Revidert nasjonalbudsjett: Kjøpsboomen for «juksehybridene» vil fortsette
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.
– Kjøpsboomen for dårlige ladbare hybrider med kort elektrisk rekkevidde fortsetter nå på bekostning av miljøet, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett trenerer Stortingets vedtak fra i fjor høst om innstramming i engangsavgiften for dårlige ladbare hybrider.
– Dersom regjeringen hadde begynt på jobben da, hadde de hatt dette på plass i tide. Vi undrer oss over at Regjeringen trenerer og velger å ikke gjør noe med saken. Det taper miljøet på, og forbrukeren stimuleres fortsatt til å gjøre dårlige miljøvalg, sier Bu.
Norsk elbilforening er enige i at noen av de ladbare hybrid-modellene kan bidra positivt for å redusere CO2 i en overgangsfase, men da må vi sikre at det bare er de gode variantene som får rabatt. I dag får tvilsomme juksehybrider like stor rabatt som de gode med lang nok elektrisk rekkevidde.
– Dette viser at Regjeringen ikke tar Stortingets vedtak fra behandlingen av statsbudsjettet på alvor, og gjør det enda viktigere at vi får gjort noe med vektfradraget allerede i år. Det er ikke noe stort problem å justere ned vektfradraget i engangsavgiften som en mellomløsning, sier Christina Bu.