Er elbilen din klar for høstferien? Slik unngår du flatt 12-voltsbatteri
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det leverer strøm til det meste som skjer inne i bilen. Og er dette batteriet tomt for strøm, får du ikke start på bilen.
Med enkle grep slipper du denne ubehagelige overraskelsen.
Og ja, også her handler det om lading. Men ikke på samme måte som du er vant til å lade «det store» elbilbatteriet.
I videoen under får du vite hvordan, eller du kan hoppe ned til sjekklisten lenger ned i saken:
Du kan løse problemet selv
På alle moderne biler, og selvfølgelig også på elbiler, er det mye elektronikk som får strøm fra 12-voltsbatteriet i bilen.
Nå når gradestokken kryper nedover og varmen i rumpa og rattet skrus på, får det kjørt seg litt ekstra.
Får du ikke start på bilen er det kjipt, noe undertegnede smertelig fikk erfare siste sommerferiedag.
Bilen var fullpakket med bagasje og utålmodige unger, klar til å stille seg i kø på E18 sammen med alle de andre som skulle til Oslo. Men bilen ville ikke starte. 12-voltsbatteriet var flatt.
Det er noe som av og til kan skje, spesielt dersom bilen bare brukes til korte turer. 12-voltsbatterier lades fra hovedbatteriet når du kjører. Ved korte turer får ikke alltid 12-voltsbatteriet ladet seg opp nok under kjøring.
Opplever du dette, er du mindre sårbar dersom du har utstyr som gjør at du selv kan lade 12-voltsbatteriet. På de fleste biler klarer du å gjøre dette selv, men slå opp i brukermanualen til bilen din for å se hvordan.
Skjer dette flere ganger, kan du være føre var og sjekke før viktige bilturer. Og dersom dette skjer ofte, kan det være tegn på at noe kan være feil, og du bør kontakte verksted for en sjekk.
Du trenger en egen lader
Den får du kjøpt på butikker med utstyr til biler, som BilXtra. Kanskje du til og med har en slik lader fra før.
Er du medlem i Elbilforeningen får du 25 prosent rabatt der. Den jeg endte opp med å kjøpe, kostet litt under en tusenlapp.
Sjekkliste fra batterileverandøren Ctek
Før du lader:
- Sjekk hvilken type batteri som er i bilen din. De aller fleste har et blybatteri og da må du ha en lader for dette. Er det litiumbatteri, må du ha en batterilader for litiumbatterier, ellers kan du ødelegge batteriet. Da står det gjerne merket Litium eller Li (litium) Fe (jern) Po4 (Fosfat).
- Sjekk kapasitet på batteri og lader. Kapasiteten er oppgitt i Ampere timer, Ah. Jo høyere tall, jo kraftigere er batteriet. Vanlig er rundt 80 Ah.
- Er batteriladeren for svak, bruker den så lang tid på å lade at det kan gå varmgang i batteriet. Er laderen for sterk, kan det også lade for fort og skade batteriet. Men de fleste ladere passer til et vanlig bilbatteri.
- Laderens kapasitet skal stå på emballasjen til laderen, men ikke alltid på selve laderen. Sjekk instruksjonsheftet om du er usikker.
Når du lader:
- Koble på klemmene på polene først.
- Rød på pluss først og deretter svart på minus, eller på noe metall i karosseriet.
- Så kobler du til laderen i stikkontakten.
Har du en smart-lader, kjører den sykluser og slår seg av selv når batteriet er fulladet. Det kan derfor være koblet til lenge.
En vanlig lader bør du koble av når batteriet er blitt ladet opp. Når du er ferdig å lade, kobler du fra alt i motsatt rekkefølge som kulelisten over.
Husk: Du bør ikke lade selve framdriftsbatteriet i bilen samtidig som 12-voltsbatteriet.
Gunstig avtale med Viking veihjelp for medlemmer
Uansett er det lurt å ha veihjelp, og Elbilforeningen har framforhandlet en gunstig avtale med Viking.
For medlemmer i Elbilforeningen koster dette 420 kroner for 12 måneder.
Det var redningen for denne skribenten – og jeg slapp å betale egenandel.
Les mer om vilkårene her:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!