Hopp til innhold

Test av Ford Mustang Mach-E Rally: På glattisen med Mustang Rally (ride, baby, ride)

SPESIALVERSJON: Ford har gjort mer enn vi trodde med den nye Rally-versjonen. Men liker vi det vi opplever? Foto/Video: Rune M. Nesheim/elbil.dev08.dekodes.no

Rally-versjonen av Mustang Mach-E er mer enn bare klistremerker på hjul – men gjør den jobben?

Ford har en lang og rik historie innen rally og rallycross.

Ford Escort, RS200, samt Cosworth-modellene av både Sierra og Escort, har legende-status. De har fått etterfølgere som Focus RS, som også står høyt i kurs.

I støvføyka finner du også brutale offroadere som Bronco og Raptor. Men Mustang Mach-E Rally er den første som går på strøm. Det blir vel fett – eller?

Hva slags bil er dette?

Rally baseres på den sportslige GT Performance. De to har samme batteri og drivlinje, men det er gjort endringer for å gjøre Rally-versjonen mer egnet for dårlige veier.

Ford Mustang Mach-E Rally – oppsummert

Pluss

  • Komfort
  • Bakkeklaring
  • Interiør

Minus

  • Pris
  • Justeringsmuligheter
  • Vekt

De har gitt den fartsstripe og dekor, og i enkelte markeder har de montert små ekstralykter i den tette rallygrillen. Det har ikke testbilen. Svære bøttelykter hadde vært kulere.

Prøvekjørt Ford Mustang Mach-E GT Performance:

GT er akkurat det Mustang trengte

Nedre del av fronten er endret for å unngå å slå nedi, og den har skikkelige beskyttelsesplater i aluminium for å beskytte begge motorene.

Hjulbuene er i matt svart og lakken er bedre beskyttet mot steinsprut.

SINNA: Mustangen har en vellykket front, langt bedre enn Capri. Endringene fra GT er tydelige. En helt lukket grill og annen spoiler i bunnen som skal ta imot terrenget bedre om det butter.

Tak og speil har sort finish. Panoramatak er ikke tilgjengelig, men i stedet får du en gigantisk takvinge og en endret hekkdifusor.

Viktige endringer

Rally har fortsatt de samme adaptive MagneRide-demperne som GT, men de er omprogrammert for mykere oppsett.

Fjærene er 20 mm høyere og bilen har fått hvite OZ Racing-inspirerte hjul. De gir samtidig et hint tilbake til Cosworth-modellene.

FOR MYE? Klistremerkene er valgfrie og gratis, men alle får de hvite felgene, uansett farge på bilen. I motsetning til GT, får Rally matt sort finish på plast rundt skjermer og kanaler.

Felgene er i smale 7,5×19 tommer og bilen kommer med relativt smale 235/55 R19 Michelin CrossClimate2-dekk.

Ford mener de har vist seg å være bra på både grus, regn og snø, og hevder Rally er den mest komfortable av Mach-E modellene på veien, til tross for grovere gummi.

EKSTRA: Du må trykke på «Utemmet» for å finne RallySport. Da forsvinner støttehjula.

Testbilen står for ordens skyld på normale Continental VikingContact 8, ikke på allværshjula.

Alle kjøreprogrammene er omprogrammert for å matche bakkeklaring og hjul, og bilen har fått et helt eget program over Ultimate som heter RallySport.

Programmet gir mer lineær gassrespons og mer motstand i rattet, samt åpner opp antispinnsystem, stabilitetskontroll og reduserer regenerering.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

For å få full full effekt, må batteriet være driftsvarmt og ha over 35 prosent igjen på batteriet.

Hvis du lurer på ladehastigheter, plass og praktiske egenskaper ved Mustang, både firehjulsdrift og bakhjulsdrift, sjekk testene under:

Test av Ford Mustang Mach-E: Veldig nær det helt store

Test: Ford Mustang Mach-E Long Range RWD

En skikkelig langtraver!

Kjøreegenskaper: Horn i panna?

Det er tre år siden jeg kjørte Mustang Mach-E, og jeg hopper tilfeldigvis rett over fra en Ford Capri når jeg henter Mustang Rally.

Og forskjellen mellom de to bilene er langt større enn jeg kunne huske.

Vi har prøvekjørt Ford Capri:

Kan Capri kapre norske folks hjerter?

For selv om de ytre målene ikke er så ulike, er forskjellene store. Mustangen føles som en SUV i forhold.

Jeg sitter høyt, men godt i 10-veis justerbart sportsstol som er arvet fra fra GT.

GT PLUSS: Interiøret er hetet fra GT, men har fått enkelte hvite detaljer i tillegg.

Innvendig har den det oppgraderte interiøret fra GT. Det vil si bedre materialvalg og høyere trivsel.

Der skiller den seg med hvite innlegg i ratt, på baksiden av setene, hvite sømmer og egen dekorlist på dashbordet.

Oppsettet på understellet er betraktelig mykere enn på en normal Mustang. Jeg har dessverre aldri kjørt GT, som trolig er ganske stramt satt opp.

RALLY: Stolene er også fra GT, men har fått Rally-inskripsjon i ryggen.

Resepten med smale hjul med myk gummi og mykt oppsett – og plenty med power gir en langt mer levende bil.

De relativt smale vinterhjula sliter med å beholde grepet når du velger kjøreprogrammene Uhemmet eller RallySport.

Da forsvinner som sagt antispinnkontrollen, noe som går hardt ut over hjula.

HVITT: I GT er det mer diskret sort plast. Her er det hvitt.

De slipper ut av kryss og rundkjøringer og kan gi deg artige sladder på tørr asfalt.

Total effekt på 487 hk og 950 Nm slynger deg deilig fremover. 0-100 skal klares på 4,4 sekunder.

Toppfarta er 200 km/t. Ikke utemmet mye, men det får fart på vogna.

Sliter på vinterføre

Heldigvis snørt det den dagen jeg henter bilen. Det gir mulighet for leking og å kjenne på balansen i bilen.

Det er jo lek og moro denne er laget for.

KNALLGOD PLASS: Jeg er 1,89 meter og sitter godt bak meg selv. Sjekk videoen i testen av bakhjulstrekkeren i lenka lenger opp i saken.

På snø og is skuffer den, i hvert fall med de piggfrie vinterhjula vi kjører på.

Skal du kjøre en fartsetappe med skikkelig rallypigg, blir utfallet trolig veldig annerledes.

Det ser ikke ut til at det er gjort noe med verken effekt- eller kraftfordeling mellom motorene.

De har like mye effekt, men hekkmotoren har høyere dreiemoment, så Mustangen har et mer tail-happy oppsett i utgangspunktet, men om kreftene sendes forover eller bakover, avhenger av grepet.

BILENS ANKEPUNKT: Mustang har bare 402 liters bagasjerom. Ford prøver å bøte på det med en norskprodusert skiluke. I tillegg har den 100 liters frunk, så helt håpløst er det ikke.

Jeg savner en mulighet for manuell justering av dette, i hvert fall dersom man ønsker høyere morofaktor og forutsigbarhet.

For jeg opplever at den nærmest konsekvent skyver fronten foran seg i begynnelsen av en sving, og når hekken først kommer, har jeg allerede mistet kontrollen over forhjula.

Da føler man veldig at de 2.310 kiloene vi veide bilen inn på, tar kontrollen.

TUNGVEKTER: 2,3 tonn kan være tungt å dra med seg i kampens hete. Noe kompenseres med masse moment og firehjulsdrift, men da må man følge opp med smart effektfordeling.

Ved flere anledninger responderer ikke fronten på styreutslag, og da er ikke veien til brøytekanten eller grøfta særlig lang, som jeg fryktet skulle havne i flere ganger.

Til sammenligning eier jeg selv en Tesla Model 3 Performance, som enkelt kan programmeres til å bli verdens morsomste vinterbil, med sleidene som bestemmer hvilke hjul den trekker på, hvor mye assistanse og regenerering du vil ha.

Den veier samtidig et halvt tonn mindre.

RALLY: De mest observante ser at Rally-versjonen har fått egne paneler på dashbordet.

Bedre på tørt underlag

Skuffelsen blir såpass stor at jeg må inn på YouTube og se på andres erfaringer med Rally.

Til bilens forsvar, ser det ut som den oppfører seg langt bedre på grus og hardere underlag enn på snø og is.

Noen har til og med deltatt i rally med Rally og vunnet med en helt original bil, så noe har Ford gjort riktig.

Pris: For dyr

GT-versjonen koster allerede 700.000 kroner, og Rally koster ytterligere 40.000 ekstra oppå det.

Da ender Rally som en konkurrent til den langt sprekere – og for å være helt ærlig – mye morsommere Hyundai Ioniq 5 N.

Det betyr nok dessverre at det ikke kommer til å bli solgt mange av Mustang Rally her hjemme, noe som for øvrig også er tilfelle for Ioniq N.

Til nå ruller det 120 stykker av den på norske veier.

Konklusjon

Det er gøy at Ford lager en ny variant av Mustang.

I det daglige får du absolutt en artigere bil. Og Ford har rett i at den er veldig komfortabel. Da jeg testet den for tre år siden, klaget jeg på at understellet var for stivt satt opp og at bilen var masete på motorvei.

R FO RALLY? Nei, det er fortsatt bakover. Har du ikke valgt enpedalskjøring i kjøreprogrammene, kan du enkelt gjøre det med L-knappen.

Det er ikke denne. Den flyter behagelig på veien og du trenger knapt senke farten for fartsdumper.

Men man må spørre seg selv om Ford har valgt riktig utgangspunkt for en rallybil.

De er jo små. Escorten var bitteliten og lett. I dag brukes småbilene i rally og rallycross.

Jeg føler Mustangen er som ha med seg en elefant inn i porselensbutikken. Den er for svær, høy, tung og treg i bevegelsene.

Test av Hyundai Ioniq 5 N:

Fossilbil-killer!

Gi meg heller en rallyversjon av neste generasjon Puma, eller aller helst et gjensyn med nedlagte Fiesta – i elektrisk versjon med programmerbar firehjulsdrift og fake girskift à la Hyundai Ioniq 5 N (les testen av den i lenka over).

For(d) da snakker vi …

Bli medlem i dag!

Les også