Hopp til innhold

Bli med på vår prøvekjøring av Hyundai Inster: Utstyrsbombe til lavpris

FIRE SVÆRE: Den er kort, smal og høy, men fire på 1,9 meter får plass uten teleportering. Sjekk løsningene Inster byr på i videoen over. Foto/video: Rune M. Nesheim / elbil.dev08.dekodes.no

Denne bilen er bare 3,85 meter lang, men spekket med praktiske løsninger, teknologi og sikkerhetsfunksjoner. Og du får god plass til fire voksne.

Hyundai har til nå hatt tre modeller å selge. I år fyller de på med småtassen Inster og den svære Ioniq 9.

Hva slags bil er dette?

Inster er et etterlengtet alternativ i småbilsegmentet. Den er 3,85 meter lang, altså 25 cm lenger enn den velkjente VW e-Up!

Den er 1,61 m bred og nesten like høy, 1,57 m. Akselavstanden på 2,58 meter skal maksimere innvendig plass og gi den litt storbilfølelse på veien.

Hyundai Inster – oppsummert

Pluss

  • Gode plass-løsninger
  • Forvarmingsmulighet og varmepumpe
  • Masse viktig utstyr

Minus

  • Utseendet
  • Smal
  • Maks 37 mil rekkevidde

Innvendig: Smal

Dette er en smal bil. Setene står helt inntil hverandre, bare adskilt med en koppholder og et smalt armlene.

Midtkonsollen stikker bare ut fra dashbordet og multimediaskjermen er bare 10,25 tommer.

GJØR DØREN HØY: Men du trenger ikke å gjøre porten vid. Den korte, smale og høye tassen med det mildt sagt alternative utseendet tilbyr like alternativt interiør.

Men alle som har kjørt Hyundai eller Kia før, oppdager raskt at Inster har like mange knapper som øvrige modeller.

Altså en knapp til nær sagt alle funksjoner. Og de er det mange av i denne bilen.

MYE: Du får nesten mer utstyr enn i den store Ioniq 5.

Det er begrenset med setejustering i de manuelt betjente stolene og kun førerstolen har høydejustering. Rattet har justering fire veier og vi finner en helt ok sittestilling.

INTIMT: Man merker at denne bilen er smal. Setene er plassert langt ut, så man merker B-stolpen med overarmen, og selv foran sitter man nesten skulder ved skulder.

Betjeningen for øvrig kjenner vi igjen fra Hyundais andre modeller, og den er innholdsrik, både på instrumentpanelet og multimedia-delen.

Baksetet: Justerbart

Velger du fireseteren får du bakseter på skinner med gode justeringsmuligheter, både både på lengde og ryggvinkel.

Fire personer på 1,90 får plass i denne bilen. Det er faktisk i bredden den blir mest intim.

FLEKSIBELT: Sjekk hvor mye du kan flytte både rygg og setepute. Denne løsningen er kun tilgjengelig dersom du velger fire seter. Du finner to Isofix baki. Ingen foran.

Bagasjerommet: Mye rart

Bagasjerommet varierer naturlig nok i størrelse fra 280 til hele 351 liter.

Det første du må gjøre er å fjerne den latterlig teite hattehylla, som har en ørliten fast del som gjør det vanskelig å løfte inn bæreposer, og to slafsete stoffbiter fordi setene er justerbare.

KOMISK: Den fastmonterte hattehylla med tøystykkene som gjør justering av setene mulig, er det første du pælmer ut av bilen.

Men det stopper ikke der. For når du skyver seter frem og tilbake, blir det et mellomrom.

Det har de løst med to stoffdekte plastplater. Det ser kult ut på bilder, men de blir bare i veien. Heldigvis kan de tas ut.

LEGG DEG: Den er omtrent så stor som en sovepose, så da kan du rulle ut madrassen å legge deg der også. Med passasjersetet nede kan du frakte pakker på 2,2 meter.

Du kommer til å ta ut gulvplata som gir deg flatt gulv når du legger ned de 50/50-delte bakseteryggene også.

Men når du har gjort det, får du et bagasjerom som er enkelt å bruke.

I tillegg kan du slå ned absolutt alle seter, til og med førersetet, slik at du kan sove i bilen, om du skulle ønske det.

Men hvem vil egentlig det?

Vel, vi kan komme på én:

Vi tester camp-modus i Xpeng G9:

En (het?) natt med ny modell

Kjøreegenskaper: Stille

Akselavstanden på 2,58 meter er sikkert en av flere grunner til at lille Inster er fin å kjøre.

Det er lite spennende å melde, men den lille forhjulstrekkeren på 115 hester føles nøytral og forutsigbar, og ikke minst stillegående.

BÆREPOSEHOLDER: Midkonsollen har knapper for alle de vanlige funksjonene, og en poseholder på passasjersiden.

Som vanlig i Hyundai og Kia, må man gjennom en liten prosedyre dersom man vil unngå pling-plong-torturen under enhver kjøretur.

Heldigvis fjerner du varsel for å ligge feil i veifeltet og fartsoverskridelser ved å trykke på to knapper på rattet i tre sekunder.

EKSTRAUTSTYR: I alle fester rundt om kring, kan du feste for eksempel flybord, brett med oppbevaring, kortholder, fotolist, holder i netting, og paraplyholder. Det var ikke noe av dette som fristet deg heller nei?

Den har fire kjøreprogrammer, til nød stiller du den over på vinter for å makse fremkommelighet, ellers er det neppe mange som velger Sport eller Eco.

Derimot er det nok flere som bytter på graden av regenerering i fire trinn fra ren trilling til enpedalskjøring.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Så bør du inn i assistentmenyen å fjærne varsel for uoppmerksomhet og endring av fartsgrenser. Når det er gjort, kan du endelig kose deg.

Rekkevidde: Muligheter

Du velger mellom et batteri på 42 eller 49 kW. Begge alternativene kommer med både varmepumpe og batteribank/V2L-teknologi.

Så vidt vi vet er det ingen andre som tilbyr begge deler i denne prisklassen.

LED: Billigste modell har halogen-hovedlykter inni LED-ringene. Om litt kommer en Cross-versjon med litt annerledes front- og plastfinish rundt hjulene.

De skal gi deg en WLTP-rekkevidde på 327 eller 370 kilometer hvis du velger de minste 15-tommerne.

De fleste jåler seg nok opp til 17-tommere og da mister du en mil.

Hyundai er kjent for å være blant de aller beste på energieffektivitet, og da er det overraskende å se at forbruket for de to modellene.

Det er oppgitt til 1,43 kW/t for minste batteripakke, og 1,49 for stor batteripakke med 15-tommere, og 1,51 med de store hjula.

Vi duelltester Citroën ë-C3 mot Dongfeng Nammi Box:

To nykommere under 250 000 kroner – hvilken er best?

Men forbruket under testturen ligger omtrent på det Hyundai oppgir. Da er det rundt null grader og tørre veier, men vi prøver ikke å kjøre økonomisk.

Vi tester heller ikke lading.

Den skjer fra en luke i fronten og tar imot 11 kW fra ladeboks og inntil 120 på lynlader.

Da bruker du en halvtime på å lade det lille batteriet fra 10 til 80 prosent.

Pris: Mye utstyr for penga

Inster fås i flere varianter og du får omfattende komfort- og sikkerhetsutstyr fra start.

Som for eksempel varmepumpe og forvarming av batteriet før lading, varme i seter og ratt, ryggekamera, adaptiv cruise-kontroll og nødbremsesassistent.

Her er den norske prislista på Inster:

De fleste vil trolig gå for Long Rang Exclusive. Da får du stort sett det du trenger og havner under 300.000 kroner, blant annet LED-frontlykter og blinkers i speilene, tonede bakruter, de smarte seteløsningene og parkeringssensorer foran og bak, i tillegg til ryggekameraet.

Dessverre må du opp på Premium for å få aktiv nødbremseassistent bakover.

Da får du også V2L, digital nøkkel, 360-graders kamera, kameravisning av blindsoner, 17-tommere og takskinner. Noen vil nok bla opp 30.000 kroner ekstra for denne premiumpakka.

Konklusjon

De nærmeste konkurrentene for rimeligste versjon er Citroën ë-C3, Dongfeng Nammi Box og JAC EX30.

Tar man utgangspunkt i Exclusive til 285.000 kroner, får man selskap av MG4 og den langt trangere Renault 5.

I løpet av året kommer det flere små biler, som Kia EV2, Skoda Epiq, Citroën ë-C3 Aircross/Opel Frontera og VW ID.2, for å nevne noen.

Inster har et utseende som du enten forelsker deg i eller du ikke ønsker å bli sett i, men ser man bort fra dette, får man en snerten bil med god kjørekomfort, lav støy og hyggelig rekkevidde for pengene.

Bli medlem i dag!

Les også