Flere bilmerker satser nå på egne ladestasjoner: Porsche med lade-lounger for sine egne – Mercedes frir til alle
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
En rekke bilmerker bygger ut sine helt egne ladenettverk for tiden.
Nå er både Porsche, Audi og Mercedes i gang med å tilby egne ladenettverk, noen mer eksklusive enn andre – både med tanke på fysisk fremtoning og om de i det hele tatt er tilgjengelige for andre enn eget bilmerke.
Men også her var Tesla som kjent først, selv om deres ladenettverk nå åpnes for andre elbiler i stadig større grad.
De andre kommer etter
Kineserne satser også på lignende oppsett med dedikerte ladere for både bilmerker og abonnenter. Der finnes det også stasjoner som kan forhåndsbestilles slik at du er sikker på å finne en ledig lader når du ankommer.
Nio har også eget ladenettverk både i Kina og Norge, men her bytter man som kjent hele batteriet, og utbyggingen av batteribyttestasjoner går like treigt som salget av biler her hjemme.
For en stund siden annonserte Audi at de ville bygge egne ladesentre for sine kunder. Og nå melder Porsche og Mercedes det samme.
Felles for de alle er at de skal settes opp ved Europas mest trafikkerte strekninger, med en premium ladeopplevelse som forventes av disse merkevarene.
Porsche med eksklusiv klubb
Porsche bygger opp et standardoppsett med seks 300 kW-ladere (klargjort for 400 kW) og fire 22 kW ladere.
De sistnevnte er ment for de ladbare hybridene.
Betaling kan gjøres med via bilens egen betalingsløsning, eller med kort eller via Apple Pay / Google Pay.
I enden på hvert bygg finnes en lys og delikat lounge, oppvarmet eller nedkjølt via varmepumpe.
Og kun Porsche-eiere har adgang, via egen Porsche-ID koblet opp mot bilen.
Den første stasjonen åpnet 31. august i år. Deres første såkalte Charging Lounge åpnet utenfor Bingen am Rhein, to minutter fra motorveikrysset A60/61, for lokalkjente.
Det er planlagt flere like stasjoner i Tyskland, Østerrike og Sveits, men antallet er ikke offentliggjort.
Mercedes – åpent for alle
Mercedes-Benz har på sin side varslet at de vil åpne egne ladehuber både USA, samt i Kina og i hjemlandet Tyskland.
De starter med USA i høst, og i løpet av 2024 skal de ha satt opp 2.000 ladere. Målet er 10.000 ladere globalt.
Mercedes starter i Atlanta, Georgia, Chengdu, og Mannheim.
Det såkalte Mercedes-Benz High Power Charging Network skal gi kapasitet på 400 kW, akkurat som Porsche.
Men i motsetning til Porsche, legges det ikke opp til en eksklusiv affære bare rettet mot Mercedes-eiere.
I USA blir laderne trolig tilbudt med Tesla-kontakt.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Audi med rask modul-løsning
Audi har ikke like store planer, men har siden desember 2021 tilbudt Audi Charging Hub i Nuremberg.
Nå finnes det tilsvarende også i Zürich og Salzburg, senere kommer Berlin og München.
Audi har ingen fast design på sine ladestasjoner, men i Nuremberg har de en 200 kvadratmeter stor lounge med en tilhørende 40 kvadratmeter stor veranda over laderne.
Det som derimot er standard til nå, er seks ladepunkter og containere med brukte e-tron-batterier på til sammen 2,45 mWt, for å sikre opp til 320 kW på hvert ladepunkt, siden kapasiteten på strøm i området ikke er like høy.
Audis løsning er fleksibel med tanke på størrelse og rask å sette opp. Og batteribankene gjør at man sparer penger på å utvikle lokal infrastruktur.
Audi kombinerer ladestasjonene med solcellepaneler, og energien som kjøpes er ren. Ladestasjonene skal være universelt utformet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!