Frp-lederen får kritikk for å ha kjøpt seg svær miljøversting på fire hjul: Se, her får du god plass til katten din, Sylvi

– Her får vi plass til hele familien, og katten vår, når vi skal på langtur, sa Listhaug denne uka om sin nye bil. Vi har funnet frem noen gode elbiler som også har plass til hele hurven.
Samme uke som Sylvi Listhaug opplyser TV 2s bilnettside Broom om bensinslukeren hun og familien nettopp har skaffet seg, publiserte elbil.dev08.dekodes.no en sak der forrige leder av Fremskrittspartiet, Siv Jensen, fortalte at hun nå var på sin tredje elbil og aldri skulle tilbake til fossilbil:
Men det er forskjell på folk – og på partiledere – selv når de er fra samme parti.
Slipper ut 403 gram CO2 per kilometer
For Listhaug var nemlig bare en 2017-modell Cadillac Escalade ESV godt nok.
Broom omtaler doningen som den største versjonen av luksus-SUV-en til Cadillac.
Den er nesten 5,7 meter lang og veier 2,8 tonn, så vi skjønner at den har plass til både katta og resten av husholdningen.
Bilen har en svær 6,2 liters V8-motor på 426 hestekrefter, og et CO2-utslipp på saftige 403 gram per kilometer. Til sammenligning har EU et mål om at nye personbiler i gjennomsnitt skal slippe ut 93,6 gram per kilometer i perioden 2025–2029, skriver Nettavisen.
At Listhaug-familens nye bil er et sjeldent på norske veier, bekreftes på bruktmarkedet. Her er det kun åtte biler til salgs, ifølge Broom.
Prisene varierer fra 350.000 kroner for den eldste, til 2,6 millioner kroner for en brukt 2022-modell.
Bilen Listhaug har i garasjen koster rett i underkant av én million kroner som bruktbil, ifølge Broom.
Se videoen der tidligere Frp-leder Siv Jensen snakker om sitt forhold til elbiler og klimamålet her:
Det er ingen hemmelighet at familien Listhaug er glad i amerikanske biler. Fra før har familien blant annet en Chevrolet Camaro ZL1 – også den med V8-motor på nærmere 600 hestekrefter, skriver Broom.
Frode Pleym, leder i Greenpeace, sier til Nettavisen at han unner Listhaug en god og trygg bil, og skryter av at hun velger en brukt bensinbil framfor en ny.
Men Pleym påpeker at elbilmarkedet også tilbyr romslige familiebiler, og mener at Listhaug har et ekstra ansvar for signaleffekten som rikspolitiker.
– Sylvi Listhaug burde jobbe for at vi skal nå både norske og EUs elbilmål, sier han til Nettavisen og fortsetter:
– Det er nettopp den typen biler vi ikke kan ha framover om vi skal ha en levelig planet.
Greenpeace-lederen mener at ingen blir overrasket over Listhaugs valg av bil, eller at Greenpeace er kritiske, men legger til at politikerne burde velge bil med omhu:
– Men ærlig talt, politikerne burde tenke over signaleffekten de sender ut. Vi må kutte utslipp, og færre bensinbiler på veien er en del av det. Da må de med makt og ansvar gå foran som et godt eksempel.
Her er noen gode elbiler Listhaug ville fått plass til både katten og familien i:
– Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor det er så fordømt viktig med en bensinslukende luksusbil når det finnes flust med gode og trygge elbiler på markedet. Også av den svære sorten, siden det virker å være et poeng. Katta til Sylvi får faktisk plass også i en brukt og romslig elbil, fortsetter Greenpeace-lederen til Nettavisen.
Og der har han jo et poeng om at markedet for elbiler virkelig begynner å svinge. Men hvilke biler kan vi tipse Listhaug og hennes likesinnede om?
Om hun bør gå for brukt eller ikke, får hun velge selv, for enten hun kjøper disse nye eller brukte, vil hun sannsynligvis få dem under prisen familien måtte betale for sin svære Cadillac.
Vi begynner bredt, og nytt. Her har vi funnet frem 25 elbilmodeller vi er spente på som skal komme i 2025 – året alle nye biler som selges i Norge skal være nullutslippsbiler.
Det siste er jo et politisk mål også Fremskrittspartiet har vært med å støtte det siste tiåret, selv om det kanskje irriterer partilederen, men kanskje det likevel kunne være noe for henne her?
Men her er det jo garantert en og annen bil der det kanskje kan bli i trangeste laget for katten, og dessuten er jo langt fra alle disse bilene tilgjengelige ennå.
Men kanskje denne kunne være noe? Kias EV 9 er stor og fin, og kan dessuten brukes til å varme opp campingvogna midtvinters hvis det skulle bli aktuelt. Det kan i hvert fall ikke Cadilacen.
Nå liker jo Listhaug amerikanske biler, så kanskje det kunne friste med en sværing fra USA.
Teslas velvoksne Model X (den med de tøysete dørene) kom nylig i ny utgave, den testet vi her:
Ellers er det jo ingen bil som har solgt mer i Norge (eller verden) de siste to årene enn Teslas Model Y, og den er jo heller ikke liten:
Men kanskje det kan være greit å spare penger i dyrtiden, selv for en politiker? Da har vi noen tips her:
Eller kanskje vi bør sortere på rekkevidde. Listhaug har flere ganger uttalt til media at hun ikke gidder «å stå langs veien å lade» når hun skal hjem til Møre og Romsdal.
Men samtlige av disse 54 er kanskje ikke romslige nok til hele bøtteballetten på langtur, så kanskje vi heller må snevre inn søket til noen biler som går langt og har plass til både katt, mann og barn?
Denne har akkurat kommet som firehjulstrekker, sågar i en ekstra lang utgave:
Kanskje disse to også er romslige nok? De går dessuten langt.
Før vi gir oss må vi jo minne om nok en erkeamerikaner som hadde gjort seg på tunet hos Listhaug. Fords femseters giga-pickup er jo litt dyr, men tenk så stor den er, da!
Dessuten ser den jo ut som den spyr ut eksos og lager masse grom støy – men det gjør den dessverre ikke:
Men hva likte vi selv best i fjor, tro? Kanskje det kunne være noe her som kan falle i smak?
Ingenting som traff? Null og nix som kunne døyve savnet av Cadillacen?
Vi gjør et siste forsøk, det må da kunne være noe her?
Men Sylvi, hvis heller ikke noen av disse bilene faller i smak, får du sende oss en e-post der vi får så katten passer.