Avslører mye om bilenes fremkommelighet på vinterføre: Sjekk resultatene fra vår hardtest av antispinn-systemene
Hvorfor tester vi reaksjonstiden på ESP-systemene? Fordi de gir en god pekepinn om fremkommelighet på vinterføre.
Vi har holdt på med testing av fremkommelighet i flere år. Testene gir en god pekepinn på hvor bra bilene er, men de er vanskelige å gjennomføre.
Man bør ha identiske forhold, gjerne flere underlag å teste på, og bilene bør ha like dekk.

For å kunne teste under like forhold, har vi derfor fått laget ruller slik at vi kan fremkommelighets-teste ulike modeller året rundt.
Rullene illustrerer null grep, eller is om du vil, på de hjulene vi kjører på rulla.
Hvorfor gjør vi det?
I bunn og grunn er det ESP-systemet som bestemmer hvor bra fremkommelighet du har. Svært få elbiler har en differensialsperre som sender effekt ut til hjul med dårlig grep.
De fleste bruker ESP-systemet til å detektere hjulspinn, og bruker bremsene til å bremse spinnende hjul og dermed føre kreftene til hjul med bra grep.
Hvor fort de klarer å gjøre det, forteller mye om hvor gode bilene er til å ta seg frem – blant annet.
Dette gjør ESP-systemet
- Forhindrer skrens – ESP oppdager og korrigerer om bilen mister veigrepet i svinger.
- Hjelper ved brå manøvrer – hvis du må svinge raskt for å unngå en hindring, justerer ESP bremsekraften på hvert hjul individuelt for å stabilisere bilen og svinge den dit du vil.
- Forbedrer veigrepet – systemet samarbeider med ABS (blokkeringsfrie bremser) og TCS (antispinn) for å optimalisere trekkraften på glatte veier.
- Reduserer risikoen for sladd – hvis bilen begynner å overstyre (bakenden sklir ut) eller understyre (bilen fortsetter rett frem i en sving), justerer ESP automatisk bremsetrykket og motorkraften.
- Øker sikkerheten i dårlige kjøreforhold – ESP hjelper på våt, isete eller grusete vei ved å hindre tap av kontroll.
Slik gjennomfører vi testen
Tohjulsdrevne biler: Vi kjører bilen opp på en rulle. Vi teller antall runder som hjulet uten grep trenger før ESP-systemet griper inn og sender effekt til hjulet med grep.
Firehjulsdrevne biler: Vi kjører bilen opp på ruller på en side av bilen. Vi teller runder som hjulene uten grep trenger før ESP-systemet griper inn og sender effekt til hjulene med grep.

Deretter stresser vi bilen ekstremt med å sette ruller under begge hjul på hovedmotoren (den kraftigste) og på ett forhjul.
I tillegg til å måtte bremse tre hjul, har hjulet med grep noe mindre marktrykk siden de tre andre står noen millimeter høyere.
Testene utføres med asfalt under hjul med grep.
Vi starter med moderat grep, men på bilene som ikke kom av rullene (Volkswagen og Dongfeng) ender vi med å gi mer gass, uten at farta på hjulene øker voldsomt.
Vi bruker alltid bilenes normal-kjøreprogram. Finnes det et terrengprogram, vil vi teste det også.
Siden Ford Mustang Mach-E Rally har et eget Active-program, ville vi se hvordan det fungerte også.
Disse bilene har vi testet på denne måten
- Citroën ë-C3
- Dongfeng Nammi Box
- Ford Mustang Mach-E Rally
- Polestar 3
- Polestar 4
- Porsche Macan Turbo
- Volkswagen ID.7
Selve testen ser du i sin helhet i videoen øverst i saken.