Kias opprinnelige e-Niro har solgt jevnt og trutt i Norge, og kundene er tilsynelatende også svært godt fornøyde med den.
I vår årlige spørreundersøkelse, «Elbilisten», har modellen helt siden den kom ut skåret høyt på tilfredshetsskalaen – og i fjor var det bare Tesla Model 3-kundene som svarte at de var mer fornøyde med bilen sin enn nettopp e-Niro-eierne.
Kia har blant annet droppet grillen oppe og erstattet den med en tynnere stripe mellom lyktene, noe vi også ser hos EV6 og Soul. Kjøling skjer lenger ned.
Lysene har havnet litt lenger ned i nytt lampearrangement. Kia hevder LED-stripa for kjørelys skal imitere hjerteslag, men om hjertet ditt slår fortere av å se bilen, er vel smak og behag.
Ladeporten er for øvrig fortsatt plassert i fronten, mens de stående baklyktene synes nesten like godt fra siden som bakfra.
Den nye Niro-modellen kommer, i likhet med sin forgjenger, i tre utgaver, altså som hybrid, ladbar hybrid og som elbil.
Den ikke-ladbare hybrid-modellen vil ikke engang bli solgt i Norge, og spørsmålet er vel om de kommer til å selge noe særlig av den ladbare hybriden her til lands også.
Men det er ikke bare bilmodellen som fremstår som ny, også navnet på elbilvarianten – som det selvsagt kommer til å gå mest av i Norge – endres fra e-Niro til Niro EV.
Her følger de altså mønsteret som Kia nå har etablert for resten av bilmerkets elbilnavn.
Den nye utgaven av det som nå altså heter Niro EV kan i disse dager ses på bilmessen i Frankfurt.
«Nye Niro er i praksis designet fra bunnen av, ifølge Kia, og bygges på tredje generasjon av selskapets såkalte K-plattform. Dimensjonene på bilen er 4,42 meter lang, 1,83 meter bred og 1,57 meter høy, som er drøye seks centimeter lengre og to centimeter bredere enn dagens Niro. Akselavstanden, som gjerne sier noe om romsligheten innvendig, er økt med to centimeter, til 2,72 meter», skriver Tek.no fra Frankfurt.
Selv om også batteriet er nytt, blir kapasiteten omtrent den samme, og rekkevidden vil ifølge Tek kunne bli åtte kilometer lenger enn de 455 km som dagens e-Niro har etter WLTP-standarden.
Og dessuten vil Niro EV kunne trekke større tilhengere enn tidligere:
«En gledelig nyhet for mange potensielle kunder er nok likevel at Niro EV får mulighet til å trekke 750 kg henger, som er opp fra de ganske forsiktige 300 kiloene 2021-versjonen av e-Niro kan trekke», skriver Tek.
I tillegg vil Niro EV forvarme batteriet når du legger inn et hurtigladestopp på navigasjonsskjermen.
Dette er utvilsomt en etterlengtet forbedring, ikke minst for norske elbilister under vinterhalvåret.
Priser: Kia Niro EV
Niro EV kommer med totalt fem utstyrsnivåer, alle med samme batteripakke og motorytelse:
Comfort: 379.900 kroner
Active: 399.900 kroner
Active Pluss: 419.900 kroner
Exclusive: 439.900 kroner
Exclusive Pluss: 449.900 kroner
Den komplette prislisten fra Kia Norge finner du her (pdf).
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!