Hopp til innhold

Audi Q6 e-tron: Slik blir den innvendig

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

MYKERE: Det er langt fra like sterilt i Audi lenger, selv om majoriteten nok heller vil velge skinn fremfor ullmaterialene på bildet.

Vi vet allerede hvordan den ser ut utvendig. Nå viser Audi interiøret i den kommende Q6 e-tron.

Audi er eksperter på å trekke ut lanseringen av bilene sine, noe vi så starten på med e-tron.

Da var det ikke mindre enn fem lanseringsturer og bilen var maskert til siste slutt.

ANØHVIT: Audi er besatt på folie, men det overlates lite til fantasien her.

Første prøvekjøring av Q6 e-tron har allerede funnet sted, noe ikke vi var med på, men bilen var maskert også der.

Erstatter Q5

Modellen er bygget på Audis premium-plattform og vil erstatte det vi kjenner som Q5.

Førsteinntrykket fra dem som har kjørt den, er at den ikke overraskende har nærmet seg den tross alt aldrende Q8.

IAA: Den forventes å bli en storselger og interessen er stor på IAA München.

Modellen blir tilgjengelig i flere versjoner: 45 e-tron, 55 e-tron og SQ6 e-tron. Om vi også vil få se en RSQ6 e-tron, vil tiden vise.

Effekten på 55 vil være 285 kW (382 hk) og 360 kW (483 hk) for SQ6 e-tron.

Bare ett batteri er bekreftet så langt, et 100 kWt (94 kWt netto) som Audi tror vil gi 600 km i rekkevidde for 55 e-tron.

Det vil lades med opptil 270 kW.

MANGE KONKURRENTER: Med sine 4,75 meter lengde, blir de argeste konkurrentene Mercedes EQC, BMW iX3, Nio EL6 og Xpeng G9.

Bilen er fortsatt maskert, men bare utvendig – og strengt tatt er det lett å se hvordan den blir seende ut. De som elsker Audi-design, blir ikke skuffet.

Men på mobilitetsmessa IAA i München, viser Audi nå interiøret i sin fulle prakt. Heller ikke det er noen kjempeoverraskelse.

TYPISK: Audi-eierne skal kjenne seg igjen. Grensesnittet vil ha de samme fargene og til dels samme layout. Og viktige knapper er fortsatt på plass. Audi tar tydeligvis en BMW-tilnærming til skjermer nå.

Interiøret følger kjent Audi-DNA, men også Audi har blitt nødt til å gi kundene større skjermer – en 11,9 tommer for føreren, en 14,5 i midten og en liten 10.9-tommer for passasjeren.

Sistnevnte blir ikke synlig for sjåføren, slik at hen ikke blir forstyrret.

BENK: Audi har alltid hatt fokus på tre personer, så det er nesten latterlig lite skålede bakseter.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!

Mykt

Forrige generasjon instrumentpanel var preget av børstet aluminium og pianoblanke flater om du ikke gikk amok i spesialvalgene.

Nå ser man mykere takter med både stoff, tre og skinn dashbord igjen. De velger også overraskende mange knapper, selv om rattfunksjonene er berøringsflater à la Q4 e-tron.  

Den får selvfølgelig head-up display med utvidet virkelighet og multimedia er basert på Android Automotive.

Stemmeassistenten er selvlærende og beholder data fra tidligere kommandoer for å lage rutiner.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også