Stor sammenligningstest: Volkswagen e-Golf mot Ford Focus og Kia Soul
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Både e-Golf, Focus og Soul har fått oppgradert batterikapasiteten – og dermed rekkevidden. I denne testen sammenligner vi blant annet forbruk, kjøreegenskaper, hurtiglading og familievennlighet.
Denne testen er den første i sitt slag her på elbil.dev08.dekodes.no. For første gang har vi samlet tre elbiler til sammenligningstest.
Grunnen til at det ble nettopp disse, er at alle tre har fått en ansiktsløftning – først og fremst i form av mer rekkevidde. Testdagen var det truende regnskyer, og tidvis regn, men veibanen ble aldri så våt at det fikk større betydning for strømforbruket.
Hovedvekten av våre medlemmer har familie, og mange er i alderen der de har små barn. Vi får derfor mange spørsmål om plassforhold i moderne elbiler, og kanskje først og fremst plass til barnesete.
Derfor er dette første gang jeg har gått grundig til verks for å sjekke plass til barnesete(r) og sammenligne plassforhold.
Du kan også lese oppsummeringene av hver enkeltmodell, med flere detaljer, fra mandag neste uke.
Den store forbrukskampen
Det viste seg nokså raskt at Volkswagen e-Golf ville være sjefen i denne disiplinen. Til slutt ble det nokså tett mellom Kia Soul og Ford Focus.
Til forskjell fra de åtte enkelttestene jeg har gjort på den samme runden tidligere (se lenker nederst i artikkelen), var det denne gang en rekke sjåførbytter for å utjevne forskjeller i kjørestil maksimalt – og gi godt grunnlag for øvrige vurderinger.
Det betyr at det hadde vært mulig å kjøre alle tre vesentlig mer effektivt, uten en rekke start og stopp. Det betyr igjen at oppnådde resultater er realistiske for elbilister flest.
For ordens skyld antydet bilene disse rekkeviddene ved start:
- Kia Soul: 184 kilometer (batteristatus: 94 prosent). Med fullt batteri ville det blitt cirka 195.
- Ford Focus: 194 (batteristatus: 99 prosent)
- Volkswagen e-Golf: 299 (batteristatus: 99 prosent)
- Kia Soul: 230 kilometer
- Ford Focus: 218 kilometer
- Volkswagen e-Golf: 263 kilometer
- Tesla Model X 90D (2017)
- Opel Ampera-e (2017)
- Tesla Model S 75D (2017)
- Renault Zoe Z.E. 40 (2017)
- Nissan LEAF 30 kWh (2016)
- Mercedes-Benz B250e (2016)
- Hyundai IONIQ (2016)
- BMW i3 94 Ah (2016)