Test av Kia EV3 Long Range: Lett elbil å leve med
Kia frister med stor plass og potensielt lengst rekkevidde i bilklassen sin – men hvordan er egentlig kompaktbilen EV3?
Kia har nærmest eid det elektriske kompaktsegmentet i årevis med e-Soul og Niro EV.
Dermed kommer Kia EV3 sannelig i rett tid, før segmentet virkelig tetner til.
Da skader det neppe at modellen akkurat har stukket av med andreplassen i Car of the Year-kåringen i Europa.
Hva slags bil er det?
EV3 er en kompakt SUV på 4,3 meter – som skal være stor innvendig og liten utvendig, ifølge Kia.
Det er deres tredje modell bygget fra bunnen som helelektrisk bil, etter EV6 og EV9.
Du får den i fire utstyrsvarianter, to batteripakker og med drift på to hjul, og etter hvert fire.
Vi testkjører Long Range Exclusive plus-utgaven av EV3.
Før firehjulstrekkeren kommer på plass, tipper vi det blir Exclusive med 601 kilometer rekkevidde som blir storselgeren.
Seter og interiør: En knapp for alt
Selv om Exclusive plus høres ut som full pakke, får du ikke liggesetene med kjøling, varme og minneinnstillingsmuligheter før du velger GT-Line-varianten til 500.000 kroner.

Vår bil har elektrisk betjent førerstol med tilt i forkant og toveis korsryggstøtte. På passasjersiden er alt manuelt, men du har også tilt på seteputa der.
Du har dermed ikke direkte høydejustering, men de fleste vil sitte godt i setene.
EV3 er en enkel bil i hverdagen og selv om den har en svær 30-tommers skjerm, har du manuelle knapper for langt mer enn de vanligste funksjonene.

Vi teller over 70 funksjoner du kan betjene manuelt. Til og med de små lampene til sminkespeilene betjenes med knapp, og selvfølgelig temperatur, vifte, ratt- og setevarme og så videre.
Veldig tidsbesparende og ikke minst trafikksikkert å kunne betjene det meste uten å ta blikket fra veien, ned i et menysystem.
Og så deilig å bare trykke på en knapp for å felle inn speilene før vaskeautomaten.

Instrumentskjermen er superlogisk og inneholder samtidig utrolig mye informasjon. Det samme gjelder multimediaskjermen, selv om designen kunne vært mer sexy.
Nerdene digger blant annet EV-menyen som viser alle strømforbrukerne, og snarveiknappen til media som enkelt gir deg alle valgene på samme skjermbilde.

Baksetet: God plass for klassen
Med sine 4,30 m i lengde, er dette en kompaktbil, men med nesten 2,7 meter akselavstand, prioriteres inneplassen.

Selv om jeg på 1,89 ikke kan ha samlede knær bak førerstolen som er innstilt på meg, er det ok plass i baksetet.
Milevis foran Volvo EX30, men dårligere enn den akkurat like lange Smart #1 med sitt skyvbare baksete i bakerste posisjon.
Bakovervendt barnesete bak en lang sjåfør er problematisk. Sjekk videoen.
Bagasjerom
Bortsett fra den fem cm lengre Hyundai Kona (466 liter) og kommende Ford Puma Electric (523 liter!) er det ingen i klassen som matcher denne på bagasjerom-størrelse.

EV3 rommer 460 liter opp til hattehylla og 1.250 til taket med setene nedslått.
Dobbelt gulv er på plass, men dessverre bare 40/60-delt bakseterygg uten skiluke. Et savn for meg.
Du kan laste 80 kilo på taket og trekke ett tonn på kroken. Nyttelasta er på solide 470 kilo.

Kjøreegenskaper: Trygge
Pling, pling, plong, pip. Absolutt alt du gjør eller ikke gjør i denne bilen, resulterer i en lyd.
Start, så får du intromusikk. Vri om girvelgeren, så plinger det.
Lav temperatur, pling. Endring av hastighet på skilt, pling.
For fort, plong, plong, plong.Er du trøtt? Pling. Uoppmnerksom? Pling, Åpne bakluka, plong, plong, plong.
Før jeg i det hele tatt begynner å kjøre, må jeg ta meg ti sekunder på å få vekk noe av den milde torturen Kia mener vi bør straffes med for å ha kjøpt produktet.

Hold tre sekunder på rattknappene for volum og filassistent, så er hastighetsvarsel og filassistenten borte. Puh.
Så en tur innom favorittknappen på rattet, så man får opp menyen for sikkerhetssystemer. Av med oppmerksomhetsvarsel og varselet om hver gang bilen ser endring i fartsgrenser.
Da mister du dessverre skiltvisningen på skjermen også, men da kan en noenlunde plingfri tur starte. Dette er galskap.

Bilen føles som den ser ut. Som et pengeskap, tung og solid. Det har vært all slags vær under testperioden, og bilen føles trygg, stabil og avslappende å kjøre, også på dårlig brøytede veier.

Fjæringskomforten er optimal for biltypen, med andre ord ikke noe du tenker på, og kapabel til å fylle bilen med folk uten at den blir myk i hekken.
Man merker selvfølgelig at det er forhjulstrekk på glatta, så man må ta tiden til hjelp ut av kryss etc., men på tørr asfalt skal vår utgave klare 0-100 km/t på 7,9 sekunder.

Slik blir det når 204 hk og 283 Nm skal trekke 1.880 kilo. Men det kommer en sprekere firehjulstrekker senere.
Toppfarta er oppgitt til 170 km/t. Tipper den føles like stødig og trygg da.
Rekkevidde: Mer enn nok
Kia klinker til med det største batteriet i klassen. 81,4 kWt brutto, 78 netto.
Det skal gi deg 601 kilometer rekkevidde dersom du velger Exclusive-utgaven.
Vår bil har litt større hjul og da senkes rekkevidden til 590 km WLTP.
Forbruket er oppgitt til 1,5 kWt på mila. Vi ender med 1,55 på vår faste testrunde. Det er plussgrader når vi gjennomfører testen.
På motorveitesten ender vi med et forbruk på 1,82
Ikke overveldende bra, for Kia har god historikk på gjerrige biler, men det indikerer at du ikke er langt unna det de lover, i det minste.
Med så lang rekkevidde trenger du kun å lade hvis du har planlagt elendig eller skal på skikkelig lange turer.
Lading: Overraskende fra Kia
Vi er vant til virkelig rask lading fra Kia, men selv om batteriet er svært, har de nøyd seg med moderat ladehastighet: maks 128 kW.
Selv om ladekruven er rimelig flat og fortsatt lader over 100 kW til den passerer 70 prosent, tar ladeøkta tid.
Fra 2-90 prosent bruker vi 49 minutter og den bruker en halvtime fra 10-80 prosent.
Da har vi selvsagt forvarmet batteriet først. Kia gir deg mulighet til å gjøre dette både via kartsystemet og manuelt. Smart.
Det vi ikke liker er at de deaktiverer forvarming når batterikapasiteten er under 12 prosent.
Vi kjører uansett på motorvei, så temperaturen ble opprettholdt helt til vi ankommer ladestolpen.
Pris og konkurrenter: Dyrere enn samtlige
EV3 fås som sagt i fire utstyrsvarianter. De fleste vil nok gå for den største batteripakka.
Da blir startprisen 430.000 kroner, hårfint under hva Volvo forlanger for topputstyrt EX30 med tohjulstrekk.

I det hele tatt kan det se ut som den blir dyrere enn de fleste. Citroën og Opel kommer med den svært rimelige tvillingen C3 Aircross, og Frontera. Hyundai Kona, Peugeot E-2008 og MG ZS EV er rimeligere.
Skoda og Toyota blir de argeste konkurrentene med Elroq og Urban Cruiser, men prisene der er ikke fastsatt ennå.
Kia går lenger enn samtlige. Det kan være viktig for mange.
Vår bil koster fra 475.000 kroner og vil du ha GT-Line, er prisen 500.000 kroner.
Konklusjon
Kia leverer på plassutnyttelse og har rikelig med utstyr når du velger Exclusive-utgaven. Bortsett fra pling og plong, er den utrolig lett å betjene og leve med.
Sju års garanti er også alltid hyggelig.
Men med såpass mange harde konkurrenter, er det ikke sikkert det vil kry av dem på veiene fremover.
Kia EV3 Long Range – oppsummert
Pluss
- Bra rekkevidde
- God plass
- Funksjonell betjening
Minus
- Nokså høy pris
- Lav hengervekt
- Ingen skiluke