Vintertest av BYD Sealion 7: Luksus til lavpris, men med irriterende mangler
Tungvekteren BYD Sealion 7 byr på komfort og krefter til lavpris, men stadige digitale feilskjær setter drømmen på vent.
Hva slags bil er dette?
BYD har gjennom den drammensbaserte norske importøren RSA introdusert nye modeller i tur og orden det siste året: Dolphin, Seal, Seal U og en oppgradert versjon av Tang.
Først ut var imidlertid den store og høyreiste Tang-SUV-en i 2021, før sedanen Han kom året etter.
Sealion 7 er altså den femte modellen i rekka som inntar Norge, og den 4,83 meter lange SUV-en gjør det med både stor batteripakke og en pris i nedre sjikt.
Hele veien har vi irritert oss over kjørecomputeren BYD har valgt å utstyre bilene med, som ikke informerer om løpende strømforbruk.
Filosofien fra produsentens side synes å være «det du ikke vet har du ikke vondt av», som ikke er et helt ukjent fenomen på kinesiske biler.
I en energifokusert vintertest av bilen, som vi har gjennomført her, blir det ekstra synlig. Særlig fordi det enn så lenge ikke var mulig å bruke analyseverktøyet fra vår samarbeidspartner Aviloo til å forstå bilen bedre.
Bedre ble det ikke av en app som tidvis lever sitt eget liv, og dessuten har en vintermangel som bør justeres snarest.
Oppsummert – BYD Sealion 7 Excellence
Pluss
- Lav pris
- Materialkvalitet
- God rekkevidde
Minus
- Appen halter
- Dårlig kjørecomputer
- = føles uferdig