Hopp til innhold

UP bruker BMWs i4 M50 som "videobil": Slik er politiets lynraske elektriske sivilbil

UTRYKNINGSPOLITIETS SIVILE FARTSMASKIN: UP har kjøpt et uvisst antall BMW i4 M50 som sivil utrykningsbil. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no

Den er lydløs og akselerer til 100 km/t på fire sekunder – og skal kunne filme, innhente og ta råkjørerne på fersken.

Elbil.no har flere ganger skrevet om det nesten totale fraværet av elektriske politibiler, selv om noen har vært under utprøving:

Politiets to uniformerte elbiler endelig ute i aktiv tjeneste:

Godt fornøyd med testingen så langt

Når det gjelder sivile biler, har bildet vært et litt annet, som i denne saken vi skrev høsten 2023:

Mange fartssyndere har ikke fått med seg at Utrykningspolitiet tester elektrisk:

UP kniper råkjørere med sivile elbiler

UP-sjef Knut Smedsrud sa til Politiforum at mange blir overrasket når de innser at politiet kommer etter dem i elbil på motorveien:

– Mange har fått seg en overraskelse når det er en elbil som har stoppet dem. Mange som har raske biler tester om vi følger etter. Og når vi gjør det, unnskylder de seg med at de ikke visste at politiet har elbiler.

Her er vår test av bilen:

Test: BMW i4 M50

Verdens beste ventepølse

UP: Vil ikke kommentere

Nylig skrev Drammens Tidende at UP endte opp med å kjøpe den elektriske BMW-modellen etter testingen, som de omtaler som «UPs nye superbil«.

Den brukes nå som såkalt videobil, som med sitt videoutstyr blant annet avslører de verste råkjørerne.

Drammens Tidende har spurt utrykningspolitiet om deres nye elbil, men de holder – av nokså forståelige årsaker – en anonym profil i slike saker. Alt avsnittsleder i UP, Adrian Hegge, vil si til avisa, er at de «ikke ønsker å kommentere noe rundt bilen».

Men der UP tier, taler Elbilforeningen. Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Elbilforeningen, sier til Drammens Tidende at bilen kan være et godt verktøy for UP.

PÅ TYKK IS: Elbilforeningens Ståle Frydenlund (i midten) avbildet foran en BMW i4 M50 under foreningens vintertest 2022. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no

Takler en «catch-up»

– Bilen er rask, har svært stødige kjøreegenskaper og oppfører seg like bra i svinger som på rette strekninger. Den takler en «catch-up» på svingete veier uten problemer, sier Frydenlund til avisa.

Hurtiglading vil ikke være noen utfordring for politiets bruk, ifølge Elbilforeningens biltester.

– Dette er ikke modellen som lader aller raskest, men den støtter opptil 200 kW på maks, og med forvarming av batteriet får den god ladefart også vinterstid. På E18, mellom oppdrag, vil ikke lading være noe problem. Også fordi strekningen har god hurtigladedekning, sier han.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Når det gjelder potensielle ulemper, nevner han plass som en mulig innvending, men mener det er mindre relevant i UP-sammenheng.

– For en familie på fire kan den være litt trang, spesielt til feriebruk, men det er underordnet for UPs bruk. Totalt sett er dette en bil jeg ikke ser noe særlig negativt med i denne sammenhengen. Det er en solid tjenestebil for de som får bruke den, sier Frydenlund, som selv kvittet seg med bilen nettopp på grunn av plass.

Da biltesterne i Elbilforeningen skulle gjøre opp status for sine favorittbiler i 2022, hadde Frydenlund for øvrig denne modellen på sin personlige førsteplass:

Våre elbil-favoritter fra 2022:

Disse bilene imponerte oss mest i år

Bli medlem i dag!

Les også