Sett fra Genève: Slik vurderer vi elbilåret 2019
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

2019 byr på en lang rekke elbilnyheter. Det er en ekstra grunn til at vi er på plass i Genève – for den 89. utgaven av den internasjonale bilutstillingen – i starten av denne uka!
GENÈVE (elbil.dev08.dekodes.no): En rekke nye elbilmodeller er på vei til Norge. Resultatet kan fort bli at halvparten av alle nye personbiler i år får helelektrisk drivlinje.
– Vår spådom for 2019 er mellom 70.000 og 75.000 førstegangsregistrerte elbiler, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver i Norsk elbilforening.
Det er åpenbart at Tesla Model 3 vil utgjøre en betydelig andel av disse, og mer enn 800 biler er på plass i Norge etter bare drøye to uker.
Vi har allerede testet den mest påkostede Performance-utgaven, og vi har ikke minst nettopp gjennomført vår andre store vintertest til fjells (bildet under).
– Det har versert ulike betraktninger rundt hvor mange forhåndsbestillinger Model 3 har hatt. Heller ikke vi sitter på sikre tall, men det er absolutt grunn til å tro på et femsifret antall i løpet av 2019, mener Frydenlund.
Det vil i så fall nærme seg de 8,3 prosentene (12.303 eksemplarer) Nissan klarte med LEAF i fjor, en modell som etter alt å dømme vil stå sterkt også i år – med lansering av utgaven med batteripakken med bruttostørrelse på 62 kilowattimer (kWh).
– Vi vet også at det vil komme flere nye elvarebiler på markedet, i tillegg til at det kan dukke opp konsepter vi ennå ikke har hørt om. 2019 blir et svært spennende elbilår, fastslår Frydenlund.
Audi e-tron – her avbildet på Haukelifjell under vår vintertest – kan trekke tilhenger på inntil 1.800 kilo, som Norsk elbilforening har etterspurt. Snart får vi også konklusjonen på om framtidige utgaver av e-Niro kan få dette tilvalget.
– Det er dessverre endelig bekreftet at Model 3 ikke får tilhengerfeste som tilvalg. Det kan redusere modellens appell som norgesbil noe, sier Frydenlund.
På forsommeren får vi dessuten Mercedes-Benz’ første egenutviklede elbil med lang rekkevidde (EQC) – med samme tilhengervekt som e-tron.
– Og til høsten kommer DS3 Crossback e-tense (bildet). Begge disse klassifiseres som SUV-er. DS3 setter ikke minst en ny målestokk for rekkevidde og design for elbiler fra PSA-konsernet, fastslår Frydenlund.
– Disse blir vist på bilmessen i Genève, og blant grunnene til at vi er tilstede, påpeker Frydenlund – og etter entusiasmen i stemmen å dømme, er det seg selv han snakker om.
I Genève vil vi også få se mer av den første rene elbilen fra Volvo, rettere sagt Polestar 2 – utviklet av deres Polestar-avdeling. Den sto tidligere bak fossile spesialversjoner med høye ytelser, men nå ønsker Volvo å kommunisere bærekraft rundt den kommende modellen.
Verdt å merke seg, forøvrig, er at Volvo som merke uteblir fra utstillingen.