Oslo kommune vil støtte utbygging av lastebil-hurtigladere: Snart blir det større trøkk på elektrisk tungtransport i Oslo
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nå kan man søke kommunen om støtte og potensielt få dekket inntil 80 prosent av etableringskostnadene til fremtidige hurtigladestasjoner.
Oslo kommune har i mange år vært på ballen for å få fortgang i elektrifiseringen av personbilene i byen, og etter hvert varebilene.
Også busstransporten har gjennomgått en omfattende elektrifisering som fortsatt pågår for fullt.
Men nå begynner tegnene å komme på at en elektrisk offensiv er på gang også for lastebilene – akkurat i tide til å fange opp den rivende utviklingen som er i emning for tunge, elektriske nyttekjøretøy.
Må være offentlig tilgjengelige
Nå kan nemlig aktører som vil satse på hurtiglading for tungtransporten søke kommunen om tilskudd til å etablere slike ladere.
Kommunen lover tilskudd på inntil 80 prosent av kostnadene til etablering av disse hurtigladerne, som strengt tatt må være lynladere for at det skal monne for de solide batteripakkene slike kjøretøy må ha.
Forutsetningen for å få støtte er at ladestasjonen er offentlig tilgjengelig, altså at det er fritt frem for alle tunge elektriske kjøretøy å lade der.
Oslo kommune via Klimaetaten, som er ansvarlig etat her, har også satt et tak på maksimalt 15 millioner kroner i tilskudd per ladestasjon.
Tilskuddsordningen er konkurransebasert og har to søknadsfrister: 1. desember i år og 1. mars til neste år.
Inkluderer ikke tomtekostnader
Alle bedrifter kan søke om tilskudd, og støtteordningen inkluderer kostnader til følgende områder:
- Prosjektledelse
- Graving og grunnarbeider
- Elektriske arbeider
- Anleggsbidrag
- Ladere og annet utstyr
Tomtekostnader inngår ikke i de støtteberettigede kostnadene, opplyser Klimaetaten.
Etaten understreker også at dersom man ønsker å sette opp ladere til andre kjøretøy på samme ladestasjon, må det fremkomme av søknaden hvilke kostnader som er knyttet til lading av tunge kjøretøy.
Klimaetaten vil i så fall selv gjøre sin selvstendige vurdering av kostnadsfordelingen mellom tunge og andre kjøretøy.
PS: Siden du leser denne artikkelen: Visste du at Norsk elbilforening søker rådgiver/prosjektleder til vårt arbeid med nettopp elektrisk tungtransport? Den stillingen kan du lese mer om og søke på her.
Må ha minst to ladepunkter med minimum 150 kW hver og være på plass innen ett år
Klimaetaten opplyser at for å få støtte, må ladestasjonen oppfylle disse minimumskravene:
- Minst to ladepunkter for tunge kjøretøy med hastighet på minimum 150 kW hver. Ladepunktene skal være klargjort for minst 350 kW.
- Driftsstart skal være senest ett år etter tilsagnsdato.
- Ladestasjonen skal være døgnåpen og ha en stasjonstilgjengelighet på minimum 97 prosent på årlig basis.
- Stasjonen skal som minimum oppføres med fossilfri anleggsdrift.
- Det skal legges ved en skisse som sikrer trygg trafikkavvikling inne på eiendommen og trafikksikker av- og påkjøring.
- Ladestasjonen skal profileres som energistasjon som tilbyr fornybare drivstoff.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!