Test av Opel Ampera-e: 35 mil langt og godt førsteinntrykk
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I løpet av en hektisk dag med blodferske Opel Ampera-e rakk vi å finne ut at praktisk rekkevidde var nær 40 mil.
I løpet av dagen sjekket vi forbruk på motorvei og vår faste 15 mil lange testrunde. Det ble også en rask test av hurtiglading og vurdering av plass til barneseter i løpet av kvelden.
Akkurat barneseter er en viktig greie for mange, så det vil vi forsøke å se litt nærmere på i tiden som kommer.
I denne innledende testen ligger imidlertid hovedvekten på kjørefølelse og forbrukskarakteristikk. Derfor ble det en improvisert testdag, der jeg la ut på egenhånd med den blodferske elbilen fra Opels første lanseringsdag på Gardermoen.
Den kommende uka skal mer enn 150 motorjournalister fra en rekke land i Europa bli kjent med den nye elbilen, og Norsk elbilforening vil også være tilstede for å formidle den norske elbilsuksessen.
– Vi er utrolig stolte av at Opel velger å lansere Ampera-e i Norge, som første europeiske land. Vi er også veldig stolte av at den internasjonale presselanseringen skjer her. Ampera-e er en formidabel suksess. Jeg har jobbet lenge i bilbransjen, og kan ikke huske noen tilsvarende. Ever. Og svært få har sett bilen, sa administrerende direktør Bernt G. Jessen (bildet).
Men nå kan vi endelig fortelle mer om hvordan bilen oppleves i praksis.
Blant de viktige førsteinntrykkene er at Ampera-e har fått et meget bra oppsett for regenerering, tilsvarende Volkswagens. I D-trinnet er motstanden i drivverket begrenset, mens ved bruk av L-trinnet kan bilen faktisk bremse ganske brått. Sjaltingen er sekvensiell, altså kun bakover mellom trinnene, og dermed svært enkel i bruk
Dette er en utmerket løsning for nærkjøring, der man praktisk talt kan kjøre uten å bruke fysisk brems.
Beregnet for de lange turene
Rundt 4.000 nordmenn har forhåndsbestilt bilen, og de første vil få sine biler i slutten av mai.
– Det har overgått forventningene. Selv om jeg vanligvis er veldig optimistisk, sa Jessen, som foreløpig ikke vet hvor mange biler som kommer til Norge innen vi skriver 2018. Den som bestiller bil nå, får den imidlertid neppe overlevert før neste høst.
Og det er ingen tvil om at rekkevidden er en av de avgjørende faktorene, som også PR-sjef Stein Pettersen var inne på.
– Heldigvis har vi i Norge et så godt utbygd nett av hurtigladere at dette er en bil du kan bruke om du skal på lengre turer, enten det er til Sverige eller andre kanter av Norge, sa Pettersen.
Så hva kan man forvente av rekkevidde i praktisk bruk? Det var spørsmålet før testrunden, men før det skulle det hurtiglades. Den etablerte NEDC-målesyklusen gir en maks på 520 kilometer, mens den reviderte WLTP-syklusen (innføres senere i år), sier 380. Det er likt som den amerikanske (EPA).
Alt tilsier dermed praktiske rekkevidder mellom 300 og 400 kilometer gjennom året, og det er også mulig å optimalisere vinterrekkevidden siden batteripakken har væskebasert varming og kjøling.
Med andre ord: Ampera-e bør kunne kjøres langt hele året dersom den er er tilkoblet og lades fram til avreise.
Slik ble forbruk på motor- og landevei
Første tur gikk direkte fra Gardermoen til Drammen, en distanse på 94 kilometer via motorvei (E6/E18. Underlaget var tørt, og temperaturene varierte mellom 10 og 12 grader. Vi snakker med andre ord om helt greie forhold.
Etter at turen var tilbakelagt, viste kjørecomputeren et gjennomsnitt på 1,56 kWh/mil. Gjennomsnittsfarten var 87 km/t, og jeg la ikke opp til noe spesielt sparefokus. Sett i lys av dette, må resultatet sies å være klart godkjent.
Rekkeviddeindikatoren i Ampera-e viser forøvrig tre nivåer: Maksimalt, det mest trolige og minimum. Før den den faste runden (denne gang seks kilometer kortere enn normalt), var disse tallene 281, 238 og 195 kilometer.
Mellomtidene spesifisert (bilens egen konklusjon på bildet over):
- Mjøndalen: 1,56 kWh/mil (13 kilometer og 2 kWh forbrukt)
- Hokksund: 1,56 kWh/mil (20,5 kilometer og 3,2 kWh forbrukt)
- Åmot: 1,51 kWh/mil (34 kilometer og 5,1 kWh forbrukt)
- Sigdal: 1,54 kWh/mil (58 kilometer og 8,9 kWh forbrukt)
- Krødsherad grense: 1,68 kWh/mil (66 kilometer og 11,1 kWh forbrukt)
- Krøderen: 1,57 kWh/mil (73 kilometer og 11,4 kWh forbrukt)
- Krokstadelva: 1,51 kWh/mil (126,2 kilometer og 19 kWh forbrukt)
- Drammen sør: 1,53 kWh/mil (147 kilometer og 22,5 kWh forbrukt)
- Ytelse (kW/hk): 150/204
- Dreiemoment (Nm): 360
- Rekkevidde (NEDC/EPA-oppgitt, km): 520/381
- Forbruk (fast runde, kWh/mil): 1,53
- Forbruk (NEDC-oppgitt, kWh/mil): 1,45
- Batteriytelse (kWh): 60 (netto)
- Ombordlader (kW AC): 7,2
- Egenvekt (kg): 1.616
- LxBxH (m): 4,16×1,85×1,59
- Bagasjerom (l): 381
- Toppfart (km/t): 150 km/t
- 0-100 km/t (sek): 7,3 sek
- Pris (kr): 320.000 (cirka)