Hopp til innhold

Slik er Toyota bZ4X etter oppgraderingen: Sprekere, går lenger, lader raskere

PRETTY FACE: Toyota har ryddet litt opp i utseendet, men viktigere av alt er det andre som er gjort. Video: Rune M. Nesheim/elbil.dev08.dekodes.no, foto: Toyota.

Ny front gjør den mer aerodynamisk, oppgradert understell gir mindre vibrasjon, og bedre støyisolering gir en stillere kupé.

Toyota bZ4X fikk en brå start. Rekkevidden, spesielt om vinteren, var dårlig, og den ladet sakte.

Nå har Toyota gjort en del endringer som gjør modellen bedre.

BEDRE AERODYNAMIKK: bZ4X har ikke like aggressiv fremtoning som tidligere, og har fått det nye formspråket som Urban Cruiser og C-HR.

Du kan nå velge mellom tre varianter:

Større batteri

Batteristørrelsen har ikke økt mye, bare fra 71,4 kWt til 74,1 kWt (alle tall er brutto).

Men sammen med halvledere i silisiumkarbid i motorstyringen og et varmepumpesystem som henter varme fra både motor, batteristyring og batteriet, har man økt både effektiviteten og redusert energiforbruket.

SAMME: Bortsett fra blanke skjermbreddere og økt tilhengervekt på firehjulstrekkeren, er det lite nytt å spore utvendig.

Sammen med bedre aerodynamikk har man klart å øke rekkevidden fra 511 til 573 kilometer på forhjulstrekkeren med det største batteriet.

Firehjulstrekkeren hadde tidligere en rekkevidde på 470 kilometer. Hvor mye ekstra den får, sies det ingenting om, men regn med rundt 50 kilometer ekstra.

Vi tok rekkeviddetest av «skandale-elbilen»:

Så langt kom vi etter at Toyota bZ4X var «tom»

Sprekere

Motorene er uforandret, men de nevnte halvlederne gir mulighet for mer effektuttak fra batteriene.

Det øker effekten fra 204 til 224 hester på forhjulstrekkeren med det store batteriet, og fra 218 til 343 hester på bilen med firehjulsdrift.

NYTT DASHBORD: Bortsett fra rattet er alt endret innvendig. Skjermen er også blitt større og mer oversiktlig.

Forvarming

Et av ankepunktene har vært treg hurtiglading. Toyota oppga over 50 minutter fra 10 til 80 prosent for den forrige modellen.

TO: Før latet man mobilen under et blankt lokk. Nå har man stokket om på plasseringen og fått to ladere.

Med forvarming, enten manuelt eller via navigasjonssystemet, skal ladetiden krympe til 30 minutter – selv om maks ladehastighet fortsatt «bare» er 150 kW.

Batteriet varmes opp med en 5 kW PTC-varmer og skal heve temperaturen til 25 grader på en halvtime.

Men forvarmingen deaktiveres allerede ved 14 prosent batterinivå, mens flere konkurrenter lar deg forvarme batteriet helt til det er tømt.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

I begynnelsen var maksimal ladehastighet på hjemmelader 6,6 kW på denne modellen. Dette økte senere til 11 kW.

Nå kan du bestille 22 kW på toppmodellen High Grade – dersom du ønsker skyhøye strømregninger.

Nytt interiør

Hele dashbordet er nytt. Man får ikke lenger romskipsfølelsen ved instrumentskjermen, men et mer avdempet interiør.

Multimediaskjermen på 14 tommer er hentet rett fra Lexus RZ og har blant annet manuell betjening av temperatur på begge klimasoner.

RYDDEJOBB: Skjermen blir noe mer sexy med skruknappene for klima og et minimum av funksjoner nede på skjermen. Ruteplanleggeren skal også ha blitt mye bedre.

Navigasjonssystemet og informasjonen om ladestasjoner skal være oppgradert.

Midtkonsollen er også mye mer praktisk. Glasslokket over ladeplaten er borte, og i stedet har man en ladeplate for to mobiler. Resten av funksjonaliteten er den samme.

Understellet er også nytt for å gi færre vibrasjoner og mindre støy, og Toyota har vært mer sjenerøs med støydempingen av kupéen.

HAMMERHAI: Ja, det skal visst være inspirasjonen til kjørelysene. Under ser du hovedlys, som fortsatt ikke er Matrix.

Toyota har gjort bilen langt mer brukervennlig ved å doble hengervekten på den firehjulsdrevne versjonen – nå er den 1.500 kilo.

Den oppgraderte bZ4X blir introdusert i høst. Norske priser er ennå ikke kjent.

Bli medlem i dag!

Les også