Sjekk bildene – Mercedes EQS SUV klar for bestilling: Drømmebil for 1,1 millioner kroner
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den ultimate luksus-SUV-en har endelig fått norsk pris og kan nå bestilles.
Vi har allerede blitt godt kjent med såpekoppen EQS. Nå kommer SUV-en særlig nordmenn egentlig vil ha.
Nykommeren forventes å være på norske veier i begynnelsen av 2023, og kan bestilles allerede nå.
Kan laste opptil 2100 liter
Dette vet vi om bilen:
EQS SUV deler samme lange akselavstand som EQS, men er over 20 centimeter høyere.
Andre seterad kan elektrisk justeres opptil 130 millimeter i lengden. Bakseteryggen kan justeres elektrisk 14 grader fremover og fire grader bakover. –
Til sammen kan bagasjeromsvolumet økes fra 645 liter til 880 liter. Med setene nedslått kan du laste 2100 liter.
En tredje seterad med to ekstra seter er tilgjengelig.
Når alle setene er i bruk, vil du fortsatt ha 195 liter bagasjeromsplass. Tredje seterad stjeler bare 80 liter bagasjerom målt opp mot femseteren.
Går 611 km
EQS SUV vil få en rekkevidde på opptil 611 kilometer WLTP. Det gjelder EQS 450 4MATIC.
Batteriet har en kapasitet på 108,4 kWt og kan lades med opptil 200 kW på lynlader – og med opptil 22 kW på hjemmelader.
Mye skjerm i monitor
Mercedes store altertavle er selvfølgelig på på plass her også.
Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste funksjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.
Kunstig intelligens skal gjøre at du får det viktigste for deg opp på skjermen, både av endringer i omgivelsene og av brukeratferd.
Og det ble lys
EQS SUV får kanskje verdens beste lys. Deres DIGITAL LIGHT-teknologi gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien.
En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler.
Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.
Her er noen av lysfunksjonene:
- Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
- Dersom det går fotgjengere langs veibanen, sikter et flomlys direkte på dem.
- Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
- På trange veier projiseres ledelinjer.
- Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.
Funksjonene er ikke tillatt i alle land ennå, heller ikke i Norge. Bilens Geo-fence styrer dette automatisk.
Godt utstyrt
Startprisen på 450 4Matic er under 1,1 millioner kroner og mye er faktisk standard.
Selvsagt er AIRMATIC luftfjæring standard, der systemet er kombinert med adaptive ADS+-dempere. Da kan karakteristikken variere mellom hvert individuelle hjul.
Bakkeklaringen kan økes med fattige 25 millimeter. Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard, men alle vil nok bestille styrevinkelen på opptil 10 grader.
Også elektrisk justerbare komfortseter med minnefunksjon foran, elektrisk justerbar andre seterad og panoramasoltaket er standard.
Det samme er kjøreassistentpakke Plus, parkeringspakke med 360-graders kamera, Burmester surround sound system, navigasjon, head-up display og DIGITAL LIGHT.
Kan trekke 3500 kg
Men du må allikevel regne med å bla opp rundt 300.000 kroner mer i utstyr. Da blir det også 800.000 kroner du må betale moms av, for prisene er oppgitt uten moms.
Det koster, altså, men prisen er fortsatt ganske hyggelig sammenlignet med diesel- eller bensinvarianten GLS.
350 D har en startpris på drøye 1,4 millioner kroner, men kan selvsagt trekke 3500 kilo på kroken, mot GLS SUV sine 1800 kilo.
Slikt er jo viktig for mange av kundene til denne typen biler.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!