Tesla-oppdatering førte til helomvending
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Først fikk Teslas etterlengtede Model 3 slakt i test, like etter ble problemene fikset med en trådløs software-oppdatering. Consumer Reports-testeren selv har aldri opplevd noe liknende.
Et ukjent – men etter alle solemerker svært høyt – antall nordmenn har de siste par årene stått i ventelistekø på Teslas betydelig rimeligere «folkebil», Tesla Model 3.
Underveis har Tesla hatt en rekke utfordringer, og særlig med tanke på å få opp produksjonstakten for Model 3.
Derfor var det en betydelig hodepine for Elon Musk og co når det særdeles anerkjente amerikanske forbrukermagasinet/forbrukernettstedet Consumer Reports for en drøy uke siden langt på vei slaktet den nye Tesla-modellen i en grundig test.
Hevdet dårlige bremser
Blant problemene testen satte fingeren på, var først og fremst for dårlige bremser, men også for stivt understell og vindstøy i kupeen, og Consumer Reports konkluderte med at de ikke kunne anbefale folk å kjøpe bilen. En slik knusende dom fra en velrenommert testinstitusjon kunne ikke Tesla leve med, og det gjorde de heller ikke. I en lynkjapp respons til Consumer Reports-testen var Elon Musk på ballen – de har tydeligvis direktelinje til hverandre – med løfter om at dette skulle de fikse raskt.Aldri opplevd liknende
Og det var nettopp det som skjedde: En kjapp software-oppdatering løste bremseproblemet trådløst, og en uke etter testen, snudde Consumer Reports på hælen, og anbefalte nå forbrukerne å kjøpe Model 3. I den nye testen som ble foretatt etter oppdateringen, konkluderte testeren at med at bremselengden nå var redusert med i gjennomsnitt seks meter i 95 km/t. En så omfattende fjernstyrt forbedring av en bils funksjonalitet hadde ikke den erfarne testeren hos Consumer Reports vært borti før:– I’ve been at CR for 19 years and tested more than 1,000 cars, and I’ve never seen a car that could improve its track performance with an over-the-air updateDet uttalte Jake Fisher, sjefen for biltesting i Consumer Reports i en kommentar til eget nettsted. Og da ble Elon Musk fornøyd, og lovet ytterligere forbedringer:
Really appreciate the high quality critical feedback from @ConsumerReports. Road noise & ride comfort already addressed too. UI improvements coming via remote software update later this month. https://t.co/ZMLPJxmPlM
— Elon Musk (@elonmusk) 30. mai 2018