Tesla-oppdatering førte til helomvending
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Først fikk Teslas etterlengtede Model 3 slakt i test, like etter ble problemene fikset med en trådløs software-oppdatering. Consumer Reports-testeren selv har aldri opplevd noe liknende.
Et ukjent – men etter alle solemerker svært høyt – antall nordmenn har de siste par årene stått i ventelistekø på Teslas betydelig rimeligere «folkebil», Tesla Model 3.
Underveis har Tesla hatt en rekke utfordringer, og særlig med tanke på å få opp produksjonstakten for Model 3.
Derfor var det en betydelig hodepine for Elon Musk og co når det særdeles anerkjente amerikanske forbrukermagasinet/forbrukernettstedet Consumer Reports for en drøy uke siden langt på vei slaktet den nye Tesla-modellen i en grundig test.
Produksjonen av modellene rettet mot det amerikanske markedet er imidlertid endelig kommet noenlunde godt i gang, nylig varslet Tesla at de nå produserer 500 kundeklare eksemplarer av Model 3 per dag.
I sommer starter dessuten produksjonen av firehjulsdrevne utgaver, og disse blir trolig mest populære på det norske markedet.
Prisen i Norge forventes å havne et sted mellom 400.000 og 500.000 kroner (trolig vesentlig høyere for Performance-utgaver med alt). Avhengig av batteripakke som velges, enten «standard» eller «long range», bør henholdsvis 350 og 520 kilometer være innen rekkevidde.
Hevdet dårlige bremser
Blant problemene testen satte fingeren på, var først og fremst for dårlige bremser, men også for stivt understell og vindstøy i kupeen, og Consumer Reports konkluderte med at de ikke kunne anbefale folk å kjøpe bilen. En slik knusende dom fra en velrenommert testinstitusjon kunne ikke Tesla leve med, og det gjorde de heller ikke. I en lynkjapp respons til Consumer Reports-testen var Elon Musk på ballen – de har tydeligvis direktelinje til hverandre – med løfter om at dette skulle de fikse raskt.Aldri opplevd liknende
Og det var nettopp det som skjedde: En kjapp software-oppdatering løste bremseproblemet trådløst, og en uke etter testen, snudde Consumer Reports på hælen, og anbefalte nå forbrukerne å kjøpe Model 3. I den nye testen som ble foretatt etter oppdateringen, konkluderte testeren at med at bremselengden nå var redusert med i gjennomsnitt seks meter i 95 km/t. En så omfattende fjernstyrt forbedring av en bils funksjonalitet hadde ikke den erfarne testeren hos Consumer Reports vært borti før:– I’ve been at CR for 19 years and tested more than 1,000 cars, and I’ve never seen a car that could improve its track performance with an over-the-air updateDet uttalte Jake Fisher, sjefen for biltesting i Consumer Reports i en kommentar til eget nettsted. Og da ble Elon Musk fornøyd, og lovet ytterligere forbedringer:
Really appreciate the high quality critical feedback from @ConsumerReports. Road noise & ride comfort already addressed too. UI improvements coming via remote software update later this month. https://t.co/ZMLPJxmPlM
— Elon Musk (@elonmusk) 30. mai 2018