Test av JAC E30X: Sjarmtroll med rekkevidde
Mye utstyr, god plass og rekordrekkevidde for pengene. Men er den vesle billigbilen fra JAC billig nok?
Kinesiske JAC er en av Kinas eldste bilprodusenter (1964) og har lang erfaring med å lisensprodusere biler for andre fabrikanter, blant annet Seat, Nio og luksusbilen Stelato S9.

De har vært representert i Norge en god stund med modellen e-JS4. Den er en relativt enkel affære og har mildt sagt ikke slått an i Norge. Kun 301 har blitt registrert.
Hva slags bil er dette?
E30X er en rimelig småbil på fire meter. Du får den i tre versjoner:
- Pure 40: 41 kWt batteri, 281 km rekkevidde, 219.900 kroner
- Pure 50: 51,5 kWt batteri, 374 km rekkevidde, 254.900 kroner
- Nordic Edition: 51,5 kWt batteri, 374 km rekkevidde, 259.900 kroner
Her tester vi sistnevnte. Den har en del interessant utstyr og ekstrautstyr som får prisen til å stige.
JAC E30X – oppsummert
Pluss
- Pris
- Plass
- Rekkevidde
Minus
- Dyr med utstyr
- Mangler hengerfeste
- Lader sakte
Seter – ikke like gode for alle
Vår utgave har seksveis elektrisk justerbart førersete med både kjøling og varme. Passasjersetet har samme funksjoner, men mangler høydejustering.

Rattet har bare justering opp og ned, så de lengste av oss må inngå kompromiss mellom strake armer eller null lårstøtte.
Jeg velger noe midt imellom. Det betyr svak krampe i venstre lår under en langtur på nærmere 30 mil.
Da oppdager man at hvilepedalen for venstrebenet er litt for nær kroppen, og at det er uvanlig lite plass under pedalene.
Men: Kortere personer opplever neppe de samme problemene.
Interiør – svær skjerm
Interiøret er enkelt. Stort sett hardplast, men smakfullt designet og med myke områder der det er naturlig å ha kontakt med kroppen. Dashbordet har fått et felt i rutete, blank plast som skaper litt liv.

Instrumentskjermen på 6,2 tommer er festet til rattstammen, og de har ikke helt klart å finne ut hva de skal bruke all plassen til.
En tredjedel brukes til å vise en snømann. Her kunne de fint hatt en bedre kjørecomputer, visning av dekktrykk osv.

Infotainmentskjermen er på 12,8 tommer i de rimeligere versjonene, men på toppmodellen er den hele 15,6 tommer. Det føles overdrevent stort i en så liten bil.
Hovedvisningen kunne vært mer innholdsrik. Den består av fem valgfrie bilder og bokser for forskjellige temaer. En kombinasjon av de mest brukte kategoriene hadde vært en bedre løsning.
Du har både radio og DAB-app. Du må bruke sistnevnte for å få tilfredsstillende signaler. Du velger deg noen favoritter, så du slipper å ha hele listen oppe.

Må du tilbake til hovedmenyen mens du hører på radio, må du sveipe opp fra bunnen av skjermen fordi menylisten nederst forsvinner.
Er du så uheldig å sveipe fra midten, treffer du søkeknappen. Da må du vente i en evighet mens den søker gjennom kanallisten før skjermen er klar igjen.
Trådløs Apple CarPlay/Android Auto er på plass, men jeg opplever at jeg må gå inn på skjermen og koble til hver gang.
Når vi først er inne på medier: Toppmodellen har åtte høyttalere mot seks i de rimeligere versjonene. Lyden er ikke all verden.
Bluetooth, trådløs ladeplate og kjøleboks er også på plass.
Baksetet – romslig
Her er testens overraskelse.
Jeg, fortsatt 1,89 m høy, har god plass i baksetet. Selvfølgelig takket være rattjusteringen som gjør at jeg sitter litt lenger fremme enn jeg naturlig ville gjort.

Både hode, skuldre, knær og tær har god plass. Og med dønn flatt gulv vil tre smårollinger ha god boltreplass. Et bakovervendt barnesete er heller ingen utfordring bak en lang sjåfør.
Egen klimasone for baksetepassasjerene er uvanlig i denne størrelses- og prisklassen. Den må riktignok justeres fra skjermen foran.

Bagasjerom – som forventet
E30X gir deg 310 liter bagasjerom.
Det er omtrent like stort som de to nærmeste konkurrentene, Citroën E-C3 og Dongfeng Nammi Box.
Du får en dyp brønn og ganske høy lasteterskel, men også 60/40-delt bakseterygg. Flatt gulv får du naturlig nok ikke. JAC oppgir ikke lastevolum med setene nedslått.

Nyttelasten på bilen med det største batteriet er bare 300 kilo, noe som betyr fire slanke voksne. Med det lille batteriet får du 80 kilo mer.
Bak rattet – fokus på utstyr
Dørhåndtakene spretter ut når du nærmer deg, og du trenger bare sette deg inn, velge gir og kjøre av sted.
Rattgirhendelen kjenner du igjen fra Mercedes og Tesla.
Bilen føles slapp fordi den alltid starter i Eco-modus. Da får du en sirupaktig gassrespons og treg akselerasjon fra start.

Den føles betraktelig piggere i Normal-modus, men da blir gasspedalresponsen litt slitsom i nøytralposisjon.
Det skal så lite til før den regenererer. Og regenereringen kan man ikke justere selv.
Et ønske hadde vært å ha Normal-programmet som standard, med optimalisert respons i pedalen.
Effekten er på 136 hester – det samme som Stellantis brukte før de fikk mer energieffektive og sprekere motorer.
Med et dreiemoment på 175 Nm føles den snaut 1,5 tonn tunge bilen både kvikk og morsom.
Man har lite kontakt med underlaget via rattet, og den er litt treg til å sentrere dersom du slipper rattet, men hovedinntrykket er trivelig og lettkjørt. Svingdiameteren på 9,9 meter gir god smidighet.

Fjæringskomforten er godt balansert, og dersom man finner seg til rette med kjørestillingen, er setene myke og behagelige.
Lang akselavstand gir en stabil bil, også på motorveien, men da merker du vindstøyen. Den er påtagelig.
E30X mangler adaptiv cruise-kontroll og har heller ikke valg for å øke eller senke farten med fem eller ti km/t.
Her er det én og én. Holder du knappen inne lenge, går tellingen fort, og du klarer nesten aldri å treffe riktig.

Varsellyder blir du derimot spart for. Bilen tas inn som en bil produsert i lave antall. Da slipper man varsel for hastighet, trøtthet og filholding – systemer denne bilen ikke har.
Rekkevidde – helt innafor
Man kunne kanskje håpe at den lille tassen var supergjerrig.
Det er den ikke. Oppgitt forbruk er på 1,55 kWt per mil. Vi klarer 1,53, men temperaturen er mellom hyggelige 5–10 grader, og vi regner ikke med ladetap, slik WLTP gjør.
Det skal gi en rekkevidde på 33 mil.
Lading – sakte, men sikkert
Små batterier gir kort ladetid … eller? Tja, her er maks ladehastighet 66 kW.
Det minner veldig om CHAdeMO-hastighet. Trolig har den nettopp en slik kontakt i Kina.
Det hyggelige er at den holder 66 kW helt til 60 prosent. Deretter faller det.
Vi bruker 46 minutter på hele ladeøkten fra 1–90 prosent og 35 minutter fra 10–80 prosent.
Vi har ingen mulighet for å forvarme batteriet før lading siden bilen verken har innebygget navigasjon eller manuell knapp for aktivering.
Men den skal ha en varmepumpe. Det kan gi håp om ok rekkevidde vinterstid også.
Pris og konkurrenter – mange å kjempe med
JAC E30X er ikke så liten som man lett kan tro.
Det finnes allerede en haug med biler som er rundt fire meter lange. Stellantis har for eksempel både Citroën ë-C3, Jeep Avenger, Opel Corsa og Peugeot E-208.
Og Fiat har 500, Mini både Cooper og Aceman, Renault både 4 og 5, og både Mazda, Suzuki og Toyota har små bensinbiler. Konkurransen er stor.
Prisene er nevnt, og de fleste ender nok opp med Nordic Edition til 259.900 kroner uten lakk.
Da får du interessant utstyr som panoramaglasstak, V2L, 15,6 tommers multimediaskjerm, 360-graders kamera, stemningslys, 6-veis elektrisk førersete med minne, varme og ventilasjon, åtte høyttalere og elektrisk innfellbare speil.

Lakk må du ha. Den koster 5.900 kroner, eller 7.900 for tofarget lakk, og 5.900 for lyst interiør.
Med vinterhjul havner du på 296.600 kroner. Da begynner det å bli en del spennende alternativer.
Konklusjon
JAC E30X frister med både utstyr og plass. Trenger du ikke akkurat disse egenskapene, finnes det flere europeere som er lettere å like bak rattet, som går like langt og som lader raskere.
Går du derimot for den billigste versjonen, er det få som kan konkurrere med den på pris.
Og denne nyheten, som kom nettopp, er heller ikke dum å ta med seg når du skal vurdere eventuelt kjøp av denne bilen: