Hopp til innhold

Polestar 0-prosjektet gir resultater: 25 prosent utslippskutt per produserte bil

KLIMAFOKUS OG TRANSPARENS: En av Polestars fanesaker har vært dokumentasjon av klimaavtrykk for hele bilens livssyklus, altså inkludert utslipp i forbindelse med bilproduksjonen. De utarbeider årlige bærekraftrapporter, og i dag ble den foreløpig siste sluppet. Foto: Polestar

Polestar kan vise til betydelige utslippskutt siden bilmerket kom på banen i 2020. Målet er å bli en klimanøytral bilprodusent i 2040.

I sin fjerde bærekraftrapport viser Polestar til en markant reduksjon i klimagassutslipp per solgte bil, og dermed god fremdrift for sitt såkalte Polestar 0-prosjekt.

Målet for prosjektet er at Polestar skal være et fullstendig klimanøytralt selskap innen 2040.

Sentral faktor: Lavkarbonaluminium

Selskapet melder i dag at karbonavtrykket per bil er redusert med 24,7 prosent siden målingene startet i 2020.

Reduksjonen tilskrives flere tiltak, blant annet økt bruk av lavkarbonaluminium, forbedringer i batteriproduksjon, overgang til 100 prosent fornybar elektrisitet i produksjonen, og mer effektiv logistikk med biodrivstoff på enkelte transportstrekninger.

De største bidragene er innen aluminium- og stålproduksjon. Dette er nøkkelmaterialer for avkarbonisering, og står for rundt 45 prosent av det totale utslippet knyttet til bilproduksjonen deres.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Hydro med på laget

Sentralt i dette arbeidet er etableringen av Mission 0 House, et forskningssenter i Gøteborg hvor industri og akademia samarbeider om å utvikle lavutslippsmaterialer og -prosesser.

Polestar 3 med lavere produksjonsutlipp enn fryktet:

Snillere for miljøet enn Polestar 2

Norske Hydro er en av partnerne i Polestar 0-prosjektet, og bidrar med leveranser av nettopp aluminiumen med lavt karbonavtrykk.

– Aluminium er både lett og resirkulerbart, og en viktig del av løsningen. Vi har utviklet bildeler basert på aluminiumskrap med et karbonavtrykk på rundt tre prosent av det globale gjennomsnittet, sier konsernsjef i Hydro, Eivind Kallevik, i en pressemelding fra Polestar.

I pressemeldingen vi lenket til over kan du også laste ned en PDF av den ferske bærekraftrapporten som bilmerket har laget.

VIL VÆRE KLIMANØYTRALE: Over kan du se et Intervju vi tidligere gjorde med Fredrika Klarèn – bærekraftansvarlig i Polestar. Video: Rune M. Nesheim/elbil.dev08.dekodes.no

I tillegg til utslippskutt, fortsetter Polestar arbeidet med transparens, sporbarhet, sirkularitet og ansvarlig råvareutvinning – og i 2024 sluttet selskapet seg til Initiative For Responsible Mining Assurance (IRMA).

Polestar understreker også at arbeidet med å øke andelen resirkulerte komponenter i bilproduksjonen deres vil fortsette.

Bli medlem i dag!

Les også