Test av Tesla Model S 75D: Aldri hatt lavere strømforbruk
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Med enkle grep oppnådde vi lavt strømforbruk med Tesla Model S 75D. Snart blir den billigste modellalternativ med firehjulsdrift.
I løpet av testperioden tilbakela vi over 1.000 kilometer med bilen. En høy andel av kjøringen var langkjøring på motorvei, dessuten småkjøring lokalt. Den metodiske delen av testen var den faste runden på drøyt 150 kilometer.
Samme test har vi også gjort nylig med Model X 90D. Den kommer her på elbil.dev08.dekodes.no om kort tid.
Det blir feil å omtale denne bilen, til over 750.000 kroner, som rimelig. Men den blir faktisk noe av det rimeligere man kan få av Model S med firehjulsdrift, etter at 60D-alternativet blir fjernet 16. april (mer om dette i siste avsnitt).
Men én ting er prisen. En annen er fordommer hos uinnvidde om at store elbiler bruker veldig mye strøm.
Målet med denne testen var å finne ut hvor sparsom denne bilen ville være på den faste testrunden, uten å gjøre annet enn å følge fartsgrensene på landevei og ellers ha ryddige føtter på pedalene.
Meget solid forbruksresultat
Dagen runden ble kjørt, varierte temperaturene mellom seks og åtte grader. Underlaget var stort sett tørt. Dekktrykket var 3,1 bar i alle hjul før avreise fra Drammen (piggfrie Nokian Hakkapeliitta R2-dekk i dimensjonen 245/45-19), mens batteriet fikk siste rest av påfyll rett før – og dermed var driftstemperert.
Ganske tidlig på turen ble det klart at det lå an til gode forbrukstall, og førsteinntrykket ble opprettholdt:
- Mjøndalen: 1,61 kWh/mil (19,1 kilometer og 3,1 kWh forbrukt)
- Hokksund: 1,63 kWh/mil (27,4 kilometer og 4,5 kWh forbrukt)
- Åmot: 1,68 kWh/mil (40,4 kilometer og 6,8 kWh forbrukt)
- Sigdal: 1,71 kWh/mil (65,1 kilometer og 11,1 kWh forbrukt)
- Krødsherad grense: 1,87 kWh/mil (72,2 kilometer og 13,5 kWh forbrukt)
- Krøderen: 1,77 kWh/mil (81,4 kilometer og 14,4 kWh forbrukt)
- Krokstadelva: 1,54 kWh/mil (135,4 kilometer og 20,9 kWh forbrukt)
- Drammen: 1,55 kWh/mil (155,9 kilometer og 24,2 kWh forbrukt)