Elektrisk Fiat Panda: Skal koste under 25.000 euro
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Neste Fiat Panda blir helelektrisk – og den skal fortsatt være et billig, smart og romslig alternativ.
Skal Europa og verden elektrifiseres, må det lages flere billige biler. Bilmarkedet i Sør-europa domineres av de minste og rimeligste bilene, og der finnes det ikke mange alternativer i dag.
Men stadig flere, blant annet Citroën, Tesla, Renault, BYD, Volkswagen, har annonsert biler til under 25.000 euro.
Selv med det målet blir disse bilene fortsatt en del dyrere enn prisen for en tilsvarende liten fossilbil, men det er et sted å starte.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Fiat Panda kaster seg på
Nå har Fiat kastet seg inn i kampen med sin neste Panda.
Fiat er som kjent en del av det gigantiske selskapet Stellantis, og det er spennende å se hvordan merkene posisjonerer seg i forhold til hverandre.
Fiat seiler opp til å bli et billigmerke som spesialiserer seg på små biler, noe de for så vidt har gjort en del år allerede.
Konseptet fra 2019
Det er mye som tyder på at ideene fra konseptet Fiat Centoventi, som ble vist i 2019, fortsatt er gjeldende.
En enkel design å produsere og bare én utgave.
Og skal vi tro signalene fra Fiat fra tidligere i sommer, blir det fargeglade biler:
Selv om produksjonen tydeligvis skal gjøres enklere, får man langt flere valgmuligheter her enn for eksempel Tesla, som virkelig har strømlinjeformet produksjonen.
Hos Fiat skal man kunne velge fire forskjellige farger på tak, fangere, hjul og karosseri, og dermed allikevel kunne bygge sin egen noenlunde unike bil.
Interiøret skal være superenkelt, med bare det mest nødvendige av info på skjermen foran deg på billigste modell – men med mulighet til å koble til din egen mobil eller nettbrett for musikk, radio, karttjenester, parkeringsapper osv.
Noe av det samme så vi på VW e-Up!
Bilen skal kun bygges som elbil, og blir trolig en av de første som bygges på Stellantis såkalte STLA SMALL plattform.
Da vil den potensielt få en rekkevidde på 500 kilometer eller mer.
Vi vil sikkert se Citroëns billige småbil, ë-C3, på samme plattform.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!