Hopp til innhold

Amerikanske Slate tenker nytt: Billig, elektrisk byggesett-pickup som kan bli SUV

STEINTØFF: Slate Truck er en arbeidsbil i sin enkleste form. Her er det lommeboka og behovet som bestemmer. Alle foto: Slate

Slate Truck er en råbillig, elektrisk byggesett-pickup for det amerikanske markedet. Det enkle er ofte det beste – men kan det bli for enkelt?

De skarpeste knivene i skuffen har kanskje allerede observert det: Slate er et anagram av «Tesla». Tilfeldig? Kanskje.

Navnet er uansett neppe tilfeldig valgt. Bilen leveres bokstavelig talt som et «clean slate» – eller blankt lerret, på godt norsk.

Slate, som betyr skifer på norsk, leveres med et røft, ubehandlet karosseri laget av komposittmateriale i stedet for metall.

Dette er Slate pickup:

  • Batteri: 52,7 eller 84,3 kWt
  • Rekkevidde: 240 km eller 386 km med største batteripakke
  • Motor: 150 kW, bakhjuls­drift
  • Lading: NACS-port, 120 kW hurtiglading
  • Ladetid: 20–80 prosent på under 30 min
  • Nyttelast: 635 kg
  • Pris: Cirka 20 000 USD (220.000 norske kroner) – etter føderal støtte.
  • Produksjon: Planlagt oppstart i USA høsten 2026

Lakkboksen er byttet ut med rimelige foliesett du kan legge på selv.

Til og med dørhåndtakene er identiske på inn- og utsiden for å kutte kostnader.

Interiøret er også hentet rett fra steinalderen, ribbet for moderne luksus. Elektriske vinduer? Glem det. Her er det helsestudio – vinduene må sveives ned manuelt.

Heldigvis leveres Slate Truck både med gulv og elmotor, så du slipper å løpe som Fred Flintstone.

BYGGESETT: Skilleveggen og bakruta kan fjernes, slik at du kan selv sette inn bakseter og bygge om Slate Truck til en liten femseters SUV med fastmontert veltebøyle.

Tilpasningsdyktig

Slate sparer inn alt som ikke er strengt nødvendig for å holde prisen lavest mulig.

Det er opptil deg om du vil gjøre om gråstein til gull.

Det over 100 tilleggs­moduler å velge mellom, fra ekstralys til komplett SUV-kit med baksete og kollisjons­puter.

Infotainmentskjermen finnes i form av en universell smarttelefon- eller nettbrett-holder. Slik blir telefonen din bilens berøringsskjerm via Slates egne app.

STEINALDER: Kun det aller nødvendigste følger med Slate Truck. Alt av bekvemmeligheter må bestilles som ekstrautstyr.

Synes du sveivevinduer blir litt for steinalder? Bytt til elektriske. Drømmer du om varme i setene? Fest på et spesialtilpasset trekk som kobles rett inn i strømnettet.

Tilpasningsmulighetene stopper heller ikke med pynt og komfort. Du kan også velge hevesett og grovmønstrede dekk.

Går du heller for gatebil-vibber, finnes det senkesett og større hjul som tilvalg.

LETT LASTEPLAN: Tillatt lastevekt er på 650 kilo. Ikke all verden for en pickup, kanskje.

Perfekt for USA

Slate er en ultrasimpel, amerikanskbygget pickup, designet for å lokke både patriotene og de som er lei av tungvekterne.

Den er også en slags motvekt mot de ultratunge og dyre el-pickupene vi hittil har sett fra Ford og Rivian.

Og med handelskrigen Trump har stelt i stand mot særlig Kina, kunne ikke timingen vært bedre for en pickup-frelst amerikaner som vil gå elektrisk.

Vi har gjennomtestet Ford F-150 Lightning:

«One of a kind» – på godt og vondt

Men det er noen ankepunkter: Først og fremst en nyttelast på skarve 650 kilo og tilhengervekt på 454 kilo, samt en rekkevidde som ikke er all verden.

Og fjerner du amerikanske insentiver, noe som fort kan skje under Trump, må man legge på 7500 dollar (82.500 kroner) – og da er ikke Slate spesielt prisgunstig likevel.

Uansett: Reservasjonsboken er allerede åpen på Slates nettside.

For 50 dollar (ca. 550 kroner) kan du sikre deg en plass i køen – og beløpet får du tilbake om du angrer deg.

De første bilene til amerikanske kunder er forventet høsten 2026. Om Slate får en importør i Norge, er det foreløpig ingen som vet.

Bli medlem i dag!

Les også