Oslo vil at du skal sette opp offentlige ladeplasser på egen tomt: Nå har de økt støtten til halvparten

Ved forrige utlysningsrunde fikk ikke Oslo kommune napp. Nå har de hevet støtteandelen fra 20 prosent til 50.
En ny støtteordning fra Oslo kommune skulle i fjor få fart på ladetilbudet i byen.
Alle med en eller annen form for parkeringsplass skulle få støtte til å opprette kommersielle ladeplasser. Vi skrev om ordningen i fjor:
Maks støttebeløp: En million
Men tilskuddet var åpenbart ikke stort nok, for nå forsøker kommunen igjen å få tak i aktører med et parkeringsområde eller to i lomma – og nå har de skrudd opp tilskuddsandel betydelig, nemlig til halvparten.
Dette er kriteriene for å søke:
- Det kan kun søkes om tilskudd til ladedekning utover de seks prosentene parkeringsplasseiere har plikt til å tilby gjennom parkeringsforskriften.
- Hvert ladepunkt skal ha en effekt på minst 7,2 kW.
- Ladeplassen må være åpen for alle i minst 10 timer sammenhengende i løpet av døgnet.
- Parkeringsavgift og pris under lading skal ikke være høyere enn på kommunens ladeplasser de første fem årene etter åpning av laderne.
Og dette skriver kommunen om tilskuddet:
- Inntil 50 prosent av kostnadene dekkes.
- Det gis maksimalt 15 000 kroner i støtte per ladepunkt.
- Maksimalt støttebeløp er 1 millioner kroner.
Nå har jo Oslo kommune via Bymiljøetaten i årevis selv bygget ladeplasser for byens elbilister, og kanskje først og fremst for dem som ikke har tilgang til eller mulighet til egen parkeringsplass og dermed ladeboks.
Men tempoet på den kommunale laderutbyggingen har ikke vært i tråd med egne løfter eller ambisjoner, og nå prøver de seg altså igjen, med kraftig forhøyet støttesats.