Og der kom det bilder av EV9 uten kamuflasje: Slik ser Kias kommende flaggskip ut
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det har kommet mange drypp om EV9 i det siste. Her kommer en Kia-dråpe til.
Nordmenn vil ha elektrisk SUV for tiden – og Kia og en drøss med andre produsenter mener åpenbart at vi trenger en kjempestor sådan, med tre seterader.
Dette er altså enda en asiater med sju seter. Til nå har vi BYD Tang, Hongqi E-HS9 og Nio ES8.
Tyskerne har foreløpig bare gitt oss Mercedes EQS SUV.
Nå uten kamuflasje
EV9 skal bygge på samme modulbaserte elbilplattform (E-GMP) som den svært velkjørende EV6 og Hyundai Ioniq 5.
Det vil overraske stort om den ikke får samme motor og drivlinje også.
Det vil i så fall si batteri på henholdsvis 58 og 77 kWt – og firehjulsdrift med 239 kW (325 hester) og 605 Nm.
Den store bilen vil trolig få et WLTP-forbruk på rundt to kilowattimer på mila, selv om Kia tradisjonelt er gode på energieffektivitet.
Tidligere har vi sett bilder av bilen med kamuflasjedrakt:
Det har vært mange små drypp fra Kia for å få maksimalt med oppmerksomhet rundt denne doningen før den er ute.
Men først nå, attpåtil med sperrefrist klokka 22 om kvelden norsk tid, serveres det aller nådigst noen bilder uten sebrastriper og altfor mye hemmelighetskremmeri.
Plassmaksimert
Kia bruker som du ser det kjente trikset med rette linjer for å få maks plassutnyttelse. Og resultatet er absolutt blitt noe som stikker seg ut i mengden.
Dersom virkelighetens variant av EV9 deler dimensjonene fra konseptutgaven, måler bilen 4930 mm i lengden og 2055 mm i bredden.
Bilen har en skyhøy og helt tett front. Kias tigergap er redusert til to litt tykkere lister i fronten. Du får store, markerte loddrette kjørelys og et stående lys ytterst på hver side.
Hvor stor frunken – altså bagasjerommet i fronten – blir, gjenstår å se, men Kia har tradisjon for å ha frunk, så noe blir det garantert.
Den høye sideprofilen med smal vindusåpning og kraftig markert tak, kan minne litt om Souls designfilosofi gjennom sine to generasjoner.
Den kantete looken miner om nye e-Niro, og vinduslinja binder den sammen med EV6. Kraftige hjulbuer og de tette platefelgene gir en maskulin look og fremhever linjaldesignen.
Skjulte dørhåndtak er på plass, men skjulte takrelinger og kameraspeilene fra konseptutgaven, ble ikke uventet borte.
Nytt, men tradisjonelt
Kia har ikke latt seg friste til å gå helt knappefritt.
De har fortsatt sin kombinasjon av vippebrytere og fysiske knapper for de viktigste funksjonene. Heldigvis. Det er kombinert med to 12,3-tommere og en mindre 5-tommers skjerm.
Vår erfaring er at menysystemene kan bli bedre. Kanskje er de det her.
Under skjermen er det plassert en rekke berøringsknapper for start/stopp av bilen og betjening av klimaanlegget.
Romslig sjuseter
Kia har fått familier til å evaluere både seks- og syvseters-varianten med henblikk på å sikre at alle passasjerene i EV9 har like god plass og komfort som føreren.
Personene på første og andre seterad kan legge ned setene og hvile litt mens bilen lades.
Setene på andre seterad kan enkelt snus 180 grader, slik at passasjerene sitter vendt mot passasjerene på tredje seterad.
På tredje seterad er det også koppholdere og ladepunkter for mobile enheter.
Hvor mye av materialene fra konseptutgaven vist tidligere som er blitt med videre, fortelles det lite om fra Kia i denne omgang.
Men hvis dette er fulgt opp i praksis, finner vi i så fall resirkulerte fiskegarn i gulvet, resirkulerte plastflasker og resirkulert ull i setetrekkene, og vegansk skinn i kupeen.
Det skal ifølge Kia være mer bærekraftig enn skinn fra dyr. Kia har tidligere uttalt at de gradvis vil redusere bruken av ekte skinn i bilene sine.
Lanseres før påske
Kia har annonsert global lansering av bilen i slutten av denne måneden.
Da får man alle spesifikasjoner på bilen.
Om vi da også får pris, eller om Kia går for nok et PR-stunt i sin annonseringsføljetong, får vi vente med å se.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!