Verdenspremiere på elektriske Toyota C-HR+: Endelig tilbyr Toyota solid rekkevidde
Nå er den elektrisk. Hva sier du til 600 kilometer rekkevidde, mulighet for firehjulsdrift og 1.500 kilo hengervekt?
Toyota C-HR har vært en viktig modell, med over én million solgte eksemplarer.
Nå kommer en ren elektrisk versjon, kalt C-HR+, som lanseres ved siden av den fossildrevne varianten i flere markeder – men sistnevnte kommer ikke til Norge.
C-HR+ er 15 cm lengre og måler 4,52 meter, noe som gir bedre plass og økt praktisk bruk.

Opptil 600 km rekkevidde
C-HR+ bygger på samme e-TNGA-plattform som bZ4X, og har de samme motorene, men med en større batteripakke.
I Norge vil modellen komme med et 77 kWt batteri og mulighet for både forhjulsdrift og firehjulsdrift.
Sporty design
AWD-versjonen blir en av Toyotas kraftigste modeller i Europa, med 343 hk (252 kW) og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,2 sekunder – tre hester mer enn dagens Toyota Supra.
Likevel mister den raskt den tittelen, da Toyota også annonserte en Supra Final Edition med 434 hk.
Forhjulstrekkeren har 224 hk, men også den lengste rekkevidden.

Toyota har tatt dristige designvalg de siste årene, spesielt på C-HR. Den nye plussmodellen er mer dempet og fremstår både sporty og elegant, med en tydelig LED-signatur foran og bak.
Interiøret er hentet fra den oppgraderte bZ4X. Den har et kompakt ratt plassert lavt, og en høy instrumentskjerm som kombinerer instrumentpanel og head-up-display.
Multimediaskjermen på 14 tommer kommer fra Lexus RZ og inkluderer manuelle temperaturinnstillinger.

Bilen har mange fysiske knapper, noe som vil appellere til Toyota-kundene.
Den leveres også med to trådløse ladeplasser for smarttelefoner, USB-porter i baksetet, klimaanlegg med egne innstillinger for baksetepassasjerer og et stort panoramatak.

God plass, men ikke for alle
Under lanseringen var bilen en prototype, så ikke alle funksjoner var operative. Førersetet kan justeres 12-veis elektrisk, men rattet var fastmontert.
Sittestillingen i forsetet er god, og med en akselavstand på 2,75 meter skulle det være romslig også i baksetet.
Likevel sitter ikke en voksen på 1,89 meter komfortabelt «bak seg selv» – føttene får ikke plass under forsetet, og knærne berører seteryggen.
Takhøyden er derimot god takket være en innfelt grop i taket.

Bagasjerommet rommer 416 liter under hattehyllen og har dobbelt gulv samt 40/60-delt bakseterygg.
Firehjulstrekkeren kan trekke 1.500 kg, mens forhjulstrekkeren har en hengervekt på 750 kg.
Varmepumpe og batteriforvarming
C-HR+ har et batteriforvarmingssystem som kan aktiveres automatisk eller manuelt.
Den har også en energieffektiv varmepumpe for klimaanlegget samt oppvarmede seter, ratt og frontrute.

Med tanke på hjemmelading, kan du merke deg dette: Bilen leveres med en 11 kW ombordlader, med mulighet for oppgradering til 22 kW på toppmodellen.
Hurtiglading på opptil 150 kW er ikke klasseledende, men gir en ladetid fra 10-80 prosent på omtrent 30 minutter ved optimal forvarming.
WLTP-rekkevidden er anslått til opptil 600 km (avhengig av utstyrsgrad og endelig typegodkjenning).
Rikelig med utstyr
C-HR+ har samme app som bZ4X og kommer med navigasjon, ladeplanlegging basert på batteristatus, blindsonevarsler, adaptive fjernlys og parkeringsbrems som standard.
Park Assist og 360-graders kamera er tilgjengelig på toppmodellen.
I lenka under kan du se konseptversjonen av C-HR+. Den ble presentert forrige gang vi var på lansering hos Toyota.
Toyota tilbyr også en av markedets beste batterigarantier. Følger du batterivedlikeholdsprogrammet, garanteres minst 70 prosent batterikapasitet i opptil 10 år eller én million kjørte kilometer – langt mer enn de fleste rekker å kjøre.
Lansering starter i utvalgte europeiske markeder sent i 2025, med full utrulling i 2026.