Hopp til innhold

Har fått tillatelse fra Statens vegvesen: Tesla får lov til å teste selvkjøring i Norge

HAR FÅTT GODKJENNING I OSLO: Teslaen med programvare til å være fullstendig selvkjørende, skal godkjennes, eller har allerede blitt godkjent for selvkjøring ved Risløkka Trafikkstasjon i Oslo. Men all selvkjøring må skje med en sertifisert Tesla-ansatt bak rattet under testperioden på to år – for sikkerhets skyld. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no

Vel å merke bare med trent personell som sitter bak ratt og pedaler – forhåpentlig uten å måtte røre noen av delene – i testperioden.

Tesla har som kjent utviklet et system for selvkjørende biler som de kaller FSD, som igjen står for «Full Self Driving».

Så langt er det kun tilgjengelig på biler i USA og Kina, men Tesla sikter seg naturligvis også seg inn på Europa på selvkjøringsfronten.

Og nå skal tillatelsen til å bedrive kontrollert og «overvåket» testkjøring være gitt i Norge.

Teslas selvkjørende fremtidsbil:

Nå er Cybercab i Norge

«Kjør på» fra Vegvesenet

Tesla har i Norge bedt Vegvesenet om tillatelse til å teste programvaren på norske veier – med sjåfører som har gjennomgått spesialopplæring hos Tesla.

Nå viser et dokument fra Statens vegvesen at Tesla har fått tillatelse til å aktivere programvaren på en av selskapets egne biler i Norge.

Den nederlandske bilinfluenseren Kees Roelandschap har fått tilgang til tillatelsen fra Vegvesenet, som han i går publiserte på sosiale medier i sladdet form:

Vegvesenet skriver dette i tillatelsen:

«Statens vegvesen gir dispensasjon for Teslas «FSD (supervised)» fra FN-reg. 79 basert på kjøretøyforskriften §17-2 for perioden inntil to år fra vedtaksdatoen.»

Siden vedtaksdatoen er 18. mars, betyr det man kanskje allerede nå kan observere en Tesla i trafikken med en Tesla-ansatt i førersetet som selv formodentlig ikke gjør annet enn å observere at bilen kjører seg selv.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

«Fører» må ha Tesla-sikkerhetskurs

Vegvesenet skriver videre:

«Eier av kjøretøyet kan bestille time på Risløkka Trafikkstasjon for visning av modifisert software og innføring av vognkortsmerknad. Kun førere som kan dokumentere gjennomført Tesla-sikkerhetskurs tillates å aktivere systemet».

Vegvesenet skriver også at «kjøretøyet må modifiseres tilbake etter endt testperiode», som altså utløper i mars 2027.

Så får vi se om det blir nødvendig når vi har kommet så langt. Tiden går som kjent stadig fortere, og fremtiden kryper stadig nærmere …

Bli medlem i dag!

Les også