I fjor var 52 prosent av personbilene i oslobommene elbiler: – I 2030 bør vi kunne kalle fossilbiler for veteranbiler

I 2024 sto elbiler for første gang for over halvparten av passeringene med personbiler i Oslos bomringer. Om fem år er byens mål at alle skal være det.
Vi skrev nylig om nylig om at elbilandelen i bomringen økte med nesten sju prosentpoeng i hovedstaden:
Elbilandelen i bomringen var ifølge bomselskapet Fjellinjen nå 45,9 prosent.
Dette skjedde samtidig som trafikken i området økte med 0,6 prosent sammenlignet med 2023, tross delvis stengt Ring 1 og struping av kollektivfeltet for elbiler.
Noen dager senere kunne Klimaetaten i Oslo kommune på sin egen klimanettside melde at en ny grense var brutt: Over halvparten kjørte elektrisk, var overskriften der.
Men kilden i denne artikkelen var også Fjellinjen, og året det dreide seg om, var fremdeles fjoråret.
Personbilene bikket 50-prosentgrensa i fjor
Hvordan kunne det ha seg at elbilandelen hos Klimaetaten landet på 52 prosent, mens hos Fjellinjen var den 45,9 prosent – samme år?
Vi sendte en e-post til etaten og spurte.
– Vi får data på et mer finmasket nivå fra Fjellinjen, som vi publiserer på Klimabarometeret, svarer klimarådgiver Synne Marie Mossevig.
Og ganske riktig, klikker man på lenka over som hun viser til, og så klikker på «Personbil», dukker det magiske 52-tallet opp.
– På dette nivået kan vi skille personbiler, varebiler, buss og tunge kjøretøy – trykk på knappene for å se hver kjøretøytype for seg. Snittet for lette kjøretøy (personbiler og varebiler samlet) var 45,9 prosent. Når vi ser personbilene for seg er det 52 prosent elandel, og varebilene har en elandel på 19 prosent, fortsetter Mossevig.
Fossilbiler «veteranbiler» i Oslo om fem år?
Klimaetatens gjennomgang av tallene viser at andelen elbiler i bomringen balanserte rundt 50-prosentsmerket fra starten av fjoråret, men gjorde et byks oppover sist høst.
Det sammenfalt med at kravet til nullutslippsbiler hos drosjer i Oslo trådte i kraft i november.
For året samlet landet elbilandelen på 52 prosent i oslobommene. 29 prosent av personbilene kjørte på bensin, mens 19 prosent var dieselbiler.
– Dette er en milepæl i elektrifiseringen av veitrafikken. Over halvparten av bilene som bidrar til klimagassutslipp og luftforurensing er borte fra veiene i Oslo, sier direktør i Klimaetaten, Heidi Sørensen.
– Nå har vi fem år igjen til alle personbiler skal være utslippsfrie, om vi skal nå bystyrets klimamål. Derfor er det viktig å beholde, og helst styrke, fordelene ved å kjøre utslippsfritt framfor fossilt. I 2030 bør vi kunne kalle bensin- og dieselbiler for veteranbiler, fortsetter Sørensen.
Og ja, de fleste vet at for å kvalifisere til veteranbil i Norge, må bilen være over tretti år gammel – men i denne konteksten skjønner vi hva hun prøver å formidle.
Bare 19 prosent utslippsfritt blant varebilene
Også for de andre kjøretøygruppene var det en økende andel som kjørte utslippsfritt i bomringen gjennom 2024.
17 prosent av lastebilene kjørte elektrisk eller på biogass gjennom bomringen, mot ti prosent i 2023.
Og over halvparten av passeringene med buss skjedde med el- eller biogassbusser.
Men bare 19 prosent av varebilene gjennom bomringen i Oslo var elektriske, og el-andelen av nye varebiler som ble solgt, sank faktisk fra 2023 til 2024:
I den tyngste kjøretøygruppen var det derimot en klar positiv tendens i salget. 34 prosent av nye solgte lastebiler i Oslo var enten elektrisk eller på biogass, mot 23 prosent året før.
PS: Både varebiler og tunge kjøretøy er sikret gratis passering i bomringen fram til 2030 hvis de er elektriske eller kjører på biogass. For de fossile tunge kjøretøyene økte takstene fra nyttår og nye økninger vil komme også i 2026 og 2028.