Test av den elektriske adventure-motorsykkelen Can-Am Origin: – Dette er nesten juks
Can-Am er tilbake med to elektriske motorsykler. Offroaderen Origin overrasker stort – men ikke bare positivt.
Can-Am er godt etablert i Norge. Per i dag har de fem ATV-er, fem UTV-er og fire trikes til salgs.
Nå utvider de med to tohjulinger.
Can-Am har ikke produsert motorsykler siden det siste forsøket mellom 1972 og 1987.
Nå starter de opp igjen – med blanke ark og to elektriske modeller.
Hva er det?
Can-Am kommer altså med to motorsykler:
Pulse er en snerten, åpen gatesykkel, som en moderne café-racer.
Origin er en høyreist adventuresykkel med knastedekk og rikelig bakkeklaring.
Vi kjører sistnevnte, som er den naturlige arvtakeren til Can-Am-sykkelen fra 70- og 80-tallet.
Begge modellene kan leveres som lett motorsykkel med 15 hestekrefter (A1-førerkort), eller som 47 hk-utgave med 72 Nm dreiemoment /A2 førerkort).
De deler samme konstruksjon – batteri, motor og drivlinje er likt bygget opp.
Can-Am Orgin – oppsummert
Pluss
- Utrolig lettkjørt
- Helt stillegående
- Mye ekstrautstyr
Minus
- Rekkevidde
- Pris
- Ikke de beste dekk for vei
Spesiell oppbygning
Batteriet er en stor begrensning for elektriske motorsykler. Ønsker man lang rekkevidde, bikker vekten fort over 200 kg.
Sykkelen vi kjører veier 187 kg. Det er ikke superlett, men heller ikke mye tyngre enn tradisjonelle sykler i samme klasse.

Batteriet på 8,9 kWt er bygget inn som en bærende del av rammen og rommer all elektronikk, lading og kjøling.
Can-Am fremhever kjølesystemet for batteri, elektronikk, motor og ombordlader, som består av to viftekjølte radiatorer og kjølevæske.
Dette er spesielt viktig i varmere klima enn det norske. Vi måtte faktisk kjøre ganske aktivt for å få temperaturen opp på ønsket nivå.

Gaffelen og baksvingen er koblet rett på batteripakken. Opp-ned-gaffelen fra KYB kontrollerer et 21-tommers forhjul.
Bakrammen inneholder både motor, svingarm og en oljefylt kjedekasse – omtrent like genialt som en kardang.
Du slipper støv, grus og kvist i drivverket, og systemet er nærmest vedlikeholdsfritt. Bakhjulet er 18 tommer.

Riktignok skal sykkelen på service hver 10 000 km, men kjedekassen har et serviceintervall på hele 50 000 km.
Dempervandringen er 25 cm, og bakkeklaringen opptil 27,5 cm.
Bak styret – snerten
Ut i skauen, opp i trærne.
Jeg har ikke eid motorsykkel siden 1994 – og rask hoderegning minner meg brutalt på at det er 31 år siden.
Jeg har riktignok kjørt litt MC fra tid til annen senere, men har få forutsetninger for å si om denne er «bra eller ikke». Derfor lener jeg meg på barndomskompisen Richard Atleen.

Han har eid flere sykler opp gjennom årene og begynte med adventure-sykkel i fjor da han kjøpte en splitter ny Royal Enfield Himalayan – en arbeidshest foretrukket av mange adventure-førere.
Han er overrasket over den nye elsykkelen:
– Dette er nesten juks! Jeg trodde jeg hadde en lettkjørt sykkel, men dette er noe helt annet, utbryter han når hjelmen tas av.

Forskjellene er tydelige. Denne er slankere, høyere, har lengre fjæringsvei, mykere oppsett og er langt sprekere.
Man slipper å tenke på fart, gir eller turtall – det er bare å vri på gassen og få umiddelbar respons.
Flere kjøreprogrammer
Effekten på 47 hk er ikke voldsom på vei.
0–100 km/t på 4,3 sekunder er svakere enn mange familiebiler. Toppfarten er 129 km/t.

Men i terrenget er det mer enn nok moment. Det spruter fra de kraftige Dunlop D605-knastedekkene. Bare dekkvalget viser hvor seriøst Can-Am mener det.
Du har regenerering ved å vri holken motsatt vei.
Via den 10,25 tommer store skjermen kan du justere sykkelens oppførsel. Du velger mellom programmene Snø, Eco, Normal, Sport og to offroad-modus – hvor den mest avanserte slår av ABS på bakhjulet.
Du kan også deaktivere traction control helt. Regenerering kan justeres i tre trinn – både for oppslipp og når du aktivt bremser med gasshendelen.
I mange tilfeller bruker du nesten ikke de fysiske bremsene – og sykkelen blir utrolig lettkjørt og lettbalansert.
Sittehøyden på 86,5 cm kan være høy for noen.
Sykkelen har også revers. Den er ganske svak, så i terrenget må du hjelpe den litt med føttene, men den er en utrolig fin hjelp når du setter deg fast i leira.
Smart skjerm
Skjermen betjenes med berøring når sykkelen står stille – for eksempel ved opplåsing av ladekabel eller justering av innstillinger – uten hansker. Ellers brukes tre knapper på venstre side.

Menyene er enkle å bruke. Telefon og headset kobles til via bluetooth.
Du kan få mediavisning på 2/3 av skjermen. Du kan også få Apple CarPlay, men den krever kabel.
Kanskje like greit – da lader du mobilen samtidig.
Fleksibel
Forhandleren, Leks Motor AS, hadde ennå ikke fått inn ekstrautstyret for sykkelen.
Can-Am har laget et eget LinQ-system med standardiserte festepunkter.

Foreløpig kan du kan få:
- 22-liters sidevesker
- 36-liters toppboks
- Baksete med håndtak og fothvilere
- Større tankveske
- Ekstralys
- Justerbar vindskjerm
- Beskyttelsesbøyle
Alt, unntatt bøylen, monteres enkelt ved å vri små festeskruer.
Rekkevidde – oi, den gikk kort
Can-Am har valgt et relativt lite batteri for å holde vekten nede og egenskapene gode – men det går ut over rekkevidden.

De oppgir 110–145 km, sistnevnte ved bykjøring. Jeg prøvde turen Horten – Verdens Ende på Tjøme (53 km én vei).
Jeg startet med 100 prosent på batteriet og uten ladekabel. Jeg måtte snu rett før målet fordi rekkevidden nærmet seg avstanden hjem igjen.
Indikatoren for rekkevidde forsvant da jeg hadde én mil igjen, og toppfarten i motbakker sank til 38 km/t.
Det siste stykket trillet jeg i 11 km/t på en gangvei. Jeg endte på 111 km – med null batteriprosent igjen.
Lading – ikke superrask
Sykkelen lades med type 2-kontakt. Med ladeboks kan du få opptil 6 kW ladehastighet. Can-Am oppgir 20–80 prosent på 50 minutter.

Min ladesekvens etter langtur – fra 0 til 100 prosent – tok 2 timer og 14 minutter. En CCS-kontakt hadde gjort den mer fleksibel for lading underveis på lengre turer.
Pris og konkurrenter
Sykkelen kan kjøpes til både A1- og A2-førerkort. Prisene er like, men lettversjonen får mindre Enova-støtte:
- 47 hk (35 kW): 25 000 kr i Enova-støtte
- 15 hk (11 kW): 11 000 kr i Enova-støtte
Utgaver og priser:
- Std Bright White: kr 163 900
- Std Carbon Black med passasjersete: kr 172 900
- 73 Sterling Silver med passasjersete: kr 184 900 (kun A2)
Med fradrag for Enova-støtte koster rimeligste utgave fra 138 900 kr.
Fossile motorsykler er ofte langt billigere. Referansesykkelen i videoen koster 89 900 kr i dyreste utgave.
Blant elektriske sykler finnes få alternativer. Elmotorsykkelmerket Zero har 11 modeller, men ingen konkurrerer direkte med Origin – og de fleste er både dyrere og har lengre rekkevidde.

Konklusjon
Den er morsom, kjapp og snerten – både på vei og i terreng. Men rekkevidden begrenser bruken.
Langturer? Glem det. Da blir det 1,5–2 timers kjøring og så en times lading – og du er avhengig av å finne 3,6–22 kW-lader og at du har med ladekabel.
Langpendlere med lademulighet på jobb kan få nytte av den.
Og overraskende mange vi møtte syntes den hadde vært et fantastisk alternativ på hytta. For en av fordelene er at du kan holde på uten å plage andre med støy.