Rød kinesisk nykomling inntar sentrum
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Posten kjører på med den store, kinesiske elvarebilen Maxus – og elmopeder og Bestemor Duck-bil liknende elsykler – for å nå mål om utslippskutt.
Posten og Bring skal i løpet av denne måneden erstatte 22 fossile kjøretøy med elektriske varebiler. De fleste av dem vil gå trafikk sentralt i Oslo
Posten melder at de var først i Norden med å teste den kinesiske elvarebilen Maxus, produsert av elbilprodusenten SAIC. Og i disse dager kommer 22 slike biler til Norge, der 18 av dem vil brukes til leveranser for bedriftskunder i Oslo.
Utvalget av store elvarebiler har så langt vært veldig begrenset, men Posten var i fjor også først i landet med med å ta i bruk en av de få andre store modellene tilgjengelig, nemlig VW e-crafter.
Men det er altså kinesernes store varebil Posten nå har valgt å gå til storinnkjøp av.
Bedre rekkevidde fra kineserne
John Echoff er pressesjef i posten, og han forteller at de testet ut den kinesiske elvarebilen før de bestilte opp flere av den, etter positive tilbakemeldinger fra sjåførene. – Erfaringen med Maxus er så langt veldig god. Sjåførene rangerer den ikke like høyt som VW når det gjelder kjørekomfort og førermiljø, men Maxus er også svært godt likt på grunn av mye bedre rekkevidde og skyvedører på begge sider av bilen, sier Echoff.
– Hvor mange elektriske budbiler har Posten nå totalt i Norge?
– Cirka 560 små elvarebiler, da i tillegg til disse store elvarebilene.
Bare de 22 kinesiske elvarebilene nevnt over skal ifølge Posten minske deres årlige forbruk av diesel med 42.000 liter, noe som skal gi en reduksjon på 105 tonn CO2 per år.
Utskiftingen til disse bilene betyr at omlag 11.000 pakker i uken med ett blir levert utslippsfritt.
Postens miljøambisjon er å bruke kun fornybare energikilder i sine bygg og kjøretøy innen 2025, og man jobber nå fortløpende for å etablere utslippsfri pakkelevering i andre byer, ifølge Echhoff.