Hopp til innhold

Hver tredje lastebil på Scania Winter er elektrisk: Scania presenterte ny elmotor

SCANIA WINTER 2025: Et bredt spekter av Scanias lastebiler var på plass i Trysil. Foto: Jørn Grønlund.

I år arrangeres Scania Winter i Trysil for tolvte gang. I fire uker skal kunder, presse og andre besøkende få prøvekjøre Scanias nyeste lastebiler.

I fjor viste Scania for første gang fram elektriske lastebiler under Scania Winter. Da var den store nyheten en elektrisk lastebil ment for regional distribusjon. Den ble selvsagt prøvekjørt:

Maren Hemsett, Prosjektleder tungtransport, Norsk elbilforening

Maren kjører vanligvis Nissan Leaf:

Her prøvekjører hun 38 tonn elbil på vinterføre

I år var det ikke en ny modell, men en ny elmotor, som ble presentert. Med den nye elmotoren kan man bytte ut dagens tre motorer med én.

Gir flere muligheter

Ifølge Ove Spontón, som er ingeniør og teknisk seniorrådgiver hos Scania, er det flere fordeler med den nye motoren.

– Det ene er at det kan bygges flere typer biler, fordi én motor gjør det mulig å ha kortere akselavstand enn på de elektriske lastebilene med tre motorer.

FORKLARER: Ove Spontón i Scania forteller om den nye elmotoren han har vært med på å utvikle.

– Det andre er at det blir plass til en ekstra batteripakke under førerhuset. Det betyr at bilene med den nye elmotoren kan leveres med batterikapasitet på hele 728 kWt.

Kan Scania levere flere elektriske lastebiler i 2025?

En tredjedel av lastebilene som blir vist fram på årets Scania Winter, er elektriske.

Det oppmøtte pressekorpset får også egne foredrag fra ansatte på Scanias fabrikk i Södertälje om utviklingen av elektriske lastebiler.

Men fokuset på de elektriske lastebilene står i kontrast til Scanias faktiske salg av elektriske lastebiler.

For til tross for at Scania solgte 2231 lastebiler over 16 tonn i Norge i 2024, var det kun 66 av disse som var elektriske.

Til sammenligning solgte konkurrenten Volvo 1889 lastebiler, hvorav 241 var elektriske (tallene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken, OFV).

– Vi har måttet bygge opp et helt økosystem og har dessverre hatt lenger leveringstid i 2024 enn vi håpet på, sier Elin Wengström, produktsjef i Scania.

HÅP FOR 2025: Elin Wengström i Scania håper de kan levere flere elektriske lastebiler i år. Foto: Maren Hemsett / elbil.dev08.dekodes.no

Det skal nå ta omkring ett år å få levert en elektrisk lastebil, ifølge Wengström.

Om man bestiller en diesellastebil, er leveringstiden på fire måneder.

Nedgang for elektriske vare- og lastebiler i 2024:

Slår alarm om satsingen på elektriske nyttekjøretøy

I 2024 ble det kjent at det var problemer hos batterileverandøren Northvolt. Hvordan vil det påvirke salget i 2025?

– Vi får de battericellene vi trenger. Samtidig har vi prøvd å finne en balanse mellom produksjon og etterspørsel, sier Wengström.  

Scania har et uttalt mål om at elektriske lastebiler skal utgjøre halvparten av salget innen 2030. For å få til det, må salget økes kraftig.

– Vi håper å øke produksjonen i år, sier Wengström.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Inviterte influensere

Sammen med pressen hadde Scania også invitert noen influensere til Scania Winter i år.

Blant dem var den svenske elbil-youtuberen Peter Esse. Han er en entusiast som lever av å lage YouTube-videoer om elbiler. Først og fremst om personbiler, men innimellom også om elektriske anleggsmaskiner og lastebiler.

Under Scania Winter intervjuet han Ove Spontón om hvordan motoren i en elektrisk lastebil fungerer. Nysgjerrige kan se videoen her:

Bli medlem i dag!

Les også