Tøff elbilkamp: Nissan LEAF blir trolig årets folkebil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nye Nissan LEAF og Volkswagen e-Golf ligger an til å toppe 2018-statistikken, og bak lurer Kona med 15.000 beilere. Her får du oversikt over forventningene til elbilåret – og vår oppdaterte prognose.
NYHETSKOMMENTAR: Nissan har nå 6.500 LEAF-kontrakter, og planer om å få de fleste av bilene på veien innen sommeren, mens Hyundai rapporterer om over 15.000 interessenter på Kona. Av disse regner Hyundai med å konvertere minst 1/3 til faktiske salg.
Nissan har på sin side ambisjoner om 10.000 nye LEAF til Norge i løpet av året. Hvis Hyundai klarer halvparten, vil det gi totalt 15.000 registreringer av disse to nye personbilmodellene. Det utgjør i så fall nesten halvparten av de førstegangsregistrerte elbilene i 2017.
Hyundai fikk førstegangsregistrert 1.840 utgaver av IONIQ i fjor, men er i februar 2018 dessvere oppe i 8-10 måneders leveringstid. IONIQ satte en ny målestokk for effektivitet blant elbiler da den kom på markedet. Hvis Kona kan levere på tilsvarende nivå, blir den en særdeles interessant modell.
Hyundai har ikke opplyst om hvor mange elbiler de regner med å få registrert i år, men i våre tips under (basert på innhentet informasjon) er det lagt inn en forutsetning om sterk økning.
For øvrige modeller der prognoser ikke oppgis eller lanseringstidspunkt er ukjent, som for Tesla Model 3, har vi lagt inn meget nøkterne estimater.
I 2017 var omtrent 70 prosent av BMW-omsetningen i Norge ladbar, og det ligger an til rundt 9.000 ladbare i år – hvorav altså mer enn 5.000 i3.
«Vi antar en tilsvarende fordeling for 2018, men pga. kommende innføring av WLTP, så vil det medføre en tidvis annen modellmiks gjennom året og det kan dermed også påvirke fordelingen. For MINIs del var 50 prosent av salget ifjor MINI Countryman PHEV, et volum vi forventer en økning på i år.»
Nissan venter også stor interesse rundt oppgraderte e-NV200 (65 prosent økt rekkevidde), som kommer både som varebil og fem- eller sjuseters familiebil (kalt Evalia).
Det skal være minst 500 forhåndsbestillinger på denne i Europa, men det har ikke kommet noen konkrete tall for Norge.
I-Pace blir ingen billig elbil, siden en greit utstyrt såkalt Launch Edition fort vil koste 770.000-780.000 kroner.
Det er likevel ingen tvil om at de seneste nyhetene om modellen vil øke appellen betydelig.
For elbilenes del er prognosen, og selvsagt kundene, utfordret av at leveringstiden på e-Golf har økt til offisielle 7-9 måneder. I mange tilfeller har ventetiden blitt enda lenger.
«Basert på den nåværende produksjonsplanen fra fabrikken forventer vi en stor forbedring i leveringssituasjonen på våre elbiler fra sommeren», opplyser importøren.
For de ladbare utgavene er det i praksis ingen kø i starten av 2018, opplyser importøren.
«Vi har god tro på at vi vil få solid tilgang til biler og at vi følgelig vil kunne ivareta mange flere enn de som til nå har reservert plass i køen. Prioritet for oss fremover er å kunne gi alle på reservasjonslisten mer håndfast informasjon om den produksjonsklare bilen, pris, ekstrautstyr, osv. I tillegg er tidslinjen viktig for mange, og dette er noe vi kan svare opp bedre snart. La meg også understreke at alt er i rute, at spennende ting skjer i kulissene, at vi får god tilgang til biler og at jeg personlig gleder meg voldsomt til å få lette på sløret rundt vår første elbil.»
Det er snart to år siden de første forhåndsbestillingene ble lagt inn. Nye reservasjoner har en estimert leveringstid på 12-18 måneder.
«Ettersom Tesla er børsnotert i USA henviser vi til investorinformasjon for spørsmål om prognoser, reservasjonstall og lignende. Vi kommenterer aldri lokale salgstall og mål, ei heller planer eller rykter».
Zoe har også åpnet 2018 sterkt, på en tredjeplass (15 prosent markedsandel) så langt, bak BMW i3 (28,8) og Volkswagen e-Golf (24,7).
– Vi håper på å registrere 3.000 Zoe som et minimum, sier PR- og markedsdirektør Roger Andersen hos importøren RBI Norge AS.
Det blir i så fall en økning på 500 fra fjorårets 2.500, dersom Renault klarer å få nå levert nok biler i løpet av året.
Kia opplyser at det er for tidlig å si hvor mange biler som kommer til Norge i 2018, men at det jobbes for å få tak i så mange biler som mulig.
Forventet leveringstid på de ulike modellene varierer noe i forhold til utstyrsnivå, men det forventes mellom én og fire måneders ventetid avhengig av farge og utstyrsnivå.
Mitsubishi regner med å kunne levere 4.000 Outlander og 250 i-MiEV, og er leveringsdyktige på begge.
Når det gjelder klassikeren i-MiEV var det en liten håndfull biler på lager i Norge i januar, og det kommer flere til landet i mars.
Ellers handler det meste om ikke-håndfaste framtidsplaner:
«Ford mer enn dobler våre investeringer når det gjelder elektrifiserte biler (rene elektriske, hybridbiler og ladbare hybrider) til 87 milliarder kroner fra 2017 – 2022. Innen 2022 skal vi ha 16 helelektriske modeller og 24 hybrider og ladbare hybridbiler – som til sammen blir 40 elektrifiserte kjøretøy.»
Under bilutstillingen i Frankfurt i september fikk vi for eksempel også se en konseptutgave av kompaktmodellen EQA.
Inntil 2019 er det ladbare hybrider som gjelder, og primært forskjellige utgaver av C- og E-Klasse (350e) og GLC 350e. I tillegg kommer den store GLE 500e, som i størrelse konkurrerer med Tesla Model X.
Dessverre når ingen av Mercedes-Benz´ ladbare hybrider opp til vårt krav for elektrisk rekkevidde, nemlig 50 kilometer i praktisk bruk.
25 prosent av alle biler med stjerne forventes å være ladbare hybrider i 2018. 0 blir dessverre helelektriske, etter at nullutslipp har tatt betydelige andeler i årene 2015-2017.
Modellen ble forøvrig relansert i fjor, og viste seg først og fremst som en urban elbil da vi testet den.