Hopp til innhold

Ny Skoda Enyaq RS har fått norske priser: Begge utgaver fra start

TØFF I TRYNET: Skoda gjorde overgangen fra fossil til eldrift enklere for mange med en svær grill. Nå er den borte, fronten blitt lavere og aerodynamikken hårfint bedre. Og nå er endelig RS-utgaven på plass også. Foto: Skoda.

Nå kan du bestille Enyaq RS. Startprisen er 559.900 kroner.

Enyaq RS har vært i markedet en stund. Først bare i coupe-versjonen, senere kom den i et litt mer praktisk SUV-format.

Nå er den klar også som RS i facelift-versjonen, melder importør Møller. Den har først og fremst blitt tøffere i fronten, men også fått mer effekt og raskere akselerasjon.

Ny effekt er 340 hk. 0-100 gjøres nå på 5,4 sekunder. Toppfarten er fortsatt moderate 180 km/t.

STANDARD: Nøyer du deg med enkleste utgave får du fortsatt kult interiør i microfiber.

Ladehastigheten er derimot blitt raskere, nå med maks ladehastighet på 185 kW.

Batteriet på 84 kWt brutto/79 kWt netto, lader fra 10-80 prosent på 26 minutter, visstnok Skodas raskeste til nå, sammen med Elroq RS, som Enyaq i RS-utgave deler både motorer og batteripakke med.

Test av Skoda Enyaq Coupé iV RS:

Skodas grommeste elbil

Nå har den også toveislading, som blant annet åpner for å bruke bilen som energikilde til hjemmet.

Rekkevidden er over 550 km for SUV-en og 560 for den noe mer strømlinjeformede coupe-versjonen.

Nytt fjes

Den lysende tanngarden som nesten så ut som en tannregulering i mørket, er borte.

Test av Skoda Enyaq RS SUV:

En nesten perfekt familie-racer

Nå er det designspråket «Modern Solid» som gjelder. Fronten kalles Tech-Deck Face, fordi den skjuler sensorer, radar og Crystal Face 2.0- og LED Matrix-lysene, som alle er standard på RS.

Videre skiller RS seg fra de andre med alle dekorelementer i sort, egne elementer og heldekkende refleksstripe bak, noe som er blitt et kjennemerke for Skodas RS-modeller.

Skoda Elroq RS kan bestilles og startprisen er klar:

Dette koster Skodas raskeste noensinne

Egne RS-felger på 20 tommer er standard, 21-tommere som ekstrautstyr (8.000 kr).

Mørk blå er standardfarge. Alle de nye fargene til faceliften er tilgjengelig for RS i tillegg til fargen Mamba Green som er eksklusiv for RS. De koster deg mellom 7.200 og 12.000 kroner ekstra.

SVÆR: Enyaq er den største SUV-en på MEB-plattformen og har blitt svært populær i Norge.

Sportsunderstellet senker bilen 15 millimeter foran og 10 bak. Adaptivt understell i 15 trinn koster ekstra –18.500 kroner). Panoramasoltak koster 13.800.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Utstyrsversjon

RS er mer en utstyrsversjon enn et sportslig alternativ. Toppmodellen har det meste som standard.

De spriter opp interiøret med semsket mikrofiber og kunstskinn med limegrønne kontrastsømmer, eller eventuelt skinn og kunstskinn med grå sømmer. Rattet har RS-emblem og perforert skinn.

DETALJER: Små detaljer på eksisterende frontgrill gjør bilen betraktelig kulere.

Både fører og passasjer har elektrisk betjente stoler med massasje. Baksetet har egen klimasone og du har full oversikt med 360 graders kamera.

Du kan fint få en fin bil til utropsprisen, men går du amok på utstyrslista blir bilen 100.000 dyrere. I tillegg kommer vinterhjul.

De første kundene får sin Enyaq RS levert fra september.  

Bli medlem i dag!

Les også