Elektriske Rimac Nevera: Rekord med spesialmodell

En god tid på Nürburgring er viktig for biler som skal gå fort. Rimac har foreløpig rekorden … for elbiler.
Skal du vise hvor mye hår du har på brystkassa, må du i ringen, eller nærmere bestemt på «Ringen», dersom vi overfører tematikken til bil.
Den legendariske banen som går rundt tettstedet Nürburg har vært gjenstand for rekorder, ulykker og dødsfall i hopetall siden den ble bygget på slutten av 20-tallet – og slaget står på den 20,8 kilometer lange nordsløyfen.

Fra ingenting
Noen fakta for dere som ikke kjenner til bilmerket Rimac:
Det er nærmest en eventyrhistorie om kroaten Mate Rimac, som ville bygge verdens råeste elbil. Han er en perfeksjonist ned til fingerspissene og prosjektet har tatt tid, men også båret frukter.
Nå er Rimac bundet inn i Volkswagen-gruppen ved at Rimac faktisk eier Bugatti, men samtidig ved at Porsche eier nok i Rimac til at de har gode styringsmuligheter.
Rimac Nevera
- 1,4 MW (1.914 hk)
- 2.360 Nm
- 120 kWt batteri
- 0-300 km/t: 9,22 sek

Rekord for elbiler
De siste årene er det Porsche og Tesla som har tatt rekorder om hverandre med familiebilen Model S og den noe mer sporty femseteren Taycan.
Rimac Nevera er derimot en såkalt hypercar, men fortsatt gateregistrert – og visstnok bygget for sportslig komfort og selvfølgelig med sinnssyke ressurser i ryggen.
Så sent som i juni satte Model S Plaid tiden 7 minutter og 25 sekunder. Den forrige rekorden hadde Taycan Turbo S med 7 minutter og 33 sekunder.

Rimac klarte ikke å komme ned på det magiske 6-tallet, men slo Tesla med 20 sekunder. Eller for å være pinlig nøyaktig:
7:05.298.
Det er en del når du kjører det remmer og tøy holder. Bak rattet satt den kroatiske føreren Martin Kodrić.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Rekorden for gateregistrerte biler har den fortsatt et stykke igjen for å nå.
Den har Mercedes AMG One og tiden lyder 6:30.705. Mellom dem er det 22 andre biler, de aller fleste forskjellige Porsche-modeller.
– Vi hadde utfordende værforhold under treningen, men fant en av de varmeste dagene denne sommeren for å få satt rekord, sier sjåføren i pressemeldingen fra Rimac Automobili.

En haug med rekorder
Folka bak Rimac har vært opptatte av å sette rekorder for produksjonsbiler i år.
De satte, ifølge seg selv, en rekke rekorder på deres egne testbane, som de deler med Bugatti. Mange av dem er noe sære, men vi tar med noen rekorder de skal ha satt:
- 0-60 mph – 1,74 sek
- 0-200 mph – 10,86 sek
- Raskeste elbil – 412 km/t
- Raskest opp Goodwood Festival of Speed: 49.32 sekunder

Feirer seg sjøl
Rimac feirer seiersåret med spesialversjonen Time Attack som skal bygges i 12 eksemplarer og alle er allerede solgt.
Eierne kan velge enten Squadron Black-lakk eller karbonfiber-look.
Ellers skiller den seg ut med skribleriene «Dedicated to those coming after us» på bakvingen, «Time Attack» brodert inn i seteryggen, samt at bilene er nummererte.

Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!