Prøvekjøring: Tommelen opp for Volkswagen e-up!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen kommer sent til elbilfesten, men leverer utvilsomt en flott, liten nykommer.
Forrige fredag var endelig dagen kommet for å få en prøvesmak av lille e-up!. Endelig fordi det ikke kommer en ny elbil på markedet hver dag.
Og fordi det naturlig nok er interessant å få vite mer om elbilen den norske importøren Møller Gruppen hevder å ha forhåndssolgt mer enn 1.000 eksemplarer av.
Vi la ut på prøvetur i solskinn og med noen få plussgrader på gradestokken. Rekkeviddeindikatoren viste 145 kilometer. Importøren oppgir forøvrig en maksimal kjørelengde på 160 kilometer, avhengig av temperatur og kjørestil, og 80-100 kilometer ved streng vinterkulde.
Førsteinntrykket etter turen, der rekkevidden ikke ble utfordret, er at den 3,54 meter lange småbilen ser ut til å virke ganske så bra målt mot prislappen.
e-up! viser seg dessuten å være kvikk i svinger. Viktigst er det likevel at den ferske elbilen er lettmanøvrert i bymiljø. Vår prøvekjøringsbil hadde ikke ryggekamera, men det er likevel en enkel sak å få e-up! på plass i trange parkeringsplasser.
Automatgirspaken har flere ulike innstillinger for regenerering av batteriet. VW bruker ordet rekuperasjon for oppsamlig av bremseenergi, et begrep vi bare må innrømme at vi sliter litt med. Men står spaken i D, triller e-up! så lett som helst, og batteriet får lite tilbake. Ved bruk av B-trinnet kommer den sedvanlige elbil-motstanden i drivverket når gasspedalen slippes opp, mens trinnene D1-D3 innebærer mellomstadier for regenerering. Det gir en fin valgfrihet, men det vil nok kreve litt tilvenning å finne sin optimale innstilling.
Mer bastante meninger rundt forbruk må vi komme tilbake til når vi får tilbrakt noen flere dager med bilen, og dessuten sett hvordan e-up! duger til pendlerkjøring og under lading.