 prosent i første kvartal i fjor, til 12 prosent i samme periode i år.

Den fornyede populariteten til Model Y handler først og fremst om at den i mars ble tilgjengelig i ny utgave, populært kalt Juniper.

Vår test av modellen finner du her:

Test av nye Tesla Model Y Long Range:

Dette er blitt bedre i «Juniper»

Går mot «normalår»

I mars ble det registrert 13 304 nye personbiler, det er 36,5 prosent flere enn i mars i fjor, ifølge OFV.

Til sammen ble det i første kvartal registrert 31 596 nye personbiler, hele 42 prosent flere enn i samme periode i 2024. Men da var nybilsalget lavt sett opp mot tidligere år.

Nå peker registreringstallene i retning av det som tidligere har vært «normalår», altså i overkant av 140 000 nye personbiler for hele året.

Mest solgte bilmodeller i mars 2025:

1. Tesla Model Y: 1822

2. Nissan Ariya: 569

3. Volkswagen ID.7: 552

4. Volkswagen ID.4: 551

5. Toyota bZ4X: 525

6. Volvo EX30: 424

7. Tesla Model 3: 386

8. Toyota Yaris Cross: 328

9. Skoda Enyaq: 325

10. Volkswagen ID.3: 309

Mest solgte bilmodeller så langt i 2025 (1.jan – 31.mar):

1. Tesla Model Y: 2787

2. Toyota bZ4X: 2287

3. Volkswagen ID.4: 1893

4. Nissan Ariya: 1740

5. Volkswagen ID.7: 1431

6. Volkswagen ID.3: 1181

7. Tesla Model 3: 1021

8. Volvo EX30: 898

9. Skoda Enyaq: 864

10. BMW i4 M50: 637

* inkl. Enyaq RS

Dipp for elvarebiler

Elektrisk andel for varebiler har også fått en kraftig dipp på slutten av måneden på grunn av endringer i engangsavgiften 1. april, og endte på 35,4 prosent i mars og 40,3 prosent så langt i år.

Den er likevel fortsatt litt høyere så langt i år sammenlignet med samme periode i fjor.

Oslo er foreløpig eneste fylke med gratis bompassering for elektriske varebiler. Likevel ble elvarebilandelen i både Vestland (48,3 prosent) og Vestfold (42,2 prosent) høyere enn i Oslo (40,4 prosent).

Elektrisk andel for lastebiler i mars ble 19 prosent, og er 13,8 prosent så langt i år.

Elbilandel nye biler, fylkesoversikt:

FylkeMars 2025 (personbil)Mars 2025 (varebil)
Østfold92,8 %29,3 %
Akershus87,4 %38,9 %
Oslo78,5 %40,4 %
Innlandet74,2 %33,6 %
Buskerud87,3 %23,1 %
Vestfold90,7 %42,2 %
Telemark93,5 %27,8 %
Agder82,6 %29,7 %
Rogaland77,1 %33,0 %
Vestland85,6 %48,3 %
Møre og Romsdal87,8 %39,5 %
Trøndelag87,2 %29,7 %
Nordland82,3 %38,2 %
Troms76,1 %28,3 %
Finnmark73,8 %29,0 %

Kilde: OFV

Telemark hadde høyest elbilandel i mars med 93,5 prosent. Nederst på fylkeslista ligger Finnmark med 73,8 prosent.

Det er verdt å merke seg at Oslo var et av fem fylker som havnet på 70-tallet denne måneden, og det var altså 10 fylker som hadde høyere elbilandel enn hovedstaden.

Bli medlem i dag!

Les også