Fersk undersøkelse om elbilferie i 2022: Slik gikk det med ladekøene i sommer
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fremdeles ladekø, men kortere ventetid.
Syv av ti ferierende elbilister opplevde ladekø i sommer, og akkurat for dette tallet er det ikke noen nedgang å spore fra i fjor.
Den gode nyheten er at elbilistene opplevde ladekø sjeldnere, og at køtiden har gått ned sammenlignet med 2021.
Det viser ferske tall fra Norsk elbilforening, som nettopp har avsluttet spørreundersøkelsen «Elbilferie» – for å blant annet finne ut av i hvilken grad norske elbilister har slitt med nettopp ladekøer i ferien.
– I riktig retning
– Vi beveger oss i riktig retning. Det er bra at elbilistene står sjeldnere og kortere i ladekø i løpet av ferien, men vi må fortsette å arbeide for at ladekøene begrenses, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
I fjorårets undersøkelse oppga 19 prosent av de ferierende elbilistene at de ofte sto i ladekø, mens i år er samme tall nede på 12 prosent.
Blant elbilistene som opplevde ladekø i fjor, sto majoriteten i kø mellom 20-60 minutter (54 prosent).
I år så vi en bedring, da flertallet blant de som opplevde ladekø sa at de sto under 20 minutter i kø (59 prosent).
1.300 flere hurtigladere siden i fjor sommer
Mye skjer i elbilsatsingen. Siden sommeren i fjor har Norge fått 130.000 flere elbiler på veiene, og 1.300 flere hurtigladere.
– Det er grunn til å glede seg over den kraftige utbyggingen av hurtigladere, men vi må trappe opp enda mer. Vi må bygge rundt 5.000 nye hurtigladere innen utgangen av 2025 for å dekke behovet til de stadig økende antallet elbilister på norske veier, sier Bu.
Nå venter hun spent på regjeringens ladestrategi som skal legges frem i høst.
Innlandet har mest ladekø
Ferierende elbilister har opplevd mest kø i Innlandet.
Blant elbilistene som har stått i ladekø i løpet av Norgesferien i sommer, oppgir 31 prosent at de opplevde ladekøer i Innlandet.
– Det er ikke overraskende at presset på laderne er størst i Innlandet. I vårt innspill til regjeringens ladestrategi har vi bedt om å styrke tilbudet i dette fylket som mange reiser igjennom til turistdestinasjoner både i nord, sør og til nabolandet Sverige, sier Christina Bu.
Folk sliter med å starte ladingen
Ferieundersøkelsen viser også at mange sliter med å starte ladingen.
– Vi må få på plass enklere betalingsløsninger, sier Christina Bu.
Hun forventer at regjeringen tar grep og pålegger kortbetaling, slik at man kan tæppe mobil eller bankkort direkte på laderne.
– Det er helt uhørt at det skal være så vanskelig å få betalt for lading at det i seg selv er med på å skape de frustrerende ladekøene, sier generalsekretæren i Elbilforeningen.
Ladeoperatørene venter lenge på å få byggesøknader behandlet
På Elbilforeningens ladeseminar under Arendalsuka kom det tydelig fram fra ladeselskaper at lang saksbehandlingstid bremser utbyggingen av hurtigladere.
– Ved å redusere saksbehandlingstiden hos både kommune og nettselskaper, vil mye kunne bli bedre. Vi har ingen mangel på ivrige tilbydere, avslutter Christina Bu.
Fakta:
- «Elbilferie» er en årlig spørreundersøkelse som gjennomføres av Norsk elbilforening.
- I 2022 svarte 6.500 ferierende elbilister på undersøkelsen.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!