Se Revolves elektriske racerbilstunt i Trollstigen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Her kan du se NTNU-studentenes elektriske racer herje i Trollstigen. Neste mål er å bygge en selvkjørende elektrisk racerbil.
55 studenter fra NTNU i Trondheim bygde i fjor Nordens første firehjulsdrevne elbil. Neste uke er den på plass under den store elbilkonferansen Nordic EV Summit i Drammen.
Studentene er medlemmer av den frivillige organisasjonen Revolve NTNU, som ble stiftet i 2010 av ingeniørstudenter som ønsket å sette teorien fra studiene ut i praksis.
Hver høst starter de med blanke ark og designer, bygger og tester en elektrisk racerbil i løpet av åtte måneder. Alt rettes inn mot å oppnå best mulig resultat i Formula Student sommeren etter. Her er øvelsene – blant annet – akselerasjon, et løp på 22 kilometer, designløsninger, kostnadsanalyse og markedsføringsplan.
Den siste elektriske racerbilen, som konkurrerte i fjor sommer, bærer navnet Gnist. Scenene fra Trollstigen ble spilt inn i fjor høst, over to dager. Resultatet kan du se her; en to minutter lang video som også byr på høydepunkt fra Formula Student-konkurransen.
Første dag fikk studentene tekniske problemer. For å få filmmateriale til dag to måtte medlemmene jobbe over natten for å reparere Gnist, samtidig som medlemmer i Trondheim gjorde klar deres 2015-bil, Vilje.
Jakter på nye utfordringer
– Nå strekker vi oss enda lenger, og vi sikter på å bygge en helautonom racerbil som skal delta i Formula Student Driverless i 2018, sier prosjektleder Rebecca Sandstø, som studerer ved linja Produktutvikling og Produksjon ved NTNU Trondheim.
Formula Student Germany (FSG) er først i verden til å lage en egen førerløs klasse, Formula Student Driverless (FSD).
I denne klassen vil oppgaven være enten å lage en ny autonom bil, eller å omgjøre en tidligere egenutviklet bil til å bli førerløs.
Sikkerhet er fremdeles viktig, og de autonome bilene vil bli vurdert etter de samme strenge kriterier som resten av bilene. For å minimere eventuelle risikoer vil de selvkjørende bilene konkurrere i et sikret, personfritt område.
Nytt studentteam og ny racerbil hvert år
Revolve NTNU består i år av studenter fra første til femte klasse ved 11 forskjellige studieretninger. Studieretningene varierer fra samfunnsøkonomi via kommunikasjonsteknologi til teknisk kybernetikk og robotikk.
– I år skrives det hele 7 masteroppgaver på prosjektet, sier prosjektleder Rebecca Sandstø.
Revolve-teamet skal konkurrere både i Tyskland og England, på henholdsvis Hockenheim Ring og Silverstone. Dette er de samme banene som Formel 1 konkurrerer på tidligere i sesongen. Det er registrert over 650 Formula Student-lag internasjonalt, som alle konkurrerer om å lage den beste racerbilen i de forskjellige konkurransene verden over.
– Det viktigste resultatet vårt etter sommeren er likevel studentene og hva de lærer i løpet av prosjektet. Både personlig utvikling gjennom å samarbeide med 60 andre, som har annen kompetanse enn deg, og ved å gjennomføre analyser for å ta de beste tekniske designvalgene, sier Sandstø.
Hun understreker at dette bare er én av grunnene til at Revolve NTNU er Norges mest arbeidsrelevante studentprosjekt. NTNU har anerkjent dette ved å gi studentene 7,5 studiepoeng for hvert av de to semestrene vervet varer. Det tilsvarer ett fag i semesteret.
Om Revolve NTNU
- Frivillig studentorganisasjon ved NTNU
- Består av 60 studenter på trinn 1-5 og
- Deltok i Formula Student første gang i 2012
- Kåret til beste nykommer samme år
- Revolve NTNUs 5. racerbil
- Nordens første firehjulsdrevne elbil, uansett kategori
- Konkurrerte i Formula Student 2016
- Fire elmotorer på 35 kW hver
- Vekt er cirka 180 kg
- 0-100 km/t på 2,2 sekunder