Firehjulstrekkeren MG4 Xpower og MG4 Trophy Extended Range lander begge under 400.000 kroner: Norges billigste på rekkevidde og effekt
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nå er prisene klare og bestilling mulig for to etterlengtede, oppgraderte utgaver av MG4 Electric. Men du må velge mellom rekkevidde – eller firehjulstrekk og masse krefter.
Vi starter med den fornuftige først, den med navnet som er en øvelse i tungegymnastikk: MG4 Electric Trophy Extended Range.
Bortsett fra Trophy-biten, som vi ikke skjønner et kvidder av, må du ikke å være rakettforsker for å forstå at dreier det seg om en MG4-utgave med mer rekkevidde – 520 kilometer etter WLTP-målestokken, for å være presis.
For å få til dette har kinesiske MG oppgradert batteripakken på denne utgaven til en 77 kWt batteripakke, for øvrig samme størrelse som på Long Range-utgaven av bestselger-SUV-en ZS EV.
Batteriet er det tynneste på markedet, ifølge MG, med en tykkelse på 110 millimeter.
Resultatet er romsligere kupé, mindre luftmotstand og mer rekkevidde.
Mer effekt
Der er ikke bare rekkevidde som økes. Trophy Extended Range får en kraftigere elmotor med 250 hestekrefter (opp fra 204) og 100 newtonmeter mer dreiemoment – 350 totalt.
Og selvsagt går 0-100 km/t sprinten noe kjappere: Nå 6,5 sekunder mot tidligere 7,9 sekunder på Luxury-utgaven av MG4.
Dessverre har ikke tillatt tilhengervekt økt og den forblir på 500 kilo, med mulighet for å laste taket med opptil 60 kilo.
Potensiell prisbombe
MG har heller ikke glemt innsiden, som også har fått et par oppgraderinger.
Mest interessant er en ny intelligent ruteplanlegger som regner ut hvor man trenger å lade underveis. I tillegg får man tre nakkeputer på baksetene.
Ikke kioskveltende nyheter i seg selv, men startprisen, derimot, på 379.000 kroner – den vil nok vekke interessen til mange nordmenn.
Raskeste MG noensinne
MG4 Electric Xpower heter dagens andre nyhet – og du gjetter helt riktig:
Her snakker vi en skikkelig sportsutgave av MG4 Electric. Vi har tidligere omtalt bilen her:
Xpower har et batteri på 64 kWt som kan hurtiglades på inntil 140 kW.
Men kanskje viktigere: Den har fått en motor til foran. Det betyr firehjulstrekk og mye, mye mer effekt: 435 hestekrefter fordelt på 231 bak og 204 foran.
Og med trekk på alle fire senkes 0-100 km/t helt ned til 3,8 sekunder.
For å håndtere effekten har denne utgaven fått oppgraderte bremser, 25 prosent stivere understell, kraftigere stabiliseringsstag og rekalibrert styring.
I tillegg har MG utviklet dreiemomentstyring på bremsene.
Dette øker bremseeffekt på den innerste hjulet i svinger for bedre grep og styrerespons.
Dessuten er det en elektronisk differensial-sperre på bakhjulene for bedre grep under akselerasjon ut av sving.
908 kroner per, eh, hestekraft
Så hva er prisen på denne moroklumpen?
Faktisk bare 395.900 kroner – eller 908 kroner per hestekraft, om det går an å si det.
Til felles har begge de nye MG4-utgavene at man får sju års nybilgaranti.
Bestillingsmuligheten åpner allerede i morgen, fredag 20. oktober – og de første bilene kan ifølge MG utleveres allerede i desember.
I mellomtiden kan du bruke tiden på å bestemme deg for enten rekkevidde eller hestekrefter.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
PS: Elbil.no kommer snart tilbake med en mer detaljert prøvekjøringsrapport om MG4 Electric Xpower, inkludert video.
Og lurer du på hvordan MG4 klarte seg under årets store vintertest, kan du sjekke det ut via denne artikkelen:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!