Hopp til innhold

Se topp 10-lista: Dette bulker vi mest i

SMELL: Kan denne e-Golfen være et offer for en uoppmerksom sjåfør? Alle foto: Fremtind.

Stadig større biler og like små parkeringsplasser blir stadig oftere en uheldig kombinasjon.

Forsikringsselskapet Fremtind har rykket ut med de vanligste årsakene til bulkeskader på norske biler.

– Skadetallene våre viser at veldig mange bulker i lav fart. Og 20 prosent av bulkeskadene skjer i stolper. Det forteller oss at trange parkeringsplasser er en stor utfordring, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Store biler får mye av skylden.

Bli medlem i dag!

Ser dårlig ut

OFV (opplysningsrådet for veitrafikken) forteller at bare siden 2012 har gjennomsnittsbilen blitt 20 cm lenger og 8 cm bredere.

Ofte skjer skadene i parkeringshus og på parkeringsplasser.

FØLG MED: Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind forteller at oppmerksomhet er nøkkelen for å unngå bulking.

– Det kan tyde på at vi stoler for mye på støttesystemene i bilen, og at vi er uoppmerksomme eller stresset når vi parkerer. Men jeg tror også at mange rett og slett sliter med å få plass til bilen. Bilene våre blir bare lengre og bredere, mens plassene vi skal parkere på, er jo like små. Det krever mer av oss som sjåfører, påpeker Hofstad-Nielsen.

Vår faste biltester Rune Nesheim var nylig også inne på samme tema i sin kommentar om høye, svære og uoversiktlige biler.

– Nå er det blitt bedre å se bra ut enn å se bra ut – om du skjønner, skrev Nesheim:

Derfor er moderne biler elendige å parkere:

«Nå er det blitt bedre å se bra ut enn å se bra UT»

Slik unngår du skade

Hofstad-Nielsen mener at nøkkelen for å unngå skade er å vie full oppmerksomhet til det man holder på med i trafikken, og å ta seg god tid.

– Og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut. Er du veldig bekymret for parkeringshus – parker utenfor om det er mulig, sier hun.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Bilene har også blitt tyngre, kjappere og sterkere som en konsekvens av overgangen til batterier og elmotorer.

– Da er det spesielt viktig å ta det pent når du kjører. Inn eller ut fra parkeringsplassen, ut av kryss, ut av rundkjøringer og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien, avslutter Hofstad-Nielsen.

Topp ti-lista over hva vi bulker mest i;

  • Stolpe: 20 prosent
  • Annen bil: 19 prosent
  • Stein: 14 prosent
  • Garasje: 14 prosent
  • Utstyr (i garasje): 10 prosent
  • Gjerde: 6 prosent
  • Autovern: 5 prosent
  • Hull: 3 prosent
  • Fortau: 3 prosent
  • Vegg: 2 prosent

(Basert på skadetall fra forsikringsselskapet Fremtind)

Les også