Ny Skoda Enyaq RS har fått norske priser: Begge utgaver fra start

Nå kan du bestille Enyaq RS. Startprisen er 559.900 kroner.
Enyaq RS har vært i markedet en stund. Først bare i coupe-versjonen, senere kom den i et litt mer praktisk SUV-format.
Nå er den klar også som RS i facelift-versjonen, melder importør Møller. Den har først og fremst blitt tøffere i fronten, men også fått mer effekt og raskere akselerasjon.
Ny effekt er 340 hk. 0-100 gjøres nå på 5,4 sekunder. Toppfarten er fortsatt moderate 180 km/t.

Ladehastigheten er derimot blitt raskere, nå med maks ladehastighet på 185 kW.
Batteriet på 84 kWt brutto/79 kWt netto, lader fra 10-80 prosent på 26 minutter, visstnok Skodas raskeste til nå, sammen med Elroq RS, som Enyaq i RS-utgave deler både motorer og batteripakke med.
Nå har den også toveislading, som blant annet åpner for å bruke bilen som energikilde til hjemmet.
Rekkevidden er over 550 km for SUV-en og 560 for den noe mer strømlinjeformede coupe-versjonen.
Nytt fjes
Den lysende tanngarden som nesten så ut som en tannregulering i mørket, er borte.
Nå er det designspråket «Modern Solid» som gjelder. Fronten kalles Tech-Deck Face, fordi den skjuler sensorer, radar og Crystal Face 2.0- og LED Matrix-lysene, som alle er standard på RS.
Videre skiller RS seg fra de andre med alle dekorelementer i sort, egne elementer og heldekkende refleksstripe bak, noe som er blitt et kjennemerke for Skodas RS-modeller.
Egne RS-felger på 20 tommer er standard, 21-tommere som ekstrautstyr (8.000 kr).
Mørk blå er standardfarge. Alle de nye fargene til faceliften er tilgjengelig for RS i tillegg til fargen Mamba Green som er eksklusiv for RS. De koster deg mellom 7.200 og 12.000 kroner ekstra.

Sportsunderstellet senker bilen 15 millimeter foran og 10 bak. Adaptivt understell i 15 trinn koster ekstra –18.500 kroner). Panoramasoltak koster 13.800.
Utstyrsversjon
RS er mer en utstyrsversjon enn et sportslig alternativ. Toppmodellen har det meste som standard.
De spriter opp interiøret med semsket mikrofiber og kunstskinn med limegrønne kontrastsømmer, eller eventuelt skinn og kunstskinn med grå sømmer. Rattet har RS-emblem og perforert skinn.

Både fører og passasjer har elektrisk betjente stoler med massasje. Baksetet har egen klimasone og du har full oversikt med 360 graders kamera.
Du kan fint få en fin bil til utropsprisen, men går du amok på utstyrslista blir bilen 100.000 dyrere. I tillegg kommer vinterhjul.
De første kundene får sin Enyaq RS levert fra september.