Hopp til innhold

Sniktitt på nye Tesla Model Y 2025: Kun én ting som ødelegger …

KRAFTIG OPPGRADERT: Er det noe du har irritert deg over med Model Y? Da kan du nesten garantere at Tesla har ordnet det med den nye Model Y 2025, som internett ga kodenavn «Juniper». Sjekk videoen for en full gjennomgang av det vi spår kommer til å toppe salgslistene i 2025. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no

Stiligere, stillere og mer premium – nye Model Y kommer som en julegave som ble borte i posten. Men det er en liten bismak …

Bilen som sådan trenger egentlig ikke noen introduksjon. Over 3,5 millioner Model Y er produsert siden 2021, og i 2023 ble Tesla Model Y verdens mest solgte bil – en status den ser ut til å beholde også i 2024.

Her hjemme er det knapt mulig å kjøre særlig mange meter før man møter en Model Y. Bilen har vært Norges mest solgte bilmodell i både 2022, 2023 og 2024.

I dag ruller mer enn 60.000 Model Y på norske veier, og den har nå passert Nissan Leaf som Norges mest solgte elbil.

60.000 eksemplarer av Tesla Model Y på norske veier:

Forbi Nissan Leaf som Norges mest solgte elbil

Og så har vi selvsagt det faktum at selskapet ledes av en mildt sagt utradisjonell, til tider uberegnelig sjef, med et litt bekymringsfullt forhold til en viss verdensleder – og en høyre hånd som lever sitt eget liv på sitt eget vis.

Nå sporer vi kanskje litt av, men poenget står fast: Det er ikke rart at nettet er i kok når Tesla endelig lanserer en ny versjon av bilen «alle» skal ha.

Og her er den, nye Tesla Model Y.

Tesla Model Y 2024
Tesla Model Y 2025
<strong>GAMMEL VS NY:</strong> Til venstre: Model Y 2024, og til høyre: Model Y 2025. Skyv på pilen i midten for å sammenligne. 2025-modellen til høyre er en preproduksjonsmodell med 19-tommers hjul. De første 2025 Model Y vil komme med 20-tommers hjul som standard.

Sterkere, stivere, lettere

Med tanke på at Tesla-eier Elon Musk er så opptatt av å nå verdensrommet med SpaceX-prosjektet, er det litt overraskende at bilen er oppkalt etter en busk og ikke planeten Jupiter.

Men vent litt, heter den egentlig Juniper? Ifølge Tesla, nei – de stiller seg uforstående til navnets opprinnelse. Nå sporer vi av igjen – tilbake til bilen …

Tesla har tatt i bruk en ny støpemodell i produksjonen av chassiset til Model Y, som reduserer antall deler fra 70 til én.

Kjørt deg fast? Vi har testet seks hjelpemidler:

Noe tar deg opp og frem – noe funker ikke i det hele tatt

I praksis gjør dette nye Model Y både raskere og billigere å produsere. For oss betyr det et sterkere, lettere og stivere chassis med bedre kjøreegenskaper. Kjørekomforten er også forbedret med dempingsteknologi fra Model 3.

I tillegg er panelskjøtene, som vi tidligere har kritisert, merkbart forbedret og er nå tettere. Utfallet er ikke bare estetisk, men gir også mindre luftmotstand.

Tesla Model Y 2024
Tesla Model Y 2025
NYTT FRONTKAMERA: Føreren får en utvidet visning av omgivelsene på midtskjermen, og kameraet er utstyrt med spylervæske og integrert oppvarming for å forhindre dugg og frost i kalde værforhold. Fronten er 5 mm lavere enn forrige modell, med en bakkeklaring på 167 millimeter.

Design: Stilrent

Designen på Model Y har fått et etterlengtet løft. Undertegnede har aldri vært helt fan av Model Y-designet og mener den så ut som en overvektig Model 3.

Model Y 2025 så derimot lovende ut på bilder, og i virkeligheten skuffer den ikke.

Fronten er nå enda lavere, med en ny tredelt lyslist som tar estetikken videre fra Cybertruck og Cybercab. Tydeligvis er dette en ny designretning fra Tesla vi må venne oss til.

REDESIGNET: Bakenden av nye Model Y er definert av en helt ny lyslist og bakluke. Bakluken, spoileren og bakfangeren er fullstendig redesignet for maksimal aerodynamisk effektivitet og høyhastighetsstabilitet.

Bak finner vi nok en lyslist, hele 1,6 meter bred. Videre er bakluken, spoileren, bakfangeren og diffusoren fullstendig redesignet for forbedret aerodynamikk og høyhastighetsstabilitet.

Totalopplevelsen er at Model Y fremstår bredere, sportsligere og med et mer stilrent uttrykk enn før.

Dessverre ligner den også mer på konkurrentene. Rollene har snudd. Xpengs G6, som vi tidligere følte hadde «kopiert» Tesla, virker det nå som om det er Tesla som hermer etter.

OMMØBLERT: Skiltet er nå flyttet ned fra midten av bakluken til diffusoren, som også er redesignet. Dessverre krever det avtagbare hengefeste fortsatt manuell montering. Telefonnøkkelens ytelse og pålitelighet skal ha blitt fire ganger bedre, takket være ultrabredbånd og andre forbedringer, som også muliggjør automatisk åpning av bagasjerom-luka når den er koblet til Tesla-appen.

Interiør: Kvalitetsløft

Det virker som Tesla har hørt våre bønner. Vi har aldri vært imponert over Model Ys opplevde kvalitet. Selv om bilen fungerer utmerket i praksis, føltes interiøret litt lite gjennomtenkt, og spesielt midtkonsollen virket kastet sammen.

I nye Model Y har Tesla svart på våre ønsker. Endringene er diskrete, men hjertelig velkomne og oppleves som en solid løft.

Kjørestøy har alltid vært et problem med Model Y, men det skal nå være løst.

KONSERTLYD: Lydanlegget har blitt redesignet med forbedret lydkvalitet. Høyttalerne er skjult takket være et akustisk, transparent tekstilmateriale.

Med akustisk glass og nytt lyddempende materiale oppgir Tesla at veistøy, slagstøy, og vindstøy er redusert med 20 prosent. Nye såkalte low-E-glass reflekterer 26 prosent mer solenergi, noe som hjelper med å opprettholde optimal temperatur sammen med et mer effektivt klimaanlegg.

Uavhengig norsk importør har aldri opplevd større respons:

Får Teslas Cybertruck godkjent med norske skilter

Kupeen er nå innhyllet i nye, slitesterke materialer, inkludert aluminium og tekstil. Lysbar-temaet fra utsiden fortsetter på innsiden, med en omgivelsesbelysningsstripe som strekker seg fra dørene og på tvers av dashboardet.

De to frontsetene er nå ventilerte, og vi opplever at de har fått bedre komfort enn før.

Billigplastikken er borte fra midtkonsollen, som nå har fått mer solide og presise skyvedører dekket med ekte aluminium.

Ytterligere aluminiumsdetaljer pryder rattet, dør- og instrumentpanel.

Bli medlem i dag!

Nye Model Y inkluderer både haptiske brytere og fysiske knapper. Det er en glede å se at blinklysspaken er på plass, og Tesla har unngått kilden til frustrasjon med haptiske blinklysknapper på rattet, slik vi opplevde med Model X.

JADDA! Blinklysspaken er fortsatt på plass, men girvelgeren har flyttet seg til skjermen, som på de øvrige modellene fra Tesla.

Bakseter: Bedre komfort og underholdning

Passasjerer i baksetet vil glede seg over den 8-tommers store berøringsskjermen bak, som har integrert klimakontroll og underholdningsalternativer, slik vi kjenner fra Model 3 og X.

Vi har tidligere kritisert baksetene for manglende lårstøtte, og igjen har Tesla muligens hørt på oss.

UNDERHOLDNING: Den nye skjermen bak støtter tilkobling til to separate bluetooth-enheter, slik at passasjerer kan velge mellom ulike mediaalternativer. Den inkluderer også et 65W dobbelt USB-C-uttak som kan lade to bærbare datamaskiner samtidig.

I likhet med forsetene har baksetene fått forbedret komfort. Beltespenner er omplassert for bedre tilgjengelighet, putene er blitt lengre, og sidestøtten er økt.

Setene er nå elektrisk justerbare og har varme.

ENDA MER PRAKTISK: Baksetene deles fortsatt 40-20-40, men nå felles de ned og opp elektronisk. Forsetene flytter seg automatisk, så man slipper at nakkestøtten subber borti seteryggen.

Pris og konklusjon

Den nye Model Y er nå tilgjengelig for bestilling og starter med en begrenset utgave – Launch Series Long Range med firehjulstrekk.

Prisen er 610.813 kroner, et solid hopp fra startprisen på forrige generasjons Long Range, som lå på 482.631 kroner.

For den prisen får du 20-tommers hjul og en rekkevidde på 568 km, opp fra 533 km (WLTP) med dagens Model Y.

EKSTRA LAGRINGSPLASS: Frunken er fortsatt på plass. I bunnen finnes det en propp i tilfelle man skulle få vann oppi. Legg også merke til at spylervæskepåfyllingen er flyttet til foran.

I tillegg er akselerasjonsboost inkludert. Da går 0-100 km/t på 4,3 sekunder istedenfor 5,0. Overraskende nok er topphastigheten senket fra 217 til 201 km/t. Men det har selvsagt ingen praktisk betydning her i Norge.

Er den verdt 100.000 kroner mer? Det er et saftig prishopp som gjør at nye Model Y Long Range plutselig priser seg over en del konkurrenter, og ikke minst mot sin egen Model Y Performance fra forrige generasjon.

Men både utvendig og innvendig har Model Y fått et solid kvalitetsløft, og Tesla har adressert de fleste irritasjonsmomentene fra forrige generasjon. Dette vil nok friste mange ivrige Tesla fanboys.

EN NY BESTESELGER? Det er bare å bli vant til å se denne logobelysningen mye foran deg i køen. Vi er sikre på at nye Model Y kommer til å toppe salgslistene.

Det største problemet med Model Y Juniper er Musk selv. Å vinke til andre trafikanter fra en Tesla vil aldri få samme betydning igjen …

Det gjenstår å se om Juniper holder det Tesla lover med forbedrede kjøreegenskaper, lavere rekkevidde, mindre støy og bedre kjørekomfort.

Utleveringer i Europa starter i mars.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Les også