Tusen takk til deg som har valgt elbil: Slik har du bidratt til at Norges første klimamål nås

Det var en gang et Storting som i 2016 bestemte at nybilsalget i kongeriket skulle være elektrisk i 2025. Mange mente målet var umulig – men du som elbilist har vært med på å gjøre det umulige mulig.
2025-målet er faktisk litt som et moderne eventyr, med en utrolig utfordring, en stor belønning og en lykkelig slutt, men kampen er langt fra over for Norsk elbilforening.
Reisen har vært eventyrlig. Fra kun noen få elbiler her og der til cirka 800 000 elbiler på norske veier i 2025.
Utviklingen krones med oppnåelsen av 2025-målet – altså at så godt som alle nye biler som selges nå – er elbiler.
97 elektrisk akkurat nå
For: Per 13. januar er 97 prosent av nybilsalget elektrisk, viser helt ferske tall (PS: du må selv endre året du vil se på til 2025 om du klikker på lenka).
Og etter 1. april ligger det veldig an til at Norge kryper enda nærmere hundre prosent elbilandel i nybilsalget.
Stortinget har som kjent økt engangsavgiften på nye forurensende biler tre år på rad, og nå øker den på nytt 1. april i år. I tillegg kommer storselgeren Toyota med sin etterlengtede elbilmodell Urban Cruiser til høsten, og da vil nok elbilandelen skyte ytterligere fart.
Men veien hit har – i god eventyrånd – ikke vært foruten en rekke utfordringer. La oss se litt på noe av det som skjedde underveis …
Støtt Norsk elbilforening i arbeidet for en bedre elbilhverdag – og få en rekke gunstige medlemsfordeler.
Målet “alle” mente var umulig
Solberg-regjeringen, med Ketil Solvik Olsen (Frp) som samferdselsminister, presenterte 2025-målet som en del av Nasjonal transportplan (NTP) i 2017.
Da målet ble vedtatt i Stortinget, var mottakelsen ikke stående ovasjon og brede smil. Snarere tvert imot. Mange sa at det var umulig.
På den optimistiske siden var Norsk elbilforening. En modig medlemsorganisasjon som lenge hadde jobbet lenge for elbilisters beste. De ville kjempe som Askeladden kjempet da han kappspiste med trollet.

Gode hjelpere – og en kø av utfordringer
Som i eventyret møtte Elbilforeningen en rekke gode hjelpere på veien – og enda flere utfordringer.
De gode hjelperne var blant annet en rekke miljøinteresserte politikere, Miljødirektoratet og deg som valgte elbil.
Utfordringer har det også vært mange av, men disse ble løst på en måter som har bidratt til å gjøre elbilvalget enda enklere,
I 2017 ville politikerne innføre en egen elbilavgift basert på elbilens vekt, den såkalte «Tesla-avgiften». Den ville ha ødelagt for elbilutviklingen. Heldigvis ble forslaget lagt i skuffen.
Vet folk egentlig hva 2025-målet er? Vi tok en tur ut på gata og spurte:
Å få til smidig hurtiglading har også hatt sine utfordringer. Elbilforeningen har mange ganger måtte fortelle politikerne hvor vanskelig og tungvint det er å måtte forholde seg til en drøss ulike lade-apper.
I 2023 vedtok endelig Stortinget at alle ladere skulle ha mulighet for kortbetaling.
Andre utfordringer har bestått i å få innført, og forsvare, diverse tiltak som har gjort det enklere å velge elbil.

Viktige tiltak som bidro til at du kjøpte elbil
Kampen for å gjøre elbil gunstig har vært tøff, men Norsk elbilforening har i samarbeid med en rekke politikere jobbet systematisk for å innføre viktige tiltak:
1990–2022: Ingen engangsavgift på elbiler
1996–2021: Ingen årlig trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift)
1997–2017: Ingen bompenger
2001–2022: Momsfritak på elbilkjøp
2005 – : Elbiler får tilgang til kollektivfelt (lokale myndigheter bestemmer)
2017: «Laderett» for personer borettslag og sameie
2018–2022: Maksimalt 50 prosent bomtakst for elbiler
2022: Offentlige anskaffelser må være nullutslippskjøretøy.
Vår tidligere finansminister Siv Jensen var skeptisk til både elbiler og 2025-målet i starten. Se hva hun sier nå i denne videoen:
Sjekk den eventyrlige utviklingen
Grafene som viser elbilutviklingen i Norge, er knapt til å tro. [Bedre/flere grafer kommer]
Norsk elbilforening var aldri i tvil om at dette var mulig å få til, takket være gjennomslagene foreningen fikk til – som gjorde det enkelt å velge elbil.
Som du ser utvikler tallene seg i takt med tiltakene som ble innført for å gjøre elbilhverdagen lettere.
Se mer elbilstatistikk på vår samleside.
Elbil-boom: Fra Think til Tesla
Utviklingen for elbiler i nybilsalget har vært en spennende reise med ulike elbiler på topplisten.
I 2010 var det den ikoniske Think City som tronet topplisten, med 330 solgte elbiler – av 354 totalt.
I 2023 solgte Tesla Model Y alene 23 088 biler, hele 18 prosent av bilsalget totalt.

De som har hatt flest topplasseringer har vært Nissan Leaf (4), Tesla Model Y (3) og Volkswagen e-Golf (3).
2010 – Think City
2011 – Mitsubishi i –MiEV
2012 – 2014 – Nissan Leaf
2015 – 2017 – Volkswagen e –Golf
2018 – Nissan Leaf
2019 – Tesla Model 3
2020 – Audi e –tron
2021 – Tesla Model 3
2022 – 2024 – Tesla Model Y
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Støtt Norsk elbilforening i arbeidet for en bedre elbilhverdag – og få en rekke gunstige medlemsfordeler.
Dette er ditt samfunnsbidrag
Er du egentlig klar over alle de ulike måtene du har påvirket samfunnet på positivt?
Før måtte du være ganske modig for å ta elbil-steget, men nå har valget blitt en selvfølge for de fleste. Tusen takk til deg som har elbil. Det har bidratt med mange positive ringvirkninger:
- Norge har spart miljøet for 2 tonn CO₂ per elbil per år: Hver elbil som erstatter en fossilbil på veiene betyr mindre klimagassutslipp og bedre luftkvalitet.
- Renere luft i bymiljøene: I takt med flere elbiler på veiene, har luften i storbyene blitt stadig bedre.
- Du viser at forbrukere har makt: Med hvert elbilkjøp sender vi et tydelig signal om hva vi vil ha. Norsk elbilforening jobber for at du skal beholde elbilfordeler som elbilist.
- Du har banet vei for nye teknologier: Elbilmarkedet vokser i Norge, og innovative nyheter kommer tett. Uten norsk kjøpervilje ville kanskje verdifulle og nytte teknologiske fremskritt i elbilene latt vente på seg.
- Du har inspirert andre: Din nabo, kollega eller venn vurderer kanskje elbil fordi de ser deg kjøre en.
Snipp, snapp, snute, så var eventyret ute?
Eventyret til Norsk elbilforening er på ingen måte over.
Vi ser framover, med 2025-målet som en vitamininnsprøytning. Enda flere elbiler skal på veiene, deriblant varebiler og tungtransport.
Og ladeinfrastruktur skal fortsatt bygges ut og Norge skal fortsette å være et foregangsland innen elektriske kjøretøy. Du som elbilist har vist vei – la oss fortsette reisen sammen!
Vårt viktigste mål fremover er: Senest innen 2040 skal alle kjøretøy på norske veier ha null utslipp.
Støtt Norsk elbilforening i arbeidet for en bedre elbilhverdag – og få en rekke gunstige medlemsfordeler.

Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som 120 000 andre elbilister!