Hopp til innhold

CATL Shenxing skal kunne gi strøm til 40 mil på ti minutter: Nytt superbatteri

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

LYNRASKT: Batteriene havner i biler allerede til neste år.

Dette batteriet skal kunne gi strøm til 40 mil på ti minutter – og inneholder verken kobolt eller nikkel.

Kinas største batteriprodusent CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Ltd.) har nå lansert et nytt batteri som skal kunne lades rekordraskt sammenlignet med batteristørrelsen.

Batteriet har fått navnet Shenxing og er et såkalt LFP-batteri (Litium-jern-fosfat). Batteriene er godt kjent iblant annet i BYD, som bruker sammensetningen i sine Blade-batterier.

LFP-batteriene har noe lavere energitetthet enn de mer foretrukne Litium-ion-batteriene og blir tyngre, men rimeligere – og blir ansett som sikrere. BYD mener blant annet at sitt batteri er brannsikkert.

KAN DU TYSK? Her er en lynrask gjennomgang av batteriet fra Electric Drive.

De skal også ha lengre holdbarhet og skal lades helt fulle, til forskjell fra andre batterier, som anbefales å lades til 80 eller 90 prosent, avhengig av innebygget buffer.

De er også mer miljøvennlige fordi de ikke inneholder kobolt eller nikkel.

BYD med revolusjonerende batterier i Norge

Hva er forskjellen?

Det nye batteriet skal ha en ny grafittanode, annen formel på elektrolytt, tynnere og tryggere separator og bedre ione-transport.

Sammen med et nytt og avansert batteristyringssystem skal også varmgangen være minimal.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!

CATL mener batteriet kan brukes i ethvert kjøretøy, i hvert fall om de klarer seg med 700 kilometer rekkevidde, hva nå enn det skulle bety. Det er rimelig stor forskjell på en kompakt personbil og en svær SUV.

Man må anta at batterier over 100 kWt blir tilgjengelige. (Bilmodellen BYD Han har i dag 88 kWt brutto /85,4 netto.)

Planlegger en rekke utvidelser i tre trinn:

Tesla vil doble batteri­produksjonen i Tyskland

Lynraskt i kulda

Resultatet er et batteri som skal være i stand til å lade batteriet til å kunne gi 40 mil rekkevidde – på 10 minutter.

Selv i kulda skal det være raskt: Det loves pluss-minus 80 prosent på 30 minutter når det er ti kuldegrader ute.

Det vil si om du har ladestasjoner som klarer å fôre batteriet med nok strøm. Det finnes ikke i Norge i dag.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også