AMG EQE 43 4Matic og AMG EQE 53 4Matic+: To nye entusiastbiler fra Mercedes EQ
NYE ELEKTRISKE MODELLER TIL SOMMEREN: Se for øvrig bildekarusell lenger ned i artikkelen.
Sportsdivisjonen til Mercedes trykker på med elektriske varianter i de øvre prislag.
| Oppdatert
AMG, som er sportsdivisjonen hos Mercedes, har mye å gjøre hvis den skal holde tritt med alle de nye elektriske modellene Mercedes pumper ut for tiden.
Først ute var flaggskipet EQS, som i AMG-versjon har fått modellbetegnelsen EQS 53 4MATIC+. Den har en effekt på opptil 761 hestekrefter og et maks dreiemoment på friske 1020 Nm.
Bestilling ble åpnet på tampen av januar, med en startpris på 1.304.000 kroner. De første bilene ventes på norske veier i løpet av første kvartal.
Nå er turen kommet til EQE, som kommer i to AMG-versjoner: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC og EQE 53 4MATIC+.
Begge har to elektriske motorer, fullt variabelt firehjulstrekksystem og en røslig batteripakke på 90,6 kilowattimer (kWt) netto.
– Modellene henter flere teknologielementer fra flaggskipet EQS 53, og imponerer med heftige ytelser og dynamisk kjørekarakteristikk i kjent AMG-stil, sier konserndirektør Kjetil Myhre for Mercedes-Benz Norge i Bertel O. Steen, i en pressemelding.
EQE 53 4Matic+ får i utgangspunktet 626 hestekrefter og dreiemoment på 950 Nm. Med tilvalget AMG Dynamic Plus kommer en boost-funksjon som i et kortere øyeblikk gir 687 hestekrefter/1000 Nm.
Dette skal gjøre bilen i stand til å forsere sprinten fra null til hundre på 3,3 sekunder. Den øker også bilens toppfart fra 220 til 240 kilometer i timen.
Boost-funksjonen er kun tilgjengelig når batteriet er minimum 70 prosent oppladet og temperaturforholdene tillater det.
AMG EQE 43 4Matic har noe mer edruelige ytelser, men blir heller ingen sinke i trafikken. Alle tekniske spesifikasjoner finner du i tabellen nederst i saken.
Bilene utstyres med ombordladere som tillater en ladeeffekt på 11 kW (standard) og 22 kW (tilvalg). De skal kunne ta imot 170 kW via lynlader.
Regenereringseffekten er på opptil 260 kW under optimale forhold. Sjåføren kan velge nivå av regenerering ved å bruke hendlene bak rattet.
Rekkevidden anslås til inntil 533 kilometer for bilen med det minste motoralternativet, mens toppmodellen skal klare inntil 511 kilometer, målt etter WLTP-syklusen.
AMG Sound Experience sørger for sportslig lyd både på innsiden og utenfor – dersom det er et ønske. Lydbildet og intensitet baserer seg enten på kjørestatus, det valgte kjøreprogrammet eller førerens ønsker.
Bilene forventes på norske veier i løpet av sommeren. Prisene er foreløpig ikke klare, men noen utpreget billig fornøyelse blir det vel neppe.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!