Tesla Model 3 dobbeltkåret til årets bil i Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I forrige uke talte folket, i dag talte juryen: Teslas Model 3 er «Årets bil 2020».
Elbil årets bil for sjette gang
Det er faktisk sjette gang en elbil kåres til årets bil i Norge. Her er de seks tidligere vinnerne:- 2019: Jaguar I-Pace
- 2018: Opel Ampera-e
- 2017: Hyundai IONIQ
- 2016: Volvo XC90
- 2015: Kia Soul Electric
- 2014: Tesla Model S
Samstemt jury
Seks av de åtte jurymedlemmene endte opp med Model 3 på førsteplass.– Jeg skjønte tidlig, basert på reaksjonene etter kjøring på banen, at store deler av juryen ville lande på samme konklusjon som meg. Det handler selvsagt ikke bare om kjøreglede; Model 3 er energieffektiv og praktisk, de fleste utgaver har firehjulsdrift, den kan utstyres med takboks og den kan trekke tilhenger, utdyper Frydenlund, og legger til:
– Og ikke minst: Prislappen er oppnåelig for mange.
Til nå er det solgt nærmere 15.000 eksemplarer av Model 3 i Norge, og salget av Teslas rimeligste modell har ført til at Tesla ligger an til å bli Norges mest solgte bilmerke i år, foran tradisjonelle bilgiganter som Volkswagen og Toyota.
Hver av de åtte jurymedlemmene måtte på forhånd liste opp sine tre personlige favoritter før juryens samlede dom kunne felles. Elbilforeningens Ståle Frydenlund hadde – kanskje ikke helt uventet – elbiler også på sin egen andre- og tredjeplass.– Jeg hadde Mercedes-Benz EQC som nummer to, et godt familiealternativ som også har gjort det bra i våre tester. På min tredjeplass fulgte Peugeot e-208, en elbil i småbilklassen med flott design og en interessant prislapp.
«Årets bil» kåres ut fra følgende kriterier:
- Passiv og aktiv sikkerhet
- Pris, økonomi og pålitelighet
- Kjøreegenskaper, praktisk bruk og komfort
- Design
- Resultatet av leseravstemningen
Dette er «Årets bil»-juryen:
- Rune M. Nesheim – testansvarlig Dabladet/Dinside
- Rune Korsvoll – motorjournalist Dagbladet/Dinside og Norges medlem av Car of the Year Europe
- Bård Eker – industridesigner og eier av Eker Group og Hydrolift.
- Molly Pettit – programleder og racerkjører
- Anders Hovde – seniorrådgiver i Kantar
- Ståle Frydenlund – seniorrådgiver og testansvarlig i Elbilforeningen
- Børre Skiaker – generalsekretær KNA
- Espen Stensrud – juryleder og ansvarlig redaktør Dabladet/Dinside /Autofil