Vi har prøvekjørt Ford E-Transit Courier: Nå er denne varebilen endelig elektrisk
Den laster mye, men går ganske kort og hurtiglader ganske sakte.
Ford Transit fyller 60 år i år og de har mer å feire enn noen gang.
Den gang besto Transit av kun én modell. Nå heter alle varebilene deres Transit, og de fås i utallige størrelser og flere drivlinjer.

Fords siste nyhet er E-Transit Courier.
Det er den minste minste modellen og har vært i salg i Norge et års tid allerede som bensin (1-liter med 6-trinns manuell eller 7-trinns automat) og diesel (1,5 liter med 6-trinns manuell).

Nå kommer endelig den elektriske versjonen. En forholdsvis enkel affære med en elmotor i front på 136 hk og 290 Nm. Du kjenner den igjen med ny grill i fronten.
Vi ser nærmere på:
Hva slags bil er dette?
Varebilene vokser også, så selv om dette er Fords minste, er den ikke bitteliten.
Utvendig måler den 4,34 i lengde, 1,88 i bredde og 1,84 i høyde.
Lasterommet er på 2,9 kubikkmeter og med gulvplass på 1,8×1,22 meter, får du plass til to europaller med bredsiden inn.
Ford E-Transit Courier – oppsummert:
Pluss
- Fin bak rattet
- Ford Pro
- Bredde i bagasjerom
Minus
- Mangler varmepumpe
- Rekkevidde
- Ladehastighet
Både nyttelast og hengervekt er noe lavere enn på fossilmodellene. Elbilen kan laste 750 mot 845 for dieselen.
Det er allikevel langt mer enn storselgeren Volkswagen ID.Buzz.
E-Transit trekker 750 kg på kroken. Bensinversjonen trekker 1.000 og dieselen 1.100.
Lite batteri
Norge etterspør lang rekkevidde og raskt ladehastighet. Det er visstnok ikke like viktig i Mellom-Europa, der både temperaturen er høyere og lengden på turene ikke er like lange.
Der bør det holde med 301 kilometer rekkevidde.

Fordelen er selvfølgelig at bilen klarer seg med mindre batteri, og blir mer konkurransedyktig mot Stellantis sin minste elvariant.

Courier har et batteri på hele 54 kWt brutto, men har bare tatt ut 43 kWt netto. Her burde det vært et potensiale for mer rekkevidde.
Ladehastigheten på 100 kW er også veldig dårlig. Ladetid er bortkastet tid når man er på jobb.

Ford frister med ladetid fra 10-80 prosent på 23 minutter, takket være mulighet for forvarming av batteriet før du lader. Den kan aktiveres både manuelt og via appen.
Ombordladeren er på 11 kW, som du kan oppnå fra ladeboks dersom du har strømnett på 400 V TN 3-fas tilgjengelig.
Seter – kan justere bakveggen
Bilen vi fikk testet blir akkurat litt snau for denne sjåføren på 1,89 meter, men Fords salgssjef beroliger med at det norske firmaet Lafinto AS har laget «spacere» som kan flytte skilleveggen hele ti cm bakover i overkant.
Da vil selv de lengste sitte bra, men det er få som har ytret ønske om modifiseringen så langt.

Førersetet har høydejustering. Og dersom du velger skillevegg med gjennomlastningsluke, får du en svært enkel passasjerstol som senkes ned i gulvet.
Interiør – hardplast, men trivelig likevel
Interiøret er likt som eksisterende Courier, men girspaken er flyttet opp som hendel bak rattet og gir blass til en induksjonslader til mobilen.
Du har både 12 volt-uttak, USB, USB-C og 230 volt kontakt som du kan ta ut 2,3 kW fra. Alt i midtkonsollen.

Den kan du for øvrig tilpasse slik du vil ha den, med to trau og delevegger.
Interiøret er naturlig nok hardplast i sin reneste form, men inntrykket er allikevel bra, takket være skinnratt, enkel betjening og overraskende lavt støynivå, selv på motorveien.

12-tommeren har en kjedelig design, men er svært enkel å navigere i. Hovedmenyen består av fire hovedvinduer, som du kan trykke deg inn og ut av. Enkelt og greit. I tillegg har du hurtigknapp til førermodusene.
De har ikke mye for seg, men Sport gir deg øyeblikkelig kraft og superraske gassrespons. Du må inn på kjøreprogrammer for å velge enpedalskjøring også.
Bak rattet
Med moderat last lasterommet føles ekvipasjen veldig kvikk og kapabel. Den er på grensen til morsom når vi kjører på svingete trange veier i åsene bak Barcelona.

De har gjort det enkelt å slå av varsler også. Et langt trykk på LIM-knappen for cruise-kontrollen deaktiverer hastighetsvarselet, to kjappe på knappen for filholderen fjerner den også.
Ellers har bilen alt utstyr du forventer og vel så det.
Blant annet har den adaptiv cruise-kontroll med køfunksjon og en rekke assistansesystemer, noe Ford er veldig stolte av.
Pris og ekstrautstyr
Du får E-Transit Courier som ren kassebil uten vinduer på sidene, én skyvedør som standard og to bakdører.
Startprisen er 471.500 kroner. Du kan bestille ekstra skyvedør, vinduer i bakdørene, vindu i skillevegg, skillevegg med gjennomlasting og hengerfeste som trekker 750 kilo.
En førerassistentpakke med navigasjon, adaptiv cruise-kontroll og filholder, blindsonevarsel med mer, kan også kjøpes for 12.000 ekstra.

Denne varebilen blir en del dyrere enn konkurrentene fra Stellantis, altså Citroën ë-Berlingo, Opel Combo e, Peugeot E-Partner og Toyota Proace City Electric. Akkurat samme bil, men med forskjellige navn.
Nå har de begynt å selge Fiat E-Doblo i Norge også. Den er også lik de fire nevnte.
Men alle disse går på sin side litt kortere, og de mangler mulighet for forvarming av batteriet, så man vil nok oppleve at de hurtiglader noe saktere.
Toppeffekten er den samme, men siden Courier kan forvarme før lading, vil det kunne øke ladehastigheten når det er kjølig.