Hopp til innhold

Polestar 3 og 4 Arctic Circle-utgaver: 4, 3, 2, klar for iskaldt rallyeventyr

FULL RALLY: Polestar 3 Arctic Circle er spesialutviklet for de tøffeste vinterforholdene – og litt grisekjøring på bane. Legg merke til ekstralysene på både grillen og takstativet. Alle foto: Polestar press.

Polestar har utviklet en ny serie rally-inspirerte «Arctic Circle»-biler, som tar det spesialtilpassede konseptet bak Polestar 2 Arctic Circle videre.

Elbil.no var med på å teste den første Arctic Circle-utgaven av Polestar 2 på isbane. Det kan du lese mer om her:

Prøvetur med Polestar 2 «Arctic Circle»:

På glattisen i Polestars testbil

Nå avslører Polestar Arctic Circle-varianter av Polestar 3 og 4, og fullfører dermed en serie rallyinspirerte biler spesialtilpasset for ekstreme vinterforhold.

Polestars sjef for kjøredynamikk, Joakim Rydholm, som har lang fartstid innen motorsport, har ledet utviklingen av Arctic Circle-utgavene.

HØYREIST: Som standard er bakkeklaringen 20 cm på Polestar 3. Arctic Circle-utgaven er hevet med 4 cm.

Klar for banekjøring

Kjøreegenskapene skal være rallyinspirerte, ifølge pressemeldingen – det vil si underholdende og sportslige. For å oppnå dette har Polestar gjort en rekke justeringer på understellet.

Bilene har fått hevet bakkeklaring og er utstyrt med spesialtilpassede 3-veis justerbare dempere fra Öhlins.

Bakkeklaringen er økt med 40 mm på Polestar 3 og 20 mm på Polestar 4. Demperoppsettet kan finjusteres etter behov, for eksempel til isbanekjøring.

Test av Ford Mustang Mach-E Rally:

På glattisen med Mustang Rally (ride, baby, ride)

For dem som er ute etter å frese rundt på isen, er Arctic Circle-bilene tilgjengelig med spesiallagde 295/40R20 Pirelli Scorpion piggdekk, utstyrt med 300 pigger, hver 4 millimeter lange – dog kun for banekjøring.

Dekkene er montert på hvite OZ Racing-felger med det såkalte «Rally Legend»-designet.

BARSKINGER: Fra venstre: Polestar Arctic Circle 4, 3 og 2.

Sportsinteriør

For å fullføre rally-imaget og forbedre sikten om natten, er bilene utstyrt med Stedi Quad Pro LED-frontlykter montert på frontgrillen.

I tillegg får du rallyinspirerte detaljer som ski- og takstativer, slepeutstyr, snøstige, snøspade og skvettlapper for ekstra sprutbeskyttelse.

Bli medlem i dag!

På innsiden er setene byttet ut med Recaro-bøtteseter, som gir ekstra sidestøtte for at sjåføren og passasjerene lettere skal takle de økte g-kreftene ved banekjøring.

Alle tre modellene får sin debut under 2025 FAT Ice Race i Zell am See i Østerrike første februar. Det er usikkert om, og eventuelt når, disse Arctic Circle-bilene vil komme i salg.

Sjekk ut bilene i aksjon her:

Les også