Hopp til innhold

360 gigawattimer langs norske veier i fjor: Vi hurtiglader stadig mer

Rudshøgda ladepark
STADIG MER: Vi hurtiglader mer år for år, viser nye tall fra Drivkraft Norge. Bildet er fra Rudshøgda ladepark, hvor du finner en saftig samling av hurtigladere på samme sted med blant annet Tesla, Kople, Mer, Ionity og Powered by E.ON Drive & Clever. Foto: elbil.dev08.dekodes.no

Nordmenn hurtiglader som aldri før. Samtidig varsler ladebransjen at de kommer til å bygge færre nye ladepunkter fremover.

Elbilandelen er rekordhøy, noe som også medfører at salget av strøm til bilene også øker betraktelig.

Bransjeorganisasjonen Drivkraft Norge, som omfatter de største aktørene på lading og drivstoff, har nå sluppet tallene for året som gikk.

De kan fortelle at hurtiglading økte med 19 prosent i 2024.

Stor økning

Ved utgangen av 2024 hadde vi 9478 hurtigladere. Drivkraft Norges medlemmer står bak 9106 av dem.

Totalt gikk det 360 gigawattimer (GWt) med strøm til hurtiglading.

Normallading, som defineres som ladere med under 50 kW effekt, hadde en enda større økning fra året før.

Bruken av de saktegående laderne i kommersiell drift gikk opp med 38 prosent, men utgjør likevel kun 19 GWt fordelt på 11 155 ladepunkter. Hjemmelading er altså ikke med i dette tallet.

Dermed har bransjeorganisasjonens medlemmer forsynt totalt 379 GWt til kundene sine i 2024.

Sakker ned

Samtidig som de presenterer årsoppsummeringen sin, belyser også Drivkraft Norge at ladebransjen er på vei inn i en ny fase.

I 2023 økte antallet hurtigladepunkter med 44 prosent, mens i 2024 økte det «bare» med 18 prosent. For normalladere var tilsvarende tall 60 prosent økning i 2023 og 4,6 prosent i 2024.

Bli medlem i dag!

Dermed synes det åpenbart at ladeselskapene er i ferd med å trappe ned utbyggingen. Administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben, kommenterer trenden:

– Vi ser nå en redusert investeringstakt i lademarkedet. Dette er som forventet etter flere år med høyt investeringsnivå.

– Ladeselskapenes investeringer i ladestasjoner holder likevel tritt med utviklingen i antall elbiler, og ved utgangen av 2024 kunne våre medlemmer tilby én hurtiglademulighet per 87. elbil, sier hun.

Allerede i fjor nådde man målet for hvor mange ladestasjoner regjeringen mente vi måtte ha i 2025:

Nå har vi over 9000 hurtigladere i Norge:

Målet er nådd – før tida!

Drivkraft Norge varsler at bransjen vil fokusere mer på å utvikle nåværende ladeinfrastruktur enn å bygge nytt.

Oppfordring til staten

I samme pressemelding rettes det også en finger mot myndighetenes rolle. Drivkraft Norge ønsker en ny vurdering av hva staten skal kunne kreve av regulering i ladebransjen, og trekker frem forslaget til regjeringen om at prisinformasjon skal vises frem i sanntid som en potensiell hindring for bransjens konkurranseevne.

Drivkraft Norge går ikke videre inn på hvorfor eksempelet med prising i sanntid er et problem for ladeselskapene.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Da EU gikk ut med nyheten om nye direktiver for å pålegge deling av data i sanntid, gikk Elbilforeningen ut og støttet forslaget.

– Dette vil gjør det enklere for en bevisst forbruker å sammenligne priser og det kan gjøre at ladeselskapene må konkurrere mer på pris, sa generalsekretær Christina Bu. 

Prisforvirret på ladestasjonen?

Nye regler kan gjøre det enklere

Les også